Nybegynner og redd for å trene på treningssenter? Slik kommer du over frykten

Det er ingen hemmelighet at treningssenteret kan være en skremmende plass om du er helt fersk innen stryketrening. Det trenger derimot ikke være så skummelt om du forbereder deg.

Gym and fitness room.

Frykt for å bevege seg inn i styrkeavdelingen på treningssenteret er et typisk problem hos nybegynnere, og gjerne mer hos jentene enn guttene. Vi jenter er ofte mer opptatt av hvordan vi blir oppfattet av de rundt oss, og vi er mer redde for at andre skal trekke på smilebåndet av oss. Vi er ofte perfeksjonister.

Å føle seg ukomfortabel på treningssenteret til å begynne med er helt normalt

Vi har alle vært der.

Jeg husker første gangen jeg var inne på et treningssenter. Jeg hadde veldig lite peiling på øvelser så det endte med at jeg gjorde det samme som min venninne. Jeg husker godt at jeg følte meg skikkelig teit da jeg ikke klarte mer enn 4 kg i hantel-curl mens hun ved siden av klarte hele 6 kg. Dette er nå ca. 13 år siden. Jeg følte meg så svak og så «lite flink» i forhold til alle de andre at det tok 2-3 år før jeg turte å bevege meg inn på et treningssenter igjen – dette kun fordi JEG innbilte meg selv at jeg ikke gjorde det «bra nok», ikke fordi de rundt meg hadde noen negative tanker om meg.

Den dag i dag angrer jeg på at jeg lot mine egne tanker og følelser sette en stopper for meg på den tiden. Noen år eldre og med litt mer kunnskap etter å ha lest en hel del mer om trening og øvelser så prøvde jeg igjen, og har siden da ikke ikke sett meg tilbake.

Å føle seg mindre komfortabel til å begynne med er helt normalt – vi har alle vært der.

Hvordan skal man komme i gang med trening på et treningssenter når man er redd for å prøve?

Personlig trener og eier av Forte Training Systems, Kesia Luise Heichelmann, forteller at løsningen for mange er god planlegging før man tar turen til treningssenteret for første gang.

– Å gjøre noe man aldri har gjort før oppleves som skummelt for de aller fleste av oss. Å entre styrkeavdelingen er intet unntak. Men dette er noe som sitter i ditt eget hode. Se på det som mental trening. Det er like viktig å få trent opp det som sitter mellom ørene som det er å få trent den bicepsen i styrkeavdelingen. Visualiser hva du tror kommer til å skje når du entrer avdelingen for første gang. Se det for deg steg for steg. Sett ord på nøyaktig hva du synes er skummelt. Legg også en plan for hva du skal gjøre når du kommer dit. Ta gjerne kontakt med en treningsveileder eller en personlig trener på ditt senter og få hjelp til å bli vist et par øvelser slik at du vet hva du skal gjøre når du først har kommet deg til avdelingen. 477354543

Heichelmann forteller også at man bør sette ting i perspektiv.

– Vil du la frykten vinne over deg, og hindre deg i å oppnå alle de fordelene det er med å trene styrke? Er det viktigere å bry seg om hva andre måtte tenke om deg der du står, eller er det viktigere å begynne å jobbe på veien til det målet du har satt deg?

– Husk at vi alle har vært på samme plass som deg. Til og med han som står å puster og peser i knebøy-racket. Men alle har nok med sitt, da de er der for å gjøre en jobb. Gi litt F, vis at det målet du har med treningen er viktig for deg, og nyt den mestringsfølelsen du vil oppnå når du har turt å gjøre noe du er litt redd for.

5 tips for å føle seg mer komfortabel som nybegynner

For å føle seg mest mulig tilpass med nye ting så er det ikke så dumt å sette seg litt inn i hva du skal gjøre og hvordan øvelser utføres. Dette gjelder ikke bare for trening, men det meste som er nytt. Det som er mest skremmende er å være uviten når du skal noe nytt.

1. Les deg litt frampå før du setter i gang

Det skader aldri å gjøre litt research før man skal nye steder eller gjøre nye ting. Hvem sjekker vel ikke forskjellige reisesider osv. når de skal til en ny by eller nytt land? Det samme gjelder for trening. Les litt på nettet om treningsprogrammer for nybegynnere, sett deg inn i hvordan øvelsene utføres og se gjerne instruksjonsvideoer opp til flere ganger.

2. Bli kjent med senteret og apparatene

Dra på treningssenteret kun med intensjonen om å bli kjent med apparatene og hvordan senteret er bygd opp. Spør gjerne noen som jobber der om de kan vise deg rundt. Har du prøvd apparatene og vet hvor du finner alt så blir du raskt mye tryggere.

3. Benytt deg av PT

Det jobber personlige trenere på treningssenterene av en grunn. De er der for å hjelpe deg. Kjøp noen PT-timer så du får en skikkelig innføring i hvordan du utfører tekniske løft som knebøy, benkpress, markløft osv. Mestrer du disse øvelsene så øker selvtilliten raskt.

LES OGSÅ – Dette må du vite før du velger personlig trener 

104322739

4. Bestem deg for et treningsprogram, og følg det

En stor årsak til at mange faller fra og ender opp med å svimse rundt uten mål og mening er at de ikke har et skikkelig treningsprogram de følger. Noe av det beste du kan gjøre for deg selv når du skal trene er å vite hva du skal før du er på trening.

Den ultimate nybegynnerguiden – styrketrening for nybegynnere

5. Tren sammen med noen

Mye som er skummelt alene er ikke skremmende i det hele tatt om man er sammen med noen. En treningspartner kan også fungere som kjempebra motivasjon om man sliter litt med å presse seg selv ut av komfortsonen. Når man blir mer «husvarm» på trening etter å ha trent sammen med noen en stund så er det også lettere å trene alene om man ønsker det.

Igjen, er du helt fersk innen styrketrening og trening på senter så kan det være skremmende å ta det første steget, men det blir ikke verre enn hva du gjør det til selv. Ta i bruk tipsene i denne artikkelen så blir det lettere å komme over frykten.

LES OGSÅ – 49 tips til kvinner og deres personlige trener

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.