Sunn mat like billig som den usunne

Er du en av dem som ikke spiser sunt fordi du forestiller deg at sunn mat er for dyrt? Da har vi gode nyheter til deg: Du tar helt feil.

En av de mest brukte unnskyldningene for å ikke spise sunt, er at et slikt kosthold koster for mye. Jeg har alltid ment at med en passe porsjon kunnskap kan man fint leve sunt uten at det koster skjorta.

Undertegnede (Robert, av Kjetil kalt tjukken) og Kjetil Åmdal (best kjent som fyrstikken) bestemte oss for å undersøke dette nærmere, ved å gjennomføre en aldri så liten ekskursjon til en lokal matbutikk.

Dette er forutsetningene vi satt for oss selv:

  • Vi skulle ha mat for 2 personer.
  • Vi skulle ha mat til 4 måltider om dagen.
  • Maten skulle vare i 2 dager.
  • Maten skulle koste mindre enn kr. 115,- per dag per person.

Ut i fra dette forsøkte vi å sette sammen en sunn og en usunn handlekurv til en så lik pris som overhodet mulig, som begge skulle være realistiske, balanserte og representative for hvert sitt kosthold.

For å få til dette fikk vi god hjelp av Kay Petersen som er kjøpmann v/ Rema 1000 på Bakklandet i Trondheim.

At handlekurvene skulle være representative, innebærer først og fremst at den usunne handlekurven ikke nødvendigvis skulle være full av potetgull og pølser, for faktum er at de fleste faktisk ikke spiser slik. Du vil med andre ord finne matvarer i den usunne handlekurven som slettes ikke trenger å være usunne i seg selv (noe som forøvrig er tilfelle med de aller, aller fleste matvarer i utgangspunktet).

Vi har også gjort en liten forenkling i det at vi har benyttet en sunnhetsdefinisjon som legger vekt på lavere kaloriinnhold og høyere proteininnhold i matvarene. Dette er helt kurante retningslinjer for de fleste og holder på et overordnet samfunnsnivå, men husk at sunnhetsdefinisjonen ofte er mer kompleks på et individuelt nivå.

Samme pris, helt forskjellig innhold

Som du snart vil se er det ikke noe dyrere å leve sunt. Det handler om å gjøre kloke og smarte valg når man er på butikken og handler mat.

Usunn handlevogn


Sunn handlevogn


Grovt brød 1 stk Grovt brød 1 stk
Corn flakes 375 gr Havregryn 750 gr
Lettmelk 1 liter Lettmelk 1 liter
Sjokolademelk 1 liter Pepsi max 1,5 liter
Juice 1 liter Gulrot 1,5 kg
Coca cola 1,5 liter Rødløk 3 stk
Bananer 6 stk Appelsiner 1 kg
Wokblanding 1 pose Agurk 1 stk
Spaghetti, fin 1 pose Fullkornspita 1 pakke
Pommes frittes 1 pose Potet 1 kg
God morgen yogurt 2 stk Cottage cheese 2 bokser
Kyllingpanetter 1 pakke Mager kesam 1 boks
Dansk salami 1 pakke Egg 10 stk
Rosinboller 8 stk Jordbær, frosne 400 gr
Tomatsaus 1 boks Makrell i tomat 1 boks
Nugatti 1 boks Familieskinke 1 pakke
Smøreost, hot taco 1 tube Magerost, kylling 1 tube
Grandiosa 1 stk Strimlet svinefilet 500 gr
Kjøttboller 500 gr Laks, fersk 500 gr
Osterundstykker 4 stk Knekkebrød, Fiber plus 1 pakke

Dette fordelte vi på to personer som skulle spise tre måltid og ett mellommåltid i to dager. Vi har forutsatt relativt normale porsjonsstørrelser, men dette er selvfølgelig svært individuelt og det vil fort kunne bli litt mat til overs.

Den sunne handlekurven legger til rette for at du får i deg opp mot 800 gram grønnsaker, frukt og bær per dag. Den usunne handlekurven legger til rette for i underkant av 300 gram. Vi endte til slutt opp med et kosthold til kr. 110,- per dag, pr person, for begge handlevognene.

Totalt kostet begge handlevognene altså ca. kr. 440,- hver.

Når vi satt opp disse måltidsforslagene har vi tatt utgangspunkt i mat som det er naturlig å kombinere. Vi har også benyttet oss av Rema 1000 sin oversikt over hva det selges mest av, og prøvd å finne en balanse mellom kvaliteten på matvarene og prisen.

Den sunne handlevognen :-)

Dag 1

Frokost

  • Sunn: Omelett av egg, rødløk og cottage cheese. Server grovt brød og biter av agurk ved siden av.
  • Usunn: Grovt brød med dansk salami og appelsinjuice.

Lunsj

  • Sunn: Grove brødskiver med makrell i tomat og agurk og skinke. Appelsin og gulrot som tilbehør.
  • Usunn: En halv pose rosinboller med et par bananer og et glass sjokolademelk.

Middag

  • Sunn: Grovt pitabrød med isbergsalat, rødløk, mager kesam og strimlet svinekjøtt. Pepsi max hvis ønskelig.
  • Usunn: Stekte kyllingpanetter med pommes frites og asiatisk wokblanding.

Kveldsmat

  • Sunn: Knekkebrød med cottage cheese, magerost av kylling og skinke. Lettmelk som drikke.
  • Usunn: Pizza grandiosa og et par glass Coca Cola.

Dag 2

Frokost

  • Sunn: Havregrøt av havregryn og et par dl lettmelk. Serveres med opptinte jordbær som blandes inn.
  • Usunn: Cornflakes og lettmelk. God morgen yoghurt som dessert.

Lunsj

  • Sunn: Grovt brød med mager smøreost av kylling og makrell i tomat. Serves med et glass lettmelk. Appelsin og gulrot til dessert.
  • Usunn: En halv pose med rosinboller, et par bananer og et glass sjokolademelk.

Middag

  • Sunn: Stekt laks og løk med kokte poteter og gulrøtter. Serveres med 1-2 ss mager kesam.
  • Usunn: Meksikanske kjøttboller i tomatsaus og italiensk spaghetti ved siden av. Ett glass coca cola.

Kveldsmat

  • Sunn: Grove knekkebrød med kokt eller stekte egg. Serveres med melk.
  • Usunn: Osterundstykker med smøreost av skinke og nugatti. Lettmelk som drikke.

Nå som som vi har bevist at det ikke er dyrere å spise sunn mat, er det egentlig bare en ting å gjøre. Legg om kostholdet, spis sunnere og merk forskjellen!

Trenger du hjelp med oppskrifter for å lage sunn mat? Sjekk ut Matlagingsforumet.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.