Er du mentalt sterk? Dette er 4 styrkeøvelser du kan sjekke det med.

Advarsel: Du risikerer å havne langt utenfor komfortsonen.

Temaet mentaltrening er i vinden som aldri før. Bøker blir skrevet av forskjellige suksesspersoner og bokhyllene blir overfylt av grepene man skal ta i livet, for å bli best mulig. Likevel er det lite fokus på enkelte småting man kan gjøre for å teste sin egen mentale styrke. Derfor vil jeg  legge frem fire styrkeøvelser som gir mer enn kun helsegevinsten man får av dem. Gjør deg klar til å komme deg ut av komfortsonen.

Hva er en komfortsone?

how-to-expand-my-comfort-zone

Komfortsonen er noe alle har. Det er den sonen vi føler oss komfortable å være i. Ved å bryte eller gå utenfor denne sonen kan det føles ubehagelig for de fleste. For å utvide denne sonen må vi kontinuerlig utfordre oss selv. Eksempler kan være å tale foran et publikum, starte i en ny jobb, prate med ukjente eller gjøre en annen form for trening enn det du er vandt med. Det positive med å kontinuerlig bryte sin komfortsone er at den vil utvide seg, og jo større den blir, jo mer vil du oppleve.

Øvelsene

1. Knebøy inntil vegg

IMG_9470

Still deg inntil en vegg, bøy deg ned i knebøy posisjon, slik at hoftene er lavere enn knærne. Hendene henger slapt på siden, hele ryggen er inntil veggen, og stå så lenge som mulig.

Denne øvelsen vil fysisk utfordre din seighet i beina. Her hjelper det svært lite om du løfter 200kg i knebøy. Det ENESTE som gjelder her er å være så seig som mulig. Før du starter øvelsen, er det greit å ha i bakhodet at ”Thienna HO” har verdensrekorden med 11 timer, 51 minutter og 14 sekunder. Så hvis du tenker å gi deg, tenk hvor mye menneskekroppen faktisk tåler. Hold på tanken, og det vil hjelpe deg med å holde ut lengre.

2. Planken

IMG_9463

Begge føtter og begge underarmer i gulvet og med kroppen helt strak. Føttene i hoftebredde og underarmene i skulderbredde. Knip sammen magen og rompe. Press albuer og tær mot midten. Unngå å ha krumning i korsrygg. Jeg anbefaler å ha en person ved siden av for å se hvordan korsrygg og generell kroppsholdning ser ut.

Her gjelder det å opprettholde en god holdning og ikke la tyngdekraften dra deg ned mot bakken. Du vil merke det mest i korsrygg og mage.  Før du starter øvelsen skal du ha i bakhodet at George Hood har verdensrekorden med 3 timer, 7 minutter og 15 sekunder i denne øvelsen.  HUSK! Du er mye sterkere enn det du egentlig tror. Hold på den tanken, og du vil strekke deg lengre.

3. Iron Stand

IMG_9495

Du har enten en vekt i hver arm eller bruker kun din egen kroppsvekt. Still deg i hoftebredde avstand med beina. Armene holdes statisk i skulderhøyde rett ut til siden. Når armene faller ned er øvelsen over.

Den vil utfordre deg fysisk i armer og skuldre. Tyngdekraften vil ønske å presse armene nedover, men du skal holde igjen alt du klarer. Dette tankesettet skal være i hodet ditt : ”Din kamp mot tyngdekraften!”

4. Kettlebell Clean and Press – Long Cycle / Short Cycle

IMG_9490

Øvelsen starter med en kettlebell i hver hånd og at du står oppreist med føttene litt bredere enn skulderbredde. Kettlebellene slenges først ned og bakover mellom bena mens du bøyer deg framover. Sleng kettlebellene oppover igjen og samle dem inntil brystet, og press dem straks opp over hodet til armene er utstrakt. Dette er en teknisk krevende øvelse. Jeg anbefaler deg å ha en sertifisert kettlebell trener som lærer deg teknikken. Hvis du bor i Oslo området, anbefales Nils Martin Lundgren som jobber på Elixia Ringnes Park. Han er blant de beste i verden på Long Cycle. Verdensrekorden i denne øvelsen med 32kg i hver arm, og holdes av Ivan Danisov med svimlende 116 reps på 10 minutter.

LES OGSÅ – Kettlebell Sport – Rå kraft og treningskultur fra den gamle østblokken

Dette er en svært krevende øvelse for hele kroppen. Jeg garanterer at du ikke kommer til å smile like mye som jeg gjør på bildet over når øvelsen er ferdig. Jeg vil heller ikke garantere at alle som leser denne artikkelen vil klare å gjennomføre en long cycle på hele 10 minutter. Et alternativ kan være short cycle på 5 minutter. Her kreves det styrke, utholdenhet og ikke minst smart effektiv arbeidskraft. Finn en god rytme og tenk en repetisjon av gangen.  Glem smerten og nyt øyeblikket med å presse deg selv gjennom nok en repetisjon.

Vedlagt finner du en video av Nils Martin Lundgren  og hans siste sekunder i en long cycle. Han er en ekte kriger til inspirasjon.

Dette er fire geniale øvelser for deg som ønsker en utfordring! Jeg anbefaler å spørre deg selv før du gjennomfører øvelsen ”Hvordan tror jeg øvelsen kommer til å gå?” og etter du er ferdig ”Hvordan opplevde jeg øvelsen?”. Da ønsker jeg deg lykke til med gjennomføringen. Vær en kriger nå, og vis hva du selv er god for!

PS: For mer spesifikk teknikklæring, oppsøk en personlig trener, eller sjekk opp teknikk videoer og artikler her på bloggen.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.