Fedme – Individets ansvar?

Vi er alle individer med ulike problemer, utfordringer og mål her i livet – men å klage på egen fedme samtidig som du skylder på samfunnet, er bare teit.

burger2

Nesten 3 av 4 nordmenn er i dag overvektige og tall de siste 40 årene viser at både de letteste og tyngste av oss blir bare tyngre. Menn har siden 1985 lagt på seg i snitt 6,5 kilo, mens tallet for dere damer er 5,5 kilo.

Overvekt gir sammen med mindre fysisk aktivitet økt risiko for hjerte- karsykdom, diabetes, høyt blodtrykk, muskel og skjelettlidelser og psykisk sykdom osv. Samfunnet lider økonomisk av utviklingen, men først og fremst er det individet og alle de menneskene som er glade i ‘indivdet’ som lider. Utviklingen er et resultat av både medfødte og miljømessige årsaker. I praksis er det likevel slik at vi både spise mer, og beveger oss mindre enn tidligere.

Slutt å skyld på samfunnet

Som voksne mennesker må vi slutte å skylde på samfunnet for alt som er et problem. Hvor ble det av stoltheten vår? Hvorfor bretter vi ikke opp ermene, biter tennene sammen og faktisk gjør noe med problemet? Skal du vente på at samfunnet skal redde deg fra dine egne spisevaner og den manglende mosjonen, blir du garantert både gammel og grå før noe skjer. Vi kan sikkert alle være enige om at det er ting med samfunnet vårt som kunne vært annerledes, men når det kommer til overvekt og inaktivitet, bør og skal ansvaret ligge på individet.

MERK: Det betyr selvsagt ikke at det ikke finnes de med psykisk sykdom eller andre sykdommer som gjør ting veldig mye vanskeligere – artikkelen er ikke myntet på dem, men sikter til de som sitter i sofaen, spiser for mye, beveger seg for lite og klager over det i tillegg.

Det virkelige problemet

Det er vi som enkeltindivider som må reise oss opp, bevege oss og ta tak i kostholdet. Myndighetene er i større eller mindre grad bevisst utviklingen og har med jevne mellomrom satt i gang ulike tiltak og kampanjer, men det skal da ikke være slik at vi som voksne individer skal bli regulert ihjel heller?

Momsfri frukt og grønt, økt sukker- og fettavgift, billigere fisk, osv. Ja, det hadde kanskje stimulert oss til å velge sunnere, men problemet er ikke prisen på maten. Problemet er heller ikke at det mangler gode nok sykkelveier, selv om også det er et flott tiltak, selvsagt.

Problemet er at alt for mange sitter i sofaen og klager over egen form, uten motivasjon, interesse eller lyst til å gjøre noe med problemet. Det som er irriterende med denne holdningen, er ikke bare at det klages og at det ofte er sutring over samfunnet, men det verste er jo at selv om det er ditt eget ansvar å passe på deg selv, så går det utover flere enn deg selv. Familie, slekt og nære venner påvirkes også av hvordan du selv ter deg. Ingen vil at du skal få sykdom i ung alder, eller miste livsgleden og trivselen av at kroppen din ikke lar deg utfolde deg slik du vil og drømmer om.

Ta ansvar og kom i gang

Trøsten, om jeg kan ordlegge meg slik, er at det skal ikke så mye til før ting blir veldig mye bedre. På relativt kort tid kan du som er i dårlig form være i gang med din livs avgjørelsen – du har bestemt deg for å ta de riktige grepene, og høste de enorme gevinstene av å ta vare på din fysiske og mentale helse.

  • Ta utgangspunkt i den du er: Ikke lek supermann, men begynn i det små. Dette gjelder både treningen og kostholdet. Husk at selv små endringer, kan utgjøre mye.
  • Ta bilder av innholdet i kjøleskap og skap. Spør deg selv, familien din og kanskje vennene dine om 10 ting som kan bli litt bedre.
  • Bestem deg for å spise mer grønnsaker. Grønnsaker er sunt, metter, og tilfører både farge, smak og konsistens til både små og store måltid. Velg ferske og interesser deg for å få dem til å smake godt. Bruk facebook, google, matprat, osv.
  • Øk proteininntaket: Protein metter og øker forbrenningen. Det gjør det mye enklere å spise mindre mat, uten at du nødvendigvis er sulten eller har behov for noe søtt. Proteinrik mat er kesam/cottage cheese, egg, fisk, kjøtt, fjærkre, osv.
  • Spis mindre godteri, søtsaker, brus og juice. Her får du fort i deg mange tomme kalorier, som verken gjør deg mett eller gir deg noe som helst. Bare det å redusere inntaket av disse matvarene, vil kunne bety underverker.
  • Kom i gang med treningen: Invester i egen helse og er du et råskinn booker du 10 timer med en god personlig trener (5-10.000 kr). Har du ikke økonomi til det, så setter du av tid til å lese på internett. En fin start kan være dette programmet.  2 til 3 treninger i uken à 30-50 minutt er faktisk alt du trenger.
  • Kombiner treningen med gåturer i skog og mark. 2-3 gåturer i uken, i tempoet som passer deg og din kropp, er kanskje den viktigste investeringen du noen gang har gjort! Og hvorfor ikke utfordre deg selv med en fjelltur etter hvert? Det kalles mestringsfølelse! :)

Hva venter du på? Kom i gang!

Artikkelen er sist oppdatert 1.9.2012

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.