Finn din egen vei til god helse

Er du en av dem som sliter med dørstokkmila, og som skremmes av alt lavkarbomaset? Fortvil ikke, ofte kan den gyldne middelvei hjelpe deg langt på vei.

nicepic

De aller fleste som trener toppidrett følger strenge kostholds- og treningsplaner. Dette gjelder også folk som bygger kropp, og som har fokuset rettet mot fitnesskonkurranser. For en nybegynner kan veien ut av sofaen og inn på treningssenteret virke skremmende, nettopp fordi kravene virker så urimelig høye. Det er lett å gå seg vill i jungelen av tips og råd om hva man skal spise og hvordan man skal trene.

Jo mer man léser, jo mer forvirret blir man. Det som før var et sunt kosthold med lite fett, frukt og grovbrød er nå omtrent giftig for kroppen din. Karbohydrater skal man styre unna, og alt man spiser skal veies opp og måles.

Alt dette pratet om hva som er rett og galt kan skremme hvem som helst vekk fra tanken på å i det hele tatt prøve å komme seg ned i vekt. Tenk om man spiser noe feil?

Tenk enkelt og søk inspirasjon

Det viktigste å huske på for en nybegynner, er enkle forandringer som man kan leve med over tid. Å snu kostholdet på hodet og plutselig skulle trene flere dager i uka er noe mange strever med. De færreste lykkes, nettopp fordi forandringen er for stor, og de ikke klarer å fungere med det.

Skal man legge om til en sunnere livsstil, er det viktig å huske på at selv de små tingene hjelper. Det er langt bedre å gå noen turer i uken, enn å ikke røre seg i det hele tatt.

Sett deg mål som er realistiske. Kutt ut brus og snop, og bruk vett og fornuft. Man trenger ikke leve på pulvershaker og pumpe på gymen fem dager i uka for å se forandring. Første skritt på veien er å sette seg mål, og å være innstillt på å nå dem.

Alt ligger i ditt eget hode. Inspirasjon er viktig, og man kan finne mye nyttig informasjon på nett.

Les deg rundt på oppskrifter på sunn mat, og finn deg en aktivitet du liker å holde på med. Når man først er kommet i gang, blir iveren og gleden stadig større. De små endringene gir også resultater, og det som i starten virker nytt og skremmende blir en vane.

Hold fokuset på deg selv, og hva du ønsker å oppnå. Ikke sammenlign deg med andre på treningssenteret, for alle har vi ulike mål og forutsetninger for å klare dem.

Det finnes mange veier til god helse, og da er det viktig å følge den som funker for akkurat deg. Det viktigste er å tørre å prøve, uten innsats kommer du ingen vei.

God trening!

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.