– Dette er det perfekte gym for meg

Hva er det perfekte gym? Og hva er det viktigste når du skal velge hvor du skal trene. Her er mine tanker om emnet.

glute1

Hva kjennetegner egentlig et godt gym og hva skal du se etter når du skal finne deg en (ny) plass å trene? Hva er det som er viktigst for deg? 50-lappen du sparer i måneden ved å tenke på pris, eller er det å få igjen noe for de 250 treningstimene du legger ned årlig?

Jeg er veldig glad for at jeg ikke begynte på et tilfeldig kjede-gym, da jeg først bestemte meg for å trene i mars 2012. Jeg kan fortsatt huske min aller første instruksjonstime på gymmen. I ettertid har jeg fått høre at jeg så ut som en forskremt fuglunge, da jeg tuslet inn med mine litt over 50 kilo. I dag, 1,5 år senere, er jeg veldig glad for at jeg hadde «guts» til å hoppe i det. Det har gitt meg nesten 10 ekstra kilo med omtrent samme fettprosent.

Hovedgrunnen til dette er at jeg nesten fra første dag forstod hva som var viktig for å oppnå resultater: 

  • Det var å gjøre ting enkelt – Starting Strength ga meg fra første dag formidable økninger i de viktigste øvelsene for å bygge muskler og forbrenne fett.
  • Det var å forstå at jeg måtte kose meg på veien mot målet, ikke hoppe fra program til program eller fra personlig trener til personlig trener.
  • Fokusere på å prestere bedre og bli sterkere – hver eneste treningsøkt. Ikke tenke på hva vekten eller målebåndet visste.
  • Spise sunt og balansert uten å overdrive eller blir for ekstrem.
bilde1

Solid dips-belte, en skikkelig pute for hip-thrust, strikk, ankle-kuff og vektskiver på 0,25 til 1 kilo er greit å ha.

Les også – Styrketreningsguide for nybegynnere

Gymmen må ha godt utstyr

For å kunne trene tungt og oppnå gode resultater er det viktig at utstyret er på plass.

Det er vanskelig å presse seg i en øvelse som knebøy om ikke knebøy-racket er av god kvalitet. Det bør være justerbart, sånn at det passer både oss korte jenter, men også de høye guttene. Det bør også være solid. Det skal ikke være sånn at hvis du setter fra deg vektene litt for fort, så bekker hele stativet framover. Jo flere knebøy-rack, jo bedre. Det sier noe om hvordan eierne og de som trener tenker. Et godt knebøy-rack gjør at du også kan trene andre gode øvelser, som halve markløft, militærpress, osv.

Gymmen bør også ha skikkelige stativ for chins, pullups og dips. Et dips-stativ med tynne håndtak gjør at jeg fort får vondt i håndleddene. chins-stativene bør det være flere av og det bør også være mulig å variere mellom overhånd- underhånd- og nøytralt grep. Det samme gjelder også benkpress. Skranglete og ustabile benkpresser liker jeg veldig dårlig.

Jeg synes også at det er viktig at gymmen har laget plass til en eller flere markløft-plattformer. Det holder ikke at det bare er litt tilfeldig plass til å trene mark. Det bør være oppmerket eller oppbygd, slik at folk forstår at det ikke er meningen å kjøre situps eller jabbe skit der hvor jeg har tenkt å trene markløft.

Et annet problem jeg støter på når jeg trener andre plasser er at manualene ofte ikke går til mer enn 28 eller 32 kilo. Nå er jeg riktig nok jente og trenger ikke så tunge manualer til verken benkpress, skulderpress, biceps manualcurl, osv. Men hva med øvelser som strake markløft , goblet squat osv. Her liker jeg å kjøre med manualer, men det blir vanskelig hvis de ikke er mer enn 28 kilo.

