;
;

Elisabet og Maria håper på medalje i Oslo Grand Prix

Fitness: Gulljentene fra Fredrikstad Open, Elisabet Kallset og Maria Ebeltoft er klar for sin andre konkurranse på to uker.

post

Kaliber FKK stilte med mange gode utøvere under Fredrikstad Open sist helg. Blant disse var det flere debutanter som utmerket seg. To av dem var Elisabet Kallset som markerte seg med gull i den lave Bikini Fitness-klassen og Maria Ebeltoft som kom på andreplass i den lave Body Fitness-klassen. Det skal også sies at førstnevnte kom på tredjeplass i debutantklassen, mens Maria vant sin debutantklasse.

Hvem er så disse jentene? Hvor kommer de fra og hva gjør at de velger å stille seg på en scene ikledd en kjempetynn bikini, innsmurt i brunkrem foran så mange mennesker? Felles for samtlige deltagere er at de er utrolig tøffe. Både fysisk og mentalt.

De harde fakta om gull-jentene

Elisabet Kallset Maria Ebeltoft
Aktuell i: Bikini Fitness -163 cm Body Fitness -163 cm
Alder: 24 år 24 år
Vekt on og off-season 52 / 60 kilo 49 / 56 kilo
Høyde: 163 cm 158 cm
Klubb: Kaliber FKK Kaliber FKK

IMG_8712-as-Smart-Object-1

Elisabet fikk gull og bronse i sin første konkurranse

Fitnessbloggen: Gratulerer med utrolige gode prestasjoner i Fredrikstad Open forrige helg. Hadde du noen forhåpninger før konkurransen og hvordan synes du selv det gikk?

Elisabet: Tusen takk! Jeg synes helga gikk veldig bra, og over all forventning. Jeg hadde egentlig ingen forventninger om plassering før jeg dro, men kanskje ett lite håp om å komme til finalen. Uansett hvordan det skulle gå, skulle jeg være fornøyd med at jeg klarte å komme opp på den scenen. For det er en seier i seg selv. Da ble det jo selvfølgelig utrolig gøy når det gikk så bra som det gjorde.

Fitnessbloggen:Nå har du jo allerede vært med på hvordan det er å vinne. Hvilke tanker gjør du deg innenfor helgas konkurranse – har du bygd deg opp ambisjoner du ikke hadde før Fredrikstad?

Elisabet: Egentlig ikke. Nå er en ny konkurranse, med mange flotte utøvere, så det er umulig å si hvordan det kommer til å gå. Men håpet om finaleplass er kanskje litt høyere nå enn det var før fredrikstad.

IMG_8338-as-Smart-Object-1

Nå har jeg erfaringen og plasseringene fra Fredrikstad å lene meg tilbake på, så jeg klarer kanskje å slappe litt mer av. Målet er å ha det gøy.

Fitnessbloggen: Hvordan har du lagt opp treningen, kostholdet og livet generelt for å komme den formen du er i nå?

Elisabet: Gjennom å planlegge uka, lage flere matpakker i gangen, og kombinere treninga med før eller etter jobb. Det har vært viktig for meg å leve normalt utenom treninga og matlaginga, og for å klare det har alt handlet om planlegging.

Fitnessbloggen: Hva har vært det vanskeligste fram mot konkurransene, har du måttet gi avkall på ting du ikke så for deg?

Elisabet: Det vanskeligste frem mot konkurranse har vært å dra på besøk og måtte takke nei til maten som er blitt servert, fordi jeg føler det er uhøflig. Heldigvis har alle vært svært forståelsesfulle og støttende. Ellers synes jeg konkurranseoppkjøret har gått veldig bra. Jeg hadde forberedt meg på at det skulle bli veldig tøft, og det har derfor gått bedre enn forventet.

IMG_8423-as-Smart-Object-1

Fitnessbloggen: I Bikini handler det om så mye – alt fra sko, hår, makeup, poseringer, form osv. Hvem har hjulpet deg på veien og har det vært en smertefri reise fram mot bikinikroppen?

Elisabet: Jeg har fått fantastisk god hjelp av Christine, med Gunnar i ryggen. De har virkelig gitt førsteklasses coaching! De har vært så engasjerte og tilstede, og det har virkelig vært motiverende for å holde løpet ut!

Smertefritt har det ikke vært. Det har vært noen tunge, slitsomme perioder og dager hvor jeg virkelig har fått testet viljestyrken, men stort sett har det gått greit. Jeg trodde dietten og treninga skulle bli det vanskeligste, men det er det poseringene som har vært. Det ble likevel bedre enn forventet på scenen, nettopp på grunn av bikini, hår, sminke, diamanter, og man går inn i en annen rolle enn seg selv. Alt i alt har det vært en spennende, lærerik og morsom opplevelse.

Fitnessbloggen: Takk for at du tok deg tid til å svare på spørsmålene våre, Elisabet Så krysser vi fingrene for at du tar nok et gull.

