;
;

Derfor bør man bør droppe nyttårsforsettene om man vil lykkes

Tror du at det hjelper med nyttårsforsett? Bare 8% lykkes med forsettene sine.

1200025639

Mer enn halvparten begynner det nye året med ulike nyttårsforsetter. Men hvis vi skal tro på amerikansk statistikk, klarer bare åtte prosent å gjennomføre dem. Man begynner gjerne ved å satse sterkt, men et par uker eller måneder senere overtar den kjente autopiloten.

Er det ikke da mye bedre å droppe forsettene og heller velge å bare leve litt sunnere framover? Livsstilsendring er ikke lett, men den er mulig. Det er en prosess, ikke en impulsiv beslutning som du kan ta den 1. januar for å glemme den kort tid etterpå. Som alle prosesser, vil det finnes bedre og dårligere perioder, små seiere og nederlag.

Det som er avgjørende for å lykkes med livsstilsendring er ikke om man kan gjennomføre en atferdsendring, men en endring i eget tankesett. Man må nemlig endre måte å tenke på for så deretter klare å endre adferd og vaner. Hva er det som skal til for å lykkes med en sunnere hverdag? En god plan, et godt forarbeid og en riktig mental innstilling. Det er ikke nok bare å tenke at nå skal du «»slanke deg», for eksempel. Du må vite hva du gjør. Du må vite hvorfor du gjør det, du må ha en skikkelig plan for hvordan du skal gjøre det.

Det er aldri for sent å sette i gang. Husk at du kan når som helst gjennomføre positive endringer. Det må ikke være i januar. Det er viktigere å nå dine mål, enn når dette skjer. La oss si at du setter som mål å gå 10.000 skritt hver dag. Det er mer sannsynlig å lykkes hvis du begynner med kanskje 2.000 skritt, dersom du har vært helt inaktiv og øke gradvis. Kanskje oppnår du målet først i juni, men da har du nådd målet. Hvis du tar et skippertak og begynner fra dag én med 10.000 skritt, er sannsynligheten stor for at du ikke fortsetter med det.

Her er noen gode tips som du kan bruke for å lykkes i år:

Gjør det for deg selv – ikke for andre

Er det DU som vil dette?
Første skritt er å finne ut om dette er DITT mål. Hvis du tror at det er en selvfølge, så tar du feil. Dette er veldig avhengig av oppveksten din.  Hvis du har vokst opp med foreldre som har ønsket å kontrollere deg i stor grad, så vil du gjerne utvikle deg enten til en person som sier ja og er lydig, eller en som gjør opprør. Du kan ha hatt foreldre som har overført sine egne ønsker og drømmer på deg, slik at du ikke har hatt anledning til å finne ut hva som er dine egne ønsker og drømmer. Sette deg ned og finn ut at dette vil JEG.

Neste skritt er å spørre deg selv: Hva er grunnen til at jeg vil dette? La oss si at du vil gå ned ti kilo. Sett deg ned i ro og mak og skriv ned alle de grunnene du kan finne. Bruk god tid på dette. Sett gjerne opp en skala fra 1 til 10 for hva som er viktige grunner til at du vil gå ned i vekt.  Hvilken betydning har det for deg at du ser overvektig ut? Gå til skapet, ta frem de fine klærne, prøv dem gjerne på deg – det kan kanskje være en 10’er. God helse er kanskje veldig motiverende for deg og kommer høyt opp på skalaen. Du er f.eks. redd for å få diabetes. Skriv det opp og plasser det på skalaen.

På denne måten får du et klart bilde av hva du ønsker, og en mye mer gjennomtenkt start på prosessen. Folk som setter mål relatert til selvutvikling er mer sannsynlig å oppnå disse sammenlignet med mål knyttet til vekt, penger eller forhold. Du kan faktisk oppnå de sistnevnte mål lettere, når du fokuserer på først på å forbedre deg selv. Glem hva andre mener du burde gjøre og finn ut hva du egentlig vil at livet ditt skal være.

