Trener la på seg og gikk ned 35 kilo på ett år

Du husker kanskje Drew Manning som ønsket å inspirere overvektige til å slanke seg, ved å bli tjukk selv. Nå er han slank igjen.

Prosjektet Fit2Fat2Fit hadde to mål: Å gjøre en spreking feit, for så å vise hvordan en som overvektig kan trene og spise for å bli slank igjen. Nå er prosjektet over, og vi deler noen tips for de som ønsker å gå fra feit til fit.

I den opprinnelige artikkelen skrev vi om den personlige treneren Drew Manning, som på 6 måneder gikk opp 35 kg ved å slutte å trene og bevisst følge et dårlig kosthold. Planen for de neste 6 månedene var å bli kvitt fettet igjen, og å vise andre hvordan det gjøres.

Fit2Fat2Fit.com kan du se hele progresjonen til Drew i bilder, fra fit til feit til fit igjen, med nyttige linker underveis.

Et viktig poeng med prosjektet er at Drew har vært vant med gode vaner og vært overvektig i kort tid, og at han er vant til å leve et aktivt, sunt liv. Veien tilbake til en veltrent fysikk vil derfor være kortere og enklere for en som er vant til å leve med gode vaner, og når en vet hvordan en effektivt kan bli kvitt kiloene.

Har du selv litt for mange kilo å bære på, og lyst til å gjøre noe med det? Her er noen verktøy for å få deg i gang:

  • Velg deg et treningsprogram, og tren på faste tidspunkt. Børge Fagerlis nybegynnerprogram er et veldig godt program, enten du er helt ny til styrketrening eller har gjort en del før. Sett deg faste dager og klokkeslett for trening, da er det lettere å komme inn i rutinene. Følg heller et standardisert program som dette enn å sette opp ditt eget i minst 3 måneder fremover. Er du motivert for det kan du også legge inn en gåtur (ca 20-30 minutter) en gang eller to i uken.
  • Bli mer bevisst på kostholdet. Les Vegard Lysnes artikkelserie «Enkle tiltak som kan forbedre kostholdet ditt«. Start med noen få punkter av gangen, f.eks. å kutte ut alt sukker, drikke kun vann som tørstedrikke og å spise en liten porsjon grønnsaker, frukt eller bær til 3 måltider hver dag. Hvis du synes det er vanskelig å komme på gode, sunne matretter er det bare å ta en titt i oppskriftskategorien her på Fitnessbloggen.
  • Sett deg en solid tidsramme. Ikke bli den som skal endre alt og finne superformen på 1 uke eller 1 måned. Fit2Fat2Fit-prosjektet hadde en tidsramme på 6 måneder, og kanskje passer det bra for deg også? Ha oppstart den 1. eller 15. denne eller neste måned, og sett en avslutningsdato flere måneder frem i tid.
  • Ha oversikt over fremgangen. Få deg en liten bok for å loggføre vekt hver uke, sette opp en tidslinje, skrive ned mål og loggføre hvor mye du løftet sist på trening. Da er det lettere å vite om du kan øke vektene neste trening, og du kan sammenligne vekt og styrke fra måned til måned mer nøyaktig enn med speilet. Ta gjerne formbilder av hele kroppen i undertøy/bikini/boxer hver 2. uke eller måned for å se fremgangen.

LES OGSÅ – Så lett får du six-pack på 12 uker

Hva synes dere om prosjektet? Har du selv gått ned i vekt og har noen lure starttips? 23 Svar

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.