Farlig markløft-tips på Side2.no

Feil teknikk kan medføre alvorlige skader. Derfor bør du ikke følge rådene til Side2

sandvik

Når en treningsentusiast søker etter treningsinformasjon på nettet er det en fordel at vedkommende kommer til artikler og innlegg som leder i riktig retning. Siden det finnes mange veier til rom er det ingen fasit på hvordan man skal legge opp treningen, men det er en fasit på retningslinjer hva gjelder teknisk utførelse av ulike styrkeøvelser. Dette er også hva som legger grunnlaget for trygg og effektiv trening. Det er også hva som motvirker skader og smerter, som jo fort kan fremkomme om teknikken ikke er på stell.

Det er ikke slik at man automatisk kommer til god treningsinformasjon selv om de «største» mediene serverer dem. Et meget godt eksempel på dette er artikkelen som nylig ble fremlagt på side2.no med overskrift «Det kan bli Brutalt«. Ingressen fortsetter med «feil teknikk kan gi alvorlige skader. Vi viser hvordan du utfører noen vanlige styrkeøvelser riktig.

Feil teknikk kan medføre alvorlige skader, ja. Ingen uenighet der, men…

Mangel på kunnskap medfører alvorlige skader!

Intensjonen til artikkelen er god, men når treningsentusiaster uten bakgrunn leser og tror på alt som står her er det duket for problemer. En av de vanligste feilene man ser under markløft er nettopp beskrevet som KORREKT og det som er beskrevet som FEIL er nærmere korrekt!

Markløft er ikke knebøy

Når skal folk forstå at markløft ikke er knebøy? Bevegelsen er ikke tilsvarende. Selv om det selvsagt ikke er utelukkende, er markløft er en mer hoftedrevet bevegelse, mens knebøy er en mer knedrevet bevegelse. En glidende overgang er alltid tilstede og hele kroppen må selvsagt jobbe under øvelsene.

Her er hva som defineres som korrekt teknikk i markløft i artikkelen til side2.no

Den meritterte styrkeløfteren Bo A. Bergan, som har gjort suksess både nasjonalt og internasjonalt der «jobben» kun er de tre øvelsene, markløft, knebøy og benkpress, kom med følgende utsagn til dette bildet.

Hofteposisjonen i markløft er ALT for lav på bildet av korrekt markløft, som resulterer i at knærne kommer i veien for stangbanen og mye potensiell kraft går til spille. – Bo A. Bergan.

Selvsagt et korrekt utsagn.

Her er hva som defineres som FEIL teknikk i artikkelen til side2.no

Faktum er at dette er nærmere korrekt teknikk. Med et litt bedre oppspenn vil dette faktisk være relativt nære perfekt utgangsposisjon i markløft.

Hvorfor er det feil?

Problemet med posisjonen som defineres som korrekt er at stanga ikke vil kunne løftes i en vertikal linje grunnet kneposisjonen. Knærne vil rett og slett komme i veien og forstyrre optimale løftebane. Dette vil ved benyttelse av tung belastning føre til problemer med gjennomførelse av løftet eller endret tyngdepunkt og dermed bevegelesbane. Sistnevnte vil åpenbart kunne medføre kompensasjoner som gjerne utarter seg i skader.

Dette er altså feil teknikk.

Knebøy-markløft-2

Korrekt startposisjon i markløft

Korrekt startposisjon i markløft vil variere noe avhengig av kroppslig struktur. Dette vil medføre at noen vil ha en litt større ryggvinkel eller leggvinkel enn andre. Det viktigste er at stanga starter over kroppens optimale tyngdepunkt, at ryggen spennes optimalt og at bakside lår starter med nok spenn til å både generere krefter, samt å stabilisere både knær og korsrygg under utførelse, slik at stanga kan løftes i en vertikal linje uten kompensasjoner.

Startpososisjon i konvensjonell markløft

En del styrkeløftere utfører også konvensjonell markløft med tilnærmet loddrette leggbein, noe som øker hoftenes kraftpotensial. I tillegg tillates ofte noe mer kurvatur i brystryggen enn illustrert på bildet for noe kortere løftebane. Hoftene er her uansett posisjonert i langt mer gunstig posisjon for å generere krefter som ønsket under markløft og defineres som korrekt startposisjon.

startposisjon-markløft

Startposisjon i sumo-markløft

Startposisjon i sumo-markløft kan anses noe mer som en «knebøy». Leggbeina er her tilnærmet vertikale og knærne må presses godt utover for å sette optimal startposisjon. Mer info om dette løftet kommer senere, men det er greit å nevne det når vi først er inne på emnet.

start-sumo-markløft1

Markløft fra A til Å

teorikurset vårt dedikerer vi en hel manual til teknikk i markløft spekket med illustrasjoner og forklaringer. I tillegg finner du også en oversikt over de mest effektive markløftvariantene du kan benytte for optimal fremgang for ulike personer.

Vi oppfordrer deg til å dele denne artikkelen med så mange som mulig. Vi må sørge for at treningsbransjen motvirker vranglære, spesielt på såpass sentrale emner som grunnleggende teknisk utførelse av styrkeøvelser. Markløft er en av øvelsene som fremprovoserer flest skader, NETTOPP som følge av vranglære som fremkommer i artikkelen til side2.no.

Saken ble første gang publisert på Styrkecoach.no – en videreutdanning for deg som vil spesialisere deg på å trene opp andre.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.