I stedet for å fokusere på ett mål, slik som å gå ned et antall kilo, tenk og sats heller på å gjøre små endringer i livet ditt til det bedre. Små endringer på flere områder kan ha en større betydning for din helse. Og når du forplikter deg til en ny livsstil, er det ikke lenger om å møte et bestemt mål, men det er om å klare flere små endringer i hverdagen din, som bygger på og forsterker hverandre med tiden.

Skriv det ned – ta knekken på sabotøren i hodet ditt

Noe av det viktigste du kan gjøre for å nå DITT mål, etter at du har fått et klart bilde av grunnen til at du ønsker det, er å skrive målet ned på papir eller på datamaskinen, eller si det høyt.Hos noen har det størst effekt å skrive det ned, andre finner det mest effektivt å si det høyt. Du må finne ut hva som passer best for deg. Du kan selvfølgelig gjøre begge deler også!  Dette enkle tiltak vil øke dramatisk sjansene for å lykkes. Ifølge amerikansk forskning er sjansen for å lykkes hele ti ganger større når man setter et meget spesifikt mål, som man skriver ned.
Grunnen til at du må skrive det ned og/eller si det høyt, er at det ikke er nok å tenke på det. I det øyeblikket du tenker at nå skal jeg gå ned X antall kilo, så begynner nemlig sabotøren i hodet ditt å prøve å ødelegge det: Ja, ja, dette har du prøvd før uten å klare det, du klarer det nok ikke denne gangen heller!

La ikke sabotøren din gjemme seg bort i hjernen din, men ta ham frem i lyset og se på ham. Og så kvitter du deg med ham! Å kvitte seg med negative tanker blir alltid lettere ved å gjøre noe konkret som demonstrerer at du gjør det.

Ha en konkret plan

Det er først etter at du har gjort disse forberedelsene, at du kan begynne å tenke på hvordan du skal konkret gjennomføre det du ønsker i praksis.

Også her må du forberede deg. Du må bestemme deg for om dette er noe du vil fortelle andre om, eller om du vil holde det for deg selv. Hva passer best for deg? Hvis du finner ut at det vil være mest effektivt for deg å fortelle det til andre, må du finne ut hvem som bør få vite det, og hvem du ikke bør fortelle det til. Sabotører finnes ikke bare i ditt eget hode!

Når du har tatt disse bestemmelsene, kan du begynne å tilrettelegge gjennomføringen. Ta med deg all den hjelp du kan få. Det er ofte mange gode råd å finne i aviser, ukeblader, på nettet og andre steder. Sett deg ned og ta for deg alle tips du finner, og velg det som passer. Det er også lurt å be om hjelp fra fagfolk, hvis du har forsøkt mange ganger uten å få det til.

Forskning viser, paradoksalt nok, at jo sterkere man ønsker å oppnå et mål, desto mindre sannsynlig er at man har en konkret plan for det. Like viktig er å unngå å ha alternative planer, i tilfellet den originale planen ikke fører fram. Å ha alternativ plan, kan nemlig nettopp føre til at man lettere dropper hovedplanen.

Begynn gjerne på en mandag

Det er starten av en ny uke og det er lettere å sette denne ukedagen som starten på en endring. Tro det eller ei har det blitt forsket på dette av John Hopkins Universitetet, som bekrefter at mandag er både populært og effektivt valg for en ny start. Men det er ikke nok med en konkret dato.

Runde tall funker best

Av psykologiske grunner fungerer det best å velge runde tall for målene, som for øvrig må være målbare. Idrettsforskning viser dette. Det er f.eks. bedre å setter som mål å gå ned fem kilo heller enn seks.

