intervalltrening øker ikke fettforbrenningen med dårlig kosthold

Treningsekspert og blogger Mark Young hevder i en artikkel for nettstedet T-Nation at intervalltrening er virkningsløst om målet er fettforbrenning.

I en artikkel for det amerikanske nettstedet T-Nation hevder treningsekspert Mark Young at intervalltrening ikke virker.

Mark Young presiserer at det kun gjelder hvis målet er fettforbrenning og at du samtidig ikke har kontroll på kostholdet.

Tar et oppgjør med tidligere kunnskap

I artikkelen tar Mark Young et oppgjør med to av de mest siterte studiene som ofte blir brukt som argumentasjon på hvorfor du burde trene intervall (1, 2).

Mange nettsider brukte overskrifter som «intervalltrening er 9 ganger mer effektivt enn rask gange» med bakgrunn i undersøkelsen som ble gjort av Tremblay og hans medarbeidere (2). Problemet var bare at gruppen som trente intervall hadde 20 prosent mer fett på kroppen. Det var derfor ikke så rart at de også mistet mest fett. Det ble heller ikke ført noen kontroll over energiinntaket.

Tabata og hans medarbeidere publiserte i 1996 (1) en annen studie som mange dessverre også har vært for naive til. Gruppen som trente intervall trente også rask gange, i tillegg til at mange betviler intensiteten gruppen gjennomførte intervalløktene med.

Ny og bedre forskning gir deg svaret

Trapp og medarbeidere (3) presenterte i 2008 en langt bedre studie som også inneholdt en kontrollgruppe som ikke bedrev trening.

Forskerne undersøkte blant annet kroppskomposisjon, fart ved maksimalt oksygenopptak, fastende glukose, insulin, leptin og ba deltagerne om å føre kostholdsdagbok. Det skal for øvrig nevnes at det er en del svakheter med selvrapportering av energiinntak (4-7).

Gruppen som trente intervall kjørte 8 sekunders drag med 12 sekund aktiv hvile på sykkelen. Varigheten på øktene var 20 minutter i starten, men økte gradvis. Gruppen som gikk startet med 10-20 minutter trening, 3 ganger i uken og økte gradvis til økter på 40minutter. Hele undersøkelsen varte i 15 uker.

Mens energiforbruket var identisk mellom gruppene som trente, gikk gruppen som trente intervall klart mest ned i fettprosent.

Den ideelle treningsform?

Hva du bør legge vekt på, kommer an på flere ting. Det går både på trivsel og motivasjon – men også utholdenhet, forbrenning og hensikt med treningen.

Kroppsbyggere har i flere tiår brukt rask gange som en effektiv måte å komme seg i form på. På motsatt side finner du verdens beste sprintere. De trener mye intervalltrening, og de har ikke mye fett under huden de heller.

Det viktigste vil uansett være at det passer inn i din treningshverdag. Du vil alltid komme til et punkt hvor en større treningsmengde vil hemme effekten av treningen.

Referanser

  1. Tabata, I., et al. Effects of moderate-intensity endurance and high-intensity intermittent training on anaerobic capacity and VO2max. Med Sci Sports Exerc. 1996 Oct;28(10):1327-30.
  2. Tremblay, A., et al. Impact of exercise intensity on body fatness and skeletal muscle metabolism. Metabolism. 1994 Jul;43(7):814-8.
  3. Trapp, EG., et al. The effects of high-intensity intermittent exercise training on fat loss and fasting insulin levels of young women.  International Journal of Obesity (2008) 32, 684–691.
  4. Int J Obes (Lond). 2010 Mar;34(3):437-45. Epub 2009 Dec 15. Inaccuracies in food and physical activity diaries of obese subjects: complementary evidence from doubly labeled water and co-twin assessments.
  5. J Am Diet Assoc. 1995 Dec;95(12):1393-400; quiz 1401-2.
  6. Unexplained disturbance in body weight regulation: diagnostic outcome assessed by doubly labeled water and body composition analyses in obese patients reporting low energy intakes.
  7. Int J Eat Disord. 1998 Nov;24(3):259-66. Do unsuccessful dieters intentionally underreport food intake?
  8. J Am Diet Assoc. 2010 Jan;110(1):116-23.
  9. The accuracy of stated energy contents of reduced-energy, commercially prepared foods.
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.