;
;

Eileen – Fra mosjonist til målbevist Norgesmester i Fitness på 2 år

Eileen fra Trondheim har vært innom mye, nå prøver hun seg også i Bikini Fitness i Stavanger.

eileen1

PS: Artikkelen er oppdatert senest 9 oktober 2013. 

Eileen K. Røst har trent styrke i rundt 2 år, men har på denne tiden oppnådd mer enn det hun kunne drømt om. Med tung styrketrening og et sunt og balansert kosthold kan hun nå vise til to sterke plasseringer i de største Bikini Fitness-konkurransene i Norge. 2 plass. i Stavanger Open og NM-gull 2 uker senere.

De harde fakta

  • Navn: Eileen K. Røst.
  • Høyde og vekt: 170 cm og 56 / 52 (off-season / konkurransevekt).
  • Jobb: Frisør på Ahead i Trondheim.
  • Meritter i Bikini Fitness: 2. plass under Stavanger open (2013) & 1. plass under NM (2013).
  • Blogg: Eileenk.blogg.no
  • Instagram: Eileenk_rost
  • Klubb: Kaliber FKK.
  • Kort & godt: Ei livsglad og sosial trønder-jente som lever livet til det fulle, elsker utfordringer, reiser og opplevelser.

Klar for å utfordre seg selv på en ny arena

Fitnessbloggen: Du er kjent som ei aktiv jente som sjeldent ligger på latsiden. Du har deltatt i filmen Snarveien, i ulike tv-reklamer, en tv-serie (glamourjentene), vært på forsiden av FHM og vært hyppig brukt som modell i ulike sammenhenger. Men, nå har du lyst å prøve deg i Bikini Fitness. Hvorfor det?

Eileen: Jeg bestemte meg for å prøve meg i Bikini Fitness for å utfordre meg selv på en helt ny arena. Jeg har trent hele livet – alt fra dans, cheerleading, cross fit og mer tradisjonell utholdenhet og styrketrening på treningsstudio.

Men, det var egentlig for rundt 2 år siden at jeg fikk øynene opp for hva skikkelig styrketrening og et sunt kosthold kunne gjøre med kroppen. Fokuset mitt var å bli sterkere og bygge muskler. Så når Bikini Fitness-grenen dukket opp i Norge i fjor, ble dette et naturlig mål å jobbe mot.

eileen5

Fra 30 til 70 kilo i knebøy

Fitnessbloggen: Siden du kom skikkelig i gang med styrketreningen har du hatt veldig bra fremgang. Hvor lenge har du egentlig trent og hvordan har styrken forandret seg fra den første «seriøse» økten og frem til i dag?

Eileen: Jeg ble medlem på et treningsstudio som 22 åring, men det var mest for å holde meg i aktivitet og for det sosiale. Dette kombinerte jeg med noen år med cross fit og kettlebells trening. Men, som nevnt ovenfor, så var det først for to år siden at ting begynte å skje.

På Kaliber Treningsstudio her i byen fikk jeg et skreddersydd styrke- og kostholdsprogram som passet min kropp og mine målsetning. Det var først da ting begynte å skje med kroppen, sakte men sikkert.

summerbody2

En drøy uke til debuten i Stavanger

Fitnessbloggen: Med i overkant av en uke igjen til din første konkurranse, har du helt sikkert gjort deg noen forventninger. I skrivende stund er det 14 påmeldte i den høye klassen (+168 cm). Hvilke tanker gjør du deg?

Eileen: Jeg gleder meg veldig til Stavanger, og med populariteten til Bikini Fitness regner jeg med at nivået er veldig høyt. Jeg har hatt full fokus opp mot konkurransen i mange måneder, og håper å kunne gjøre mitt aller beste på scenen, også får det være opp til dommere hvor godt de liker det de ser.

Målet mitt har alltid vært å bli den beste versjonen av meg selv, men samtidig skal jeg innrømme at det hadde vært utrolig morsomt med en finaleplass. Det hadde gjort meg kjempeglad.

eileen6

Trener rumpa 3 til 5 ganger i uken

Fitnessbloggen: Kan du si litt om hvordan du har spist og trent innenfor konkurransen?

Jeg startet på diett i begynnelsen av august og fikk da tilsendt en matplan og nytt treningsprogram av coachen min, Robert. Jeg begynte på rundt 1900 kcal og er nå nede på rundt 1350. Dietten har fungert kjempebra og jeg føler at ting har gått i det tempoet det burde.

Jeg trener også 5 økter med styrke i uken med ekstra fokus på rumpa som jeg har trent mellom 3 og 5 ganger i uken. Jeg har også begynt å gå litt kardio for å få vekk litt mer fett. Går en liten time før jobb 4-5 dager i uken, mens treningsmengden har holdt seg noenlunde stabil, med unntak i noen forandringer i antall repetisjoner og serier. Jeg har en del faste øvelser jeg gjør i starten av treningøktene og har noen alternativer på slutten for å holde motivasjon og innsats på topp. Treningsprogrammet oppdateres et par ganger i måneden.

Kommer til å satse videre

Fitnessbloggen: Hvilke planer har du videre. Det er NM 2 uker etterpå og jeg vil tro du er med der? Blir det flere konkurranser etter det, eller vil du gjøre deg en vurdering etter NM?

Eileen: Etter Stavanger blir det NM. Når man først har kommet seg i noenlunde form er det bare å peise på. Så har jeg også planer om en ny runde til både våren og høsten igjen. Det er i alle fall planene i første omgang, men vi får først se hvordan det går. Motivasjonen min ligger i å tenke langsiktig og hva som er mulig å utrette over tid.

Da er det bare å ønske deg lykke til i Stavanger og Oslo og håper at du får en plassering du blir fornøyd med!

eileen3 eileen1

eileen4

eileen7

eileen

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.