;
;

– Er det virkelig verdt det?

Er det virkelig verdt å stresse med et overkomplisert kosthold?

fjeld2

Artikkelen er basert på en Facebook-oppdatering, men endte opp som en lengre tekst. Det du vil lese nedenfor har ingen «root in science», men er basert på mine egne erfaringer og diverse utsagn fra flere personer.

Opp mot 95 prosent av resultatet du får med kostholdet ditt, avgjøres av energiinntaket (kcal) og kvaliteten på maten du spiser. Det finnes noen essensielle næringsstoffer du må få i deg gjennom maten, men får du i deg det du trenger, så vil dette avgjøre 90 til 95 prosent av resultatet. Kanskje enda mer.

Hvor mye er du villig til å ofre?

Det store spørsmålet jeg vil stille: Hvor mye er du villig til å ofre for de siste 5-10 prosentene? Som du kanskje, men bare kanskje, kunne fått ved å mikse den siste biten av puslespillet? Er det virkelig verdt det? Er det verdt å spise på en måte du kanskje ikke liker? Er det verdt å bruke mye tid på å planlegge dagen så du får i deg rett karbohydratkilde til riktig tid?

Er det verdt å sette til side matvarer som du digger, bare fordi det finnes spor av korn? Er det verdt å være redd karbohydrater eller fett for den saks skyld? Og er det verdt å analysere alt du spiser ned til minste detalj fordi det kanskje kan gi deg det lille ekstra?

Statens kostholdsråd vs. lavkarbo

Hvilke radikale endringer ville dere sett om jeg hadde benyttet en annen kostholdsplan med samme kcal inntak og gode matvarer?  La meg bruke meg selv som eksempel. Tror du jeg ville sett vesentlig annerledes ut om jeg eksempelvis spiste etter Biorytme-prinsipper? Lavkarbo? Grethe Roede? Myndighetenes anbefalinger? Steinalder-kosthold? Dette er populære måter å spise på, som alle har visst seg å fungere i større eller mindre grad.

Eller dersom jeg hadde fått i meg 10, 20, 50 eller 60 prosent karbohydrater? Tror dere dette ville ha endret fysikken min? At små eller store forandringer i sammensetningen av fett og karbohydrater?

Hvilke radikale endringer ville dere sett om jeg hadde prøvd en annen kostholdsplan med det samme energiinntaket og et sunt og godt fokus på gode matvarer?

Ville noen av disse diettene eller fordelingen av karbohydrater forandret hvordan jeg så ut? Eller endret resultatene mine det siste halve året i vesentlig grad? Jeg tror det bare er tre ting som kunne forandret seg.

Min lykke, min glede og min livskvalitet

Deg og din hverdag

Jeg tror at jeg ville sett tilnærmet lik ut med alle disse diettene, så lenge jeg hadde gjennomført dem på en god måte og i tråd med konseptet. Det ville trolig ikke vært noen markante forskjeller på verken prestasjon eller fysikk. Hadde jeg drevet utholdenhetsidrett så hadde kanskje ting sett litt annerledes ut, men det gjør jeg ikke. Jeg trener slik som 90 prosent av de jeg sikter til, i denne posten.

Problemet med disse diettene er at de ikke hadde passet inn i min hverdag, med hvordan jeg vil spise og leve. Det hadde faktisk påvirket livskvaliteten min negativt.

  • Noen ganger vil jeg spise et rundstykke med brunost til frokost.
  • Noen ganger vil jeg spise en fet frokost, mens andre ganger vil jeg spise det til kvelds.
  • Andre ganger vil jeg spise masse rødt kjøtt hele tiden.
  • Andre ganger vil jeg spise mat som vi ikke hadde når folk brukte stein som redskap

Jeg har derimot lært meg noe veldig viktig. Jeg har lært meg å vite hvor mye av de ulike tingene jeg kan spise og dermed havne cirka likt energimessig (kcal), uansett om jeg velger å spise kylling, laks, cottage cheese, en hamburger, osv.

sunn

Det jeg prøver å si er…

Det jeg prøver å si er at det første du bør tenke på er å få i deg de riktige mengdene, og se hvor langt du kommer med det. Pass på og få i deg råvarer all logikk tilsier er bra råvarer, som:

Fisk (mager og fet), fugl, kjøtt, grønnsaker, bær, frukt, grove kornprodukter, potet, olivenolje, osv for å dekke behovet for både livsnødvendige og viktige næringsstoffer du må få tilført en del av gjennom kostholdet.

Så får du avgjøre om du trenger en spesiell diett, en streng fordeling eller restriksjoner av karbohydrater eller timing av måltider, timing av karbohydrater, osv og om dette vil gi deg noe ekstra som gjør det verdt alt bryet.

Dette er min kostholdsfilosofi – både som personlig trener, men også den jeg bruker på kundene mine. 

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.