Det må gjerne koste litt

Forskning, riktig nok fra USA, viser at individer som gikk med på å betale et beløp hvis de ikke klarte å gå ned i vekt, klarte å gå 7 kilo mer ned i vekt enn de som ikke hadde en slik «pisk» å ta hensyn til. Du kan f.eks. bestemme fra starten at du får bruke X beløp som belønning når du lykkes, eller donere tilsvarende beløp til en bestemt veldedig organisasjon, hvis du ikke får det til.

Del opp elefanten

Det fungerer å dele opp «elefanten». Det er nemlig overkommende å takle det overveldende bit for bit. Man det kan også bli for mange elefanter. Forsøk å sette et realistisk mål, ellers blir det vanskelig å gjennomføre og del målet opp i flere delmål med konkret plan og konkret tidsangivelse.

Viljen kan trenes

Viljen er jo et resultat av tanker. Akkurat som med muskler, kan tankene og viljen trenes. Men det er så mye trening man kan klare på en gang, før man må hvile for å få nye krefter. Det er også derfor vanskeligere å gjennomføre endringer på kveldstid etter en slitsom arbeidsdag. Spesielt når det gjelder nye tiltak som å mosjonere eller meditere, er det veldig fornuftig å planlegge disse så tidlig som mulig på dagen, når viljen fortsatt er sterk. Vurder å gå på tanketreningskurs, som vi også tilbyr jevnlig på klinikken i Oslo.

Hold ut i minst tre måneder

Adferdsforskning viser at når man har klart å gjennomføre en endring i minst 90 dager, er sjansen stor for at man har fått etablert en ny vane.

Hvordan motstå fristelser

Så kommer den første fristelsen, som du kanskje har opplevd at du sprekker på før. Det kan for eksempel være det første selskapet i det nye året. Du VET at det vil bugne med god mat og drikke. Forrige gang sprakk du så det suste, og det var DEN «slankekuren».  Still opp forberedt denne gangen med en klar plan på forhånd.

Du har satt deg ned, tenkt nøye over saken og bestemt deg for hva du kan spise og ikke spise. Når desserten kommer, si: Jeg er så mett, kan jeg bare få smake litt?

Husk at det som ikke kommer på tallerken, blir heller ikke spist. Det samme gjelder innkjøp. Det som ikke blir kjøpt, blir ikke spist. Husk også omvendt at noe er først sunt når det blir spist…

Så se for deg hva du skal «kose deg med», og hvor mye av det du skal kose deg med. Da vet du hva du har å forholde deg til. Bruk god tid på det, spis langsomt og nyt hver bit! Skal du kose deg hjemme, bruk samme fremgangsmåte før du går i kiosken!

Vær din egen heiagjeng

Noe av det aller viktigste du kan gjøre, er å feire deg selv hver eneste dag du klarer å gjennomføre det du ønsker.Du kan for eksempel gjøre det om kvelden, når du står der foran speilet og pusser tennene. Rett deg opp i ryggen,  og gi deg selv en skikkelig klapp på skulderen. Tenk på det du har klart denne dagen.

Vi er så strenge og negative med oss selv, og har så lett for bare å tenke på det vi ikke har klart. Det kommer det ikke noe positivt ut av!

Valget er DITTfedon_signatur_b250

Alle som er fysisk og psykisk frisk, har et valg. Hver gang man tar en røyk, spiser godteri, dropper treningen, har vi VALGT det. Det er ingen andre som tvinger sigaretten eller godteri inn i ens munn! Vi er sjef over vårt liv, vi har ansvar for våre handlinger, ingen andre.

Det er hjelp å få

Hvis du tross alle gode forsøk og grundige forberedelser ikke klarer å gjennomføre endringene du ønsker og trenger, finnes det hjelp for å bli kvitt tankemønstre som holder deg tilbake og klare å realisere dine mål.

Vi har lang erfaring med å hjelpe folk få til bedre levevaner, sunnere kosthold, mer mosjon, bedre søvn, mindre stress. Ta kontakt med vår klinikk, så hjelper vi deg også!

Godt nytt år og lykke til med det du ønsker!

Hilsen Fedon :)

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.