Det er ikke et fett å velge fettkilder

Det kan være store forskjeller i kvaliteten på fettet du får kjøpt på dagligvarebutikken og helsekosten.

Som helsekost-ansatt blir jeg like frustrert hver gang en kunde sukker og bærer seg over vår dyre omega-3 som er ”såå mye billigere på Obs!”. Sannheten er at hvilke fettsyrer du velger overhodet ikke er ett fett, og som oftest får du nok det du betaler for.

Hva er fettsyrer?

Fett er en samlebetegnelse på mange ulike fettstoffer. En fettsyre er et fettstoff som inneholder karbon, hydrogen og oksygen, og omega-3 er et eksempel på en slik fettsyre.
Fett er et næringsstoff som er livsviktig for oss, og noen fettsyrer kan vi ikke produsere selv – vi må altså få tilført dem gjennom kosten.

Det finnes to fettsyrer som er essensielle for oss, og disse er linolsyre som er en omega 6-fettsyre og alfalinolensyre som er en omega 3-fettsyre.

Resten av fettsyrene kan kroppen vår i praksis lage selv, men det vil også være gunstig å tilføre kroppen  bl.a. DHA, EPA og GLA for å avlaste kroppens produksjon avdisse.

Hvorfor er kvaliteten på fettsyrene så viktig?

Går du en tur i butikken vil du mest sannsynlig se litervis av billige planteoljer i gjennomsiktige plastkanner som er plassert midt i dagslyset.

Dette er ikke gode valg av to enkle grunner:

1: Oljene er industrielt bearbeidet for å oppnå lang holdbarhet og for å kunne tilby en lav pris.

Bearbeidingen gjør imidlertid at den opprinnelige helsebringende oljen vil inneholde skadelige transfettsyrer som ikke vil gjøre noe for helsa di.

2: Når oljen har ankommet butikkhyllene, vil en stor del av antioksidantene som beskyttet fettsyrene være borte. Dette gjør igjen at når oljen står i butikkhylla vil lyset sammen med varme gjøre at oljens kjemiske sammensetning endres ytterligere.

Det samme gjelder sannsynligvis boksen med 120 kapsler for 49,- som står i butikkhylla. For ikke å snakke om de som kan bestilles billig via postordre fra diverse produsenter. Disse kapslene vil foruten å inneholde svært lite av de aktuelle fettsyrene også kunne ha en harskningsprosent tett opp imot det som er lovlig.

Om du er ute etter et godt fettsyretilskudd vil jeg derfor anbefale å gå til en helsekostbutikk eller annen forhandler som kan veilede deg og finne et tilskudd med høy konsentrasjon og lite harskning.

Hva skal man velge da?

Til salater og annet bruk som ikke krever oppvarming vil det beste valget være kaldpressede planteoljer. Her kan du bruke både Udo’s Choice, olivenolje eller rapsolje som har en stor andel enumettede og noe flerumettede fettsyrer eller kokosolje som inneholder mest mettet fett. Foruten å være kaldpressede bør ikke oljene stå varmt eller være utsatt for sterkt sollys.

Til steking egnes ikke de kaldpressede planteoljene seg. Her bør du bruke mettet fett – aller helst smør eller kokosfett. Olivenolje er en olje rik på enumettede fettsyrer, og kan også være et bra valg.

Sammendrag:

Fett er et livsviktig næringsemne og noen fettsyrer tilføres gjennom kosten.

  • Billige fettsyrer er ikke et godt valg da de er mekanisk bearbeidet som til sist og slutt gjør dem skadelige for kroppen din.
  • Se etter kaldpressede oljer, gjerne på mørke eller frostede flasker. Disse egner seg godt i salater, smoothies og andre matretter som ikke krever oppvarming.
  • Dersom du er på jakt etter en god stekeolje vil mette fettsyrer være det beste valget. Det finner du blant annet i ekte smør og kokosfett.
  • Om du er ute etter et fettsyretilskudd bør du henvende deg til noen som har tilstrekkelig kunnskap om det faktiske innholdet i kosttilskuddet.

Referanser

  1. Mat & Helse 1/2012 ”Ikke ett fett”
  2. http://no.wikipedia.org/wiki/Rapsolje
  3. Bildekilde: matmoms.org
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.