8 treningsrelaterte spørsmål du egentlig ikke trenger å vite svaret på

Som nybegynner er det ikke alltid like lett å vite hva man skal fokusere på og ikke.

drage1

Jeg skal være den første til å innrømme at trening og kosthold ikke alltid er like enkelt og som nybegynner lurer du gjerne på alt, også det du egentlig kunne svart på selv eller like gjerne kunne latt ligge.

Spørsmålene er ikke dumme, men de er ofte ikke relevante for det nivået du er på. Mange av oss gjør treningen unødvendig komplisert og fokuserer i for stor grad på ting som ikke har noen vesentlig betydning for oss, i alle fall ikke på det nivået mange befinner seg på.

Sjekk ut disse 8 typiske spørsmålene så skal jeg forklare deg hvorfor!

1. Er det beste å trene tidlig eller sent på dagen?

Mange blogger og skriver om morgenkardio som det mest fantastiske for å forbrenne fett og i den anledning dukker det også opp mange spørsmål om når på dagen det er best å trene. Er det morgen eller er det kveld?

Det viktigste er faktisk at du trener. Du vil også få best effekt av å trene på den tiden av døgnet som passer deg. Dersom du må stresse for å komme deg på trening til et spesielt tidspunkt fordi du tror det er noe spesielt som skjer klokken 06.43 så fokuserer du på feil ting.

Kanskje er morgenkardio mer effektivt, men om du ikke er noe A-menneske eller skal konkurrere om 7 uker, så velg den tiden som passer deg best.

2. Hvor fort løper DU og hvor tungt løfter DU?

Hvor fort venninnen din løper eller hvor tungt kompisen din løfter, har ingenting å si. Vi har alle ulike forutsetninger, og du må trene med den belastningen som gjør treningsøkten utfordrende for deg.

Alle har ulike forutsetninger, noen løfter mer enn deg, andre løper raskere enn deg osv. Det viktigste er at fokuset er på deg selv og ikke alle rundt deg. Det er ikke noe poeng å herme etter. Det beste er å trene ut fra det nivået du befinner deg på til enhver tid.

3. Er ellipsemaskin eller sykkel best?

Mange nybegynnerspørsmål kjennetegnes av såkalt flisespikkeri. Så fremt ikke den personlige treneren din har skrevet noe spesielt i programmet, så kan du fint velge det kondisjonsapparatet du måtte ønske. Selv foretrekker jeg å variere fordi det gir meg en større utfordring.

Personlig har jeg holdt meg unna tredemøllen pga knærne, så har du slike utfordringer så må du jo velge noe som passer din kropp. Jeg gikk ned mine første 30 kilo bare ved å gå på ellipsemaskinen, mens jeg de neste 13 kiloene brukte tredemøllen som kondisjonstrening.

matvarer

4. Må jeg spise avokado, reker og egg?

La meg gjøre en ting klinkende klart med en gang: du må ikke spise én eller flere spesielle matvarer. Å presse ned mat man overhodet ikke liker, er helt idiotisk, spesielt når det finnes et flust av alternativer.

Som nevnt tidligere, skal du konkurrere så må du kanskje presse ned litt tørr torsk eller kyllingfilet selv om det ikke er favorittmaten på slutten av en diett, men for alle oss andre så er ikke det noe å tenke på.

Liker du ikke egg? Nei da får du bare finne deg en annen proteinkilde som du liker bedre og eventuelt spe på med litt fett om du skal ha noe som tilsvarer et par egg.

5. Er kyllingfilét bedre enn torsk?

Dette er flisespikkeri. Begge deler er sunt, godt og veldig gode kilder til protein og essensielle aminosyrer. Om du foretrekker det ene framfor det andre så gå etter smak, pris og ønske. Det smarteste er nok uansett å variere, slik at du ikke blir matlei. Jeg gikk på en slik smell etter å ha vært litt for ivrig med svinekjøttet. Enda nå, et år siden sist, klarer jeg enda ikke tanken.

6. Hva er det beste proteinpulveret?

Når du skal velge proteinpulver er det klart viktigste at du liker smaken. Det må ikke smake himmelsk, men du må klare å få det ned. Noen av oss er mer kresne enn andre. Er du av den kresne sorten kan det være smart å starte med en liten bøtte for å se om du liker proteinet.

Du bør også se litt på kvaliteten, at det har høy proteinprosent og forholdsvis lite med karbohydrater og fett. Hvor viktig dette er handler litt om du ønsker å gå ned i vekt, gå opp i vekt, kanskje har du laktoseintoleranse, osv. Spør om smaksprøver og finn et produkt du synes er godt på smak og som passer lommeboken din.

For folk flest er det nok ikke proteinpulveret som avgjør om du kommer deg i form eller ikke.

drage3

7. Må jeg trene knebøy, markløft og benkpress?

Det er ingen tvil om at disse baseøvelsene er veldig effektive og som man bør vurdere å ha i programmet sitt, men av ulike grunner kan det av og til være vanskelig å utføre dem. Jeg sliter eksempelvis med knebøyen og har det derfor ikke i programmet mitt.

Men, det betyr ikke at jeg ikke kan ha et bra treningsprogram. Også kan jeg heller øve meg på å bli flinkere i knebøy i mellomtiden. Så nei, du må ikke ha disse øvelsene i programmet dersom du har et eller annet som tilsier at du ikke kan gjøre dem, men ikke dropp dem uten å gi dem et skikkelig forsøk.

8. Må jeg spise 6-8 måltid om dagen?

Mange tror enda på myten om at mange, små måltid, øker forbrenningen. De samme tror også at frokosten «kickstarter» forbrenningen. Ingen av delene stemmer.

Du må ikke spise seks ganger om dagen for å gå ned i vekt. Men, selvsagt – føler du at seks små måltid passer deg, så er det bare å kjøre på. Det viktigste er uansett hva du spiser og hvor mye du spiser i løpet av 24 timer.

Avsluttende ord: Fokuset ditt bør ligge på å spise sunt, balansert, samtidig som du utviser moderasjon og bruker sunn fornuft. Gi jernet når du trener og tenk enkelt – ting behøver ikke være så komplisert eller vanskelig.

Det er ikke alltid like enkelt og jeg har selv trynet X antall ganger, men da gjelder det bare å reise seg og prøve på nytt.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.