Maria er klar til å gi alt i Oslo

IMG_8986-as-Smart-Object-1

Fitnessbloggen: For mange kom du litt fra intet. Vi var få som hadde hørt om deg, før du plutselig dukket opp på trening og visste fram den flotte fysikken din. Noen måneder etterpå står du igjen med en 1.plass i debutant- og en 2.plass i åpen klasse fra Fredrikstad Open. Hva er målet med Oslo Grand Prix?

Maria: Mens det i Fredrikstad var 6 stykker i debutant- og 4 i åpen klasse, er vi 14 jenter som stiller i Oslo. Det blir med andre ord tøffere konkurranse og en enda større utfordring. Det hadde vart utrolig gøy å få en pallplassering, men med det nivået jeg forventer å møte her må jeg i første omgang si meg fornøyd om jeg kommer videre til finalen.

Fitnessbloggen: I Fredrikstad imponerte du mange med flott symmetri og velutviklet muskulatur. Hvordan spiser og trener du?

Maria: Jeg spiser etter både Biorytme og Periodisk faste-prinsipper. En vanlig dag ser slik ut:

  • Frokost: Laks, egg, brokkoli
  • Lunsj: Cottage cheese, bær
  • Før trening: Eple
  • Etter Trening: Proteinshake og rosiner
  • Middag: Karbonadedeig, ris, brokkoli
  • Kveldsmat: Havregrøt og eple

Jeg spiser mellom 11 og 21 hver dag (10 timers spisevindu). Med denne metoden holder jeg energinivået oppe og slipper å gå sulten mellom måltidene. Det er klart at både diett og trening opp mot en slik konkurranse krever en del tid, men ved å bare planlegge litt ekstra har det ikke vært noe problem for meg å få vært med på sosiale ting også. Det har blant annet blitt et par fester under diettperioden, i edru tilstand selvsagt.

IMG_8874-as-Smart-Object-1

Fitnessbloggen: Hvor lenge har du vært på diett? Og har du holdt deg strengt til den samme maten, eller har det blitt dager hvor du har spist ting som ikke var på planen?

Maria: Jeg stramma inn kostholdet i november, men i første omgang var det snakk om å øke kaloriinntaket og spise renere, allerede da kom resultatene på fettreduksjonen ganske fort. I februar begynte jeg på underskudd for å få bort det *siste* og bli hardere. Jeg har trent aktivt siden jeg var 16 og har egentlig alltid vært ganske nøye med kostholdet, noe som har gitt meg et godt utgangspunkt før jeg begynte konkurranseoppkjøringen.

Jeg skal likevel innrømme at jeg har unnet med et belønningsmåltid omtrent ukentlig hvor jeg har spist det jeg ville. Da har det gått i alt fra lasagne med hvitløksbrød, smågodt, sjokolade, hjemmelaget pizza, kjeks, kaker osv. Dette er noe jeg har merket fra starten av at kroppen min tåler, og så lenge formen min har fortsatt å utvikle seg i riktig retning har jeg ikke sett noen grunn til å gjøre diettperioden hardere enn nødvendig.

Det skal også sies at jeg jobber som servitør på Rica Nidelven, hvor vi serverer Norges beste frokost. Så det har ikke stått på fristelsene, men jeg klarer alltids å beherske meg. Det er bare å innstille seg på at det er uaktuelt å røre den maten og ikke tenke noe mere på det.

IMG_8816-as-Smart-Object-1

Fitnessbloggen: Har du fått hjelp i forberedelsene? Tenker på diett, trening og poseringer?

Maria: Jeg har fått mye hjelp. Spesielt av coachen min Arve Kristoffersen. Han har justert og tilpasset dietten min underveis slik at jeg har fått med de matalternativene jeg foretrekker. Treningen har jeg tatt meg av selv. Poseringer og T-walk har flere hjulpet meg med. Arve har bidratt mye, men også Haavard Huse og Kristine Nordstad Moen. Resten av gjengen på Kaliber skal ha mye skryt for måten jeg har blitt tatt inn i miljøet og teamet på. Virkelig en super gjeng.

Fitnessbloggen: Hva er planene videre etter Oslo? Vil du satse også i høst, eller vil du bruke tid til å bygge enda mer muskler?

Maria: Det er vanskelig å få gjort så mange forandringer hvis jeg skulle ha stilt til høsten igjen, så jeg blir nok å hoppe av etter Oslo og jobbe videre med fysikken også får jeg ta en vurdering etter hvert på om jeg skal stille igjen. Jeg storkoste meg under Fredrikstad Open og syntes det gikk overaskende bra å stå på den scenen, det ga et skikkelig kick.

Da ønsker vi deg masse lykke til i Oslo Grand Prix i helga og krysser fingrene for en god plassering.

IMG_8762-as-Smart-Object-1

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.