Myteknekker – Sparebluss eksisterer ikke

Stopper vekten opp, er det mest sannsynlig en midlertidig tilpasning eller rett og slett at du spiser for mye eller beveger deg for lite.

rumper

Mange påstår at du vil havne i sparebluss hvis du spiser for lite mat og trener for mye. Dette er en tilstand som gjør at du ikke går ned i vekt selv om du i teorien er i energiunderskudd. 

Et energiunderskudd initierer flere tilpasninger:

  • Hvileforbrenningen reduseres.
  • Energikostnaden ved bevegelse blir mindre
  • Den uregelmessige og spontane aktiviteten («NEAT») blir mindre.

Kroppen gjør disse tilpasningene for å imøtekomme forandringene i energiinntaket. Påstanden går ut på at man ved et stort energiunderskudd skal klare å «nulle ut» energiunderskuddet. Det er her snakk om en 100 prosent tilpasning

Logikk og forskning avfeier hypotesen

Hadde sparebluss-teorien eksistert ville du kunne tilpasset deg hvilket som helst energiinntak. Hadde du spist 5 kcal hadde kroppen forbrent 5 kcal og du ville vært vektstabil. Men slik er det jo ikke. Lite mat gir lav kroppsvekt og vica verca. Problemet er nok heller det at vi tror at vi spiser mindre enn det vi gjør. Spesielt lett har vi for å glemme periodene med overspising, som at de kaloriene ikke telles fordi vi skjemmes.

Når det kommer til forskning kan vi støtte oss til undersøkelser som ser på effekten av såkalte «veldig lav-kalori dietter (VLCD).

Disse viser at et stort underskudd av energi gir stor vektnedgang. Ikke fullt så stort som man skulle tro, men på langt nær den kompensasjonen som skulle inntruffet om teorien stemte (123)

Kroppen kan lure deg

Et langvarig energiunderskudd påvirker deg på mange måter. Sammen med mye trening og spesielt kondisjonstrening kan det gi høye nivåer av kortisol. Kortisol kan redusere fettforbrenningen og gjøre at du holder mer væske. Dette kan påvirke kroppsvekten og utseendet.

En langvarig diett vil også gi deg mindre energi, gjøre deg mer sulten og det kan også gjøre at su sover dårligere. Summen av dette kan på lang sikt by på utfordringer som gjør at du ender opp med å overspise, miste motivasjonen og at humøret går ned.

Det beste er om du tenker livsstil – Moderasjon, balanse og sunn fornuft. 

Et moderat underskudd av energi gir færre «bivirkninger» og er ifølge en studie langt enklere å forholde seg til, enn et større energiunderskudd (300-700kcal per dag vs 900-1200 kcal). Sistnevnte gruppe endte trolig med å sprekke/overspise jevnlig.

Konklusjon: En viss kompensasjon forekommer ved energiunderskudd, men den er ikke 100 prosent. For å unngå en del av de negative forandringene bør du tenke livsstil og ha et moderat energiunderskudd.

Artikkelen er oppdatert sist 13 mai 2013.

Referanser

1. James Krieger – Weightology.net

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.