Drikke kaffe før du skal på trening

Trenger du drahjelp for å komme deg på trening? Drikk et par-tre kopper kaffe og nyt godt av effekten.

black coffee in cup 672x448

Sliter du med å komme deg opp av sofaen og ut døra? Å komme seg på trening kan noen ganger være vanskeligere enn hva du skulle tro.

Stadig flere studier viser at det å ta seg en kopp kaffe før trening kan være effektivt for å øke i styrke og redusere den subjektive følelsen av hvor tungt treningen kjennes.

Redusert følelse av utmattelse

I en oversiktstudie (en analyse av tidligere undersøkelser) fant forskere ut at et inntak av koffein før trening førte til at den subjektive følelsen av hvor slitsom en øvelse var, ble redusert. Som en direkte konsekvens av dette kunne deltagerne øke treningsinnsatsen og nyte godt av bedre treningseffekt (1).

I en nyere studie fra i år testet Duncan og hans medarbeidere ut effekten av fem milligram koffein per kilo kroppsvekt (tilsvarende tre-fire kopper kaffe) en time før trening, sammenlignet med placebo (narrepiller).

Undersøkelsen ga tilsvarende resultat som oversiktsstudien – den subjektive følelsen av utmattelse ble redusert, deltagerne, samtidig som de opplevde økt styrke (2).

Det skal sies at koffeintabletter virker noe bedre enn tilsvarende mengde koffein fra kaffe, og at det nødvendigvis ikke er ensbetydende med samme effekt, men kaffe inneholder tross alt koffein og er lett tilgjengelig.

Referanse

  1. M. Doherty,P. M. Smith. Effects of caffeine ingestion on rating of perceived exertion during and after exercise: a meta-analysis. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports Volume 15, Issue 2, pages 69–78, April 2005
  2. Duncan MJ, Oxford SW. Acute caffeine ingestion enhances performance and dampens muscle pain following resistance exercise to failure. .J Sports Med Phys Fitness. 2012 Jun;52(3):280-5.Department of Biomolecular and Sports Sciences, Coventry University, Coventry, UK – michael.duncan@coventry.ac.uk. (pubmed).

Likte du artikkelen? Del den med venner! :)

12 svar

Vi oppfordrer alle til å delta aktivt i diskusjonene på bloggen, uansett kunnskapsnivå. Her er det fritt frem å komme med personlige meninger, tips, observasjoner, faglig prat, stille spørsmål, eller rett og slett si man likte artikkelen.

Spørsmål som ikke er relatert til artikkelen anbefaler vi at du får hjelp med i forumet.

  1. 1
    Thomas

    Koffeinet gjør meg avhengig og mer tollerant for det også. Slik det står nå, må jeg ha kaffekoppen mot kjeften nesten 24/7 :P Så koffeinet hjelper meg lite på trening nå, annet enn at det faktisk holder meg våken.
    Men det skal sies at når jeg klarer å kontrollere meg selv ;) og drikker/tar pilla kun 1 gang om dagen, FØR trening, så er effekten enorm.

  2. 2
    Lars-Kristian Eriksen

    I alle klubbene jeg har spilt i, har det vært helt vanlig praksis med koffeintabletter før kamp :)

  3. 3

    1-2 ekspresso eller kaffe med 4 suketter så jeg får den ned :D woop

  4. 4
    Nicoline Dalsgaard

    1 kopp Nespresso +1 Frenzy Fatloss fra X-Life – og jeg er klar:)
    (Frenzy Fatloss inneholder koffein fra grønn te ekstrakt)

  5. 5
    Tarjei

    Treningssentret mitt har gratis kaffemaskin. Eneste ulempen er at det ser litt merkelig ut når jeg går mellom maskinen og springen 2-3 ganger mellom påfyll. Er kjappere å drikke kaffen hvis man blander ut med kaldt vann. :)

  6. 6
    Amanda Iren

    Kaffe kan jeg drikke så lenge det er litt melk og sukker i :)

  7. 7
    May

    Drikker også kaffe daglig :) men om man ønsker å gå ned i vekt, kan man drikke ubegrenset? har lest andre artikler hvor det står at for mye kaffe kan ødelegge for fettforbrenningen, så prøver derfor å holde meg til 1-2 kopper dagen.

  8. 8
    Tommy Ødegård

    Jeg syns trening går like bra uten å spise ditt å datt eller følge slavisk dietter. Jeg drikker kaffe, røyker, spiser sjokolade, sukker på brødskiva å spiser i det store å hele det jeg har lyst på. Ikke noe problem å trene de forskjellige oppleggene jeg føler for. Begynte å trene igjen for snart et år siden å hadde da ikke trent på ca 20 år, å det var deilig å begynne igjen. Var på sykehuset for en tid tilbake å sjekket magen å indre organer. Ble egentlig overrasket over at alt var helt fint samt blodprøver å hjerteprøver, å det med tanke på at jeg har kjørt lastebil de siste 22 år, røyka, drukket masse kaffe, spist mye sjokolade, fet mat, rett å slett styrt unna alt som er sunt for å si det sånn. Derimot har jeg trives veldig godt å jeg er helt sikker på at trivsel har veldig mye å si. Man klarer å løfte tunge vekter å man klarer å trene utholdenhet uten å gå etter noe spesiell diett, å ta koffeinpiller er tull, anabole steroider er ikke ekte muskler, de som tar det kan se store ut, men er i det store å hele kun oppblåste. Jeg øker vektene gradvis, øker antall rep gradvis å det fungerer kjempefint hvertfall for meg. tenker man f.eks 10 år framover, så har man god tid til å trene seg ganske stor å sterk å da vil det være ekte styrke som er bygget opp over tid.

  9. 9
    Vidar

    Verdt å minne om at alle tabletter med koffein som man får tak i (reseptfritt) på apotek i Norge er blandet med smertestillende og ikke spesielt lurt å ta for å få i seg koffein til trening.

    Ellers enig i at koffein funker veldig bra. Men drikk kaffe — ikke ta smertestillende.

  10. 10
    Simon

    En kompis av meg som mener han har lest at koffein ødelegger effekten av kreatin.
    Synes det hørtes merkelig ut da mange PWO inneholder både koffein og kreatin.
    Noen som vet noe? :)

  11. 11
    Karoline Devold

    et par tre kopper før trening?? Det tror jeg ikke jeg skal utsette noen for. Pleier å bli hyper av èn… Snart klar for styrkeøkt etter litt müsli og EN kopp kaffe =D

  12. Pingback: 13 ikke veldig kjente fakta om kaffe

Bli med i diskusjonen

Gjester setter brukerbilde hos Gravatar (få ditt eget her)