Sukker – Juice og frukt er ikke det samme

Blir du mer forvirret hver gang noen «eksperter» uttaler seg om frukt i media? Vel, du er neppe alene. Vi gir deg noen fakta om frukt og fruktsukker.

Sukker kan være så mye. Det kan være bordsukker som er en blanding av glukose og fruktose, eller det kan være i form av en frukt som inneholder flere sukkerarter. Kilden det kommer fra vil også kunne ha vesentlig betydning for hvordan vi skal vurdere sukkeret.

Isolert sett er det riktig å si at sukrose fra en appelsin og sukrose fra appelsinjuice er det samme, men det blir ikke riktig å isolere. Det blir helt feil – på alle måter. Ikke bare gir frukt, per fram, mer vitaminer og mineraler, den er også mer karbohydrat- og kalorifattig. I tillegg er det også slik at fast føde metter mer enn hvis den kommer flytende.

Mange har et enten/eller forhold til frukt. Mens folk flest oppfatter det som sunt, er det også mange som mener at frukt er usunt fordi det inneholder mye sukker. Sistnevnte har åpenbart glemt hvilke næringsstoffer som befinner seg i frukten. De har også glemt å tenke kontekst. En matvare er nødvendigvis ikke sunn eller usunn, men kan bli det avhengig av øvrig kosthold og mengde inntatt.

Frukt er mettende, kan hjelpe deg ned i vekt og er sunt for helsa! (1-3). 

Jeg ville kanskje heller vurdert forholdet mitt til andre matvarer, spesielt om inntaket er for høyt.. 2 eksempel er syltetøy og nektar.

Syltetøy

Syltetøy inneholder gjerne både naturlig sukker (i form av fruktsukker) og tilsatt sukker. Fordi det tross alt ikke er snakk om store ferske bær i sin naturlige form, kan vi ikke sammenligne jordbærene i syltetøyglasset med de du kunne ha plukket selv.

Energitettheten er høy (kalorier pr hundre gram) og metthetsfølelsen er lav. Men fordi det fint lar seg gjøre å begrense inntaket av syltetøy til et tynt lag på brødskiven, eller 1 ts over havregrynen, så kan det fint brukes med måte i et sunt kosthold.

Nektar

I nektar finner du både fruktsukker og tilsatt sukker. Nektar kommer i flytende form, og vil dermed ikke gi den samme metthetsfølelsen som hvis du hadde spist appelsinbåter med sukker oppå. Kroppen og metthetsfølelsen responderer dårlig på flytende kaloerier, og kan i verste fall tippe deg over på et betydelig kalorioverskudd.

I nektar får du fort i deg 10-11 gram karbohydrater pr desiliter – noe som kan bli en del sukker, når drikken ikke metter. Med andre ord ca det samme som i Coca-Cola.

Referanser

  1. S.H.A. Holt, J.C. Brand Miller, P. Petocz, and E. Farmakalidis, “A Satiety Index of Common Foods,” European Journal of Clinical Nutrition, September 1995, pages 675-690
  2. Metabolism. 2011 May 27. The effect of two energy-restricted diets, a low-fructose diet versus a moderate natural fructose diet, on weight loss and metabolic syndrome parameters: a randomized controlled trial. Madero M
  3. Ann Intern Med. 2001 Jun 19;134(12):1106-14. The effect of fruit and vegetable intake on risk for coronary heart disease. Joshipura KJ
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.