;
;

De fire viktigste tipsene for å holde sykdom på avstand i vinter

Gjør det beste for immunforsvaret ditt ved å følge disse tipsene.

Sick Woman. Flu. Woman Caught Cold. Sneezing into Tissue

Til daglig så utsettes vi for angrep fra ulike mikrober som potensielt kan gi sykdom hadde det ikke vært for immunforsvaret vårt. Det er likevel dessverre slik at vi er ekstra utsatte for forkjølelse og influensa under de kalde vintermånedene. Grunnen til dette er flere;

  • Enkelte virus er mer aktiv ved kaldere temperaturer.
  • Luften er tørrere noe som gjør det lettere for virus å spre seg mellom individer.
  • Folk er tettere innpå hverandre om vinteren som gjør spredning lettere.

I følge forskning.no er influansasesongen i gang, og anbefaler mennesker i risikogrupper å vaksinere seg.

Det er dessverre vanskelig å unngå å bli utsatt for bakterier og virus, men det finnes grep man kan ta i hverdagen for å styrke immunforsvaret sitt så godt det lar seg gjøre.

1 – Ha en sunn livsstil

Spis sunn mat og unngå sukker og mye alkohol.

berries

Mørke bær og grønnsaker er rike på antioksidanter.

Sunn og næringsrik mat er essensielt for at immunsystemet skal fungere optimalt. Drikker du alkohol, gjerne mye over kort tid slik som vi ofte gjør her i landet, så svekker du immunforsvaret ditt der og da, noe som gjør deg ekstra sårbar for infeksjon. Mye sukkerholdig mat er også uheldig da mikrober elsker sukker. Mye tomme kalorier vil også potensielt kunne føre til vektoppgang, og overvekt kan også påvirke immunforsvaret negativt.

Ha et kosthold rikt på mørke bær, vitaminrike frukt og grønnsaker, og mye hvitløk. Pass også på å få i deg animalsk omega-3 hver uke.

LES OGSÅ – Derfor er omega-3 bra for helsa

2 – Tren regelmessig

Regelmessig trening forbedrer immunforsvaret ved at det forbedrer helsen generelt. Trening bidrar på samme måte som et godt kosthold med å holde oss friske, men det kan også hjelpe immunsystemet mer direkte ved at det øker blodsirkulasjonen vår noe som gjør det lettere for immunceller og andre immunsubstanser og transporteres rundt i kroppen slik at jobben demmes blir mer effektiv.

3 – Sov nok og stress ned

Lite søvn gir økt stressnivå i kroppen, noe som kan gjøre kroppen mer sårbar for bakterie- og virusinfeksjoner. En akutt stressituasjon her og der vil ikke være noe større problem, men om du går over en lengre periode med dårlig og lite søvn, pluss stress i hverdagen så kan dette resultere i at immunsystemet ditt fungerer dårligere og at du blir lettere syk.

Prioriter å legge deg tidlig framfor andre ting på kvelden om du kan.

4 – Vask hendene

God håndhygiene er et av de viktigste punktene. Alt du tar i iløpet av en dag er fulle av bakterier og andre mikrober som lett kan finne veien til luftveier og det som er om man slurver med håndvasken.

Du bør vaske hendene:

  • Etter toalettbesøk.

    antibac

    Håndsprit er lurt å ha med seg.

  • Når du har tatt i et dyr, dyrefôr, dyreavfall osv.
  • Når du har hostet, nyst eller pusset nesen.
  • Før, under og etter matlaging.
  • Når du har tatt noen i hånden eller tatt i dørhåndtak og div. på offentlig transport, og ikke minst etter trening.
  • Når du har fiklet mye med mobilen.

Du kan altså ikke få vasket hendene nok i vinter. Husk også på å skifte håndkleet ofte, også før og
etter du har hatt besøk.

Slik vasker du hendene skikkelig:

  1. Fukt hendene med vann og ta på såpe.
  2. Skrubb hendene i minst 20 sekunder, også under negler, rundt håndleddene og mellom fingrene.
  3. Skyll hendene godt.
  4. Bruk et rent håndkle til å tørke hendene på.

For å være ekstra påpasselig kan desinfeksjonsmidler som f.eks antibac være en fin ting å ha med seg. Denne bør du likevel spare til de tilfellene hvor du ikke har vann og såpe tilgjengelig.

LES OGSÅ – 10 tips som holder deg frisk

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.