En siste ting jeg verdsetter på et godt gym, er at det også finnes godt ekstra-utstyr. En skikkelig pad til hip-thrust og glute-bridge er viktig, det samme er elastiske strikk som jeg bruker når jeg varmer opp og tøyer, i tillegg til ankle kuff når jeg trener ettbeins reverse hyper, osv. At gymmen ikke har noen kleskode, ser jeg også på som et pluss. Man må da for **** kunne føle seg vel i de treningsklærne man selv vil, uten at noen skal diktere hva jeg skal ha på meg? Når jeg begynte å trene var det også veldig kjekt med disse 0,5 – 1 kilo skivene jeg kunne bruke for å ha en jevn og stabil progresjon i baseøvelsene.

bilde2

Plattform til å ta markløft.

Alt dette kjennetegner et godt gym. Men, for meg er det noe som er mye viktigere enn utstyret. Vi prater selvsagt om…

1. Kunnskapsrike instruktører

Det første programmet mitt var en Starting Strength variant. Tanken var å holde det enkelt, bli sterkest mulig i de beste og viktigste øvelsene. I knebøy begynte jeg med stangen og jeg synes også at 20 kilo var mer enn nok til å begynne med. Med 3 økter i uken la jeg på 1 kilo hver eneste gang, 3 kilo totalt i uken.

Litt over 12 uker senere kunne jeg trene med 60 kilo i knebøy (!) Selv om jobben må gjøres selv, fikk jeg kyndig veiledning, lærte meg god teknikk og jobbet meg oppover. Med chins og dips begynte jeg med å bare kjøre negativer. Dette var blytungt i starten. Etter 12 uker var jeg oppe i 4 chins uten hjelp og rundt 8 dips uten hjelp.

Jeg er glad for at jeg ble satt på riktig program fra dag 1 og faktisk hadde den progresjonen jeg ønsket. I stedet for å sulle rundt på egenhånd, uten å forstå hvordan jeg trener styrke og blir sterkere.

LES OGSÅ – 8 tips til at alle kvinner bør trene tung styrketrening

2. Et godt miljø som virker motiverende

Tro gjerne at du kan trene på egenhånd, uten motivasjon fra andre, men det er veldig vanskelig. Miljøet på gymmen er summen av de som trener der. På et slikt gym føler man seg nesten litt som et team, selv om alle har ulike målsetninger. Noen ganger pusher du noen som skal løfte tung knebøy, mens det andre ganger er du som får hjelp. Etterpå er det rosende ord, et klapp på skulderen og skryt for at man har stått på. Slik motiverer meg og det er ikke noe du finner hvor som helst.

bilde3

Manualer på over 28 kilo gjør at du kan bli sterk. Styrke er sunt :)

3. Støtte fra likesinnede

Selv konkurrerer jeg aktivt i Bikini Fitness og det er viktig for meg at folk på gymmen synes det er allright. Det hadde ikke vært gunstig om alle skulle skuet stygt på meg eller sett rart på meg når jeg hadde kjørt diverse kleine og effektive øvelser.

På gymmen jeg trener på opplever jeg mye støtte, på kryss og tvers og skryt fordi man faktisk jobber mot et bestemt mål og nærmer seg det. Det må ikke være at du skal konkurrere i fitness, det kan være så enkelt at du har sittet på rumpa hele livet, melder deg inn på gymmen og faktisk trener. Ikke bare er der, men svetter, tyner deg selv og smiler tilfreds når du er ferdig.

4. Målbevisste medlemmer som vil oppnå noe

De rundt deg påvirker deg. Hvis jeg kommer på trening og skal kjøre tung knebøy, men ser at folk halvsover i leg extension-apparatet på tur, er det demotiverende. Her hvor jeg trener er det mange mennesker som virkelig vil oppnå noe. De trener tungt, de presser seg selv og vil oppnå noe. Da blir det fort gjort at jeg også vil urette noe og prestere.

Jeg ser kanskje at naboen som bruker racken ved siden av tyner opp 6 blytunge repetisjoner i knebøyen. Det er noen ganger alt som skal til for at jeg også finner en liten djevel inni meg som forteller meg at jeg også få til ei bra økt.

LES OGSÅ – 30 dagers sommerprogram for rumpa

5. Konkurransemiljø for de som vil ha det

Hvis du vil oppnå noe, så hjelper det på at også andre vil oppnå noe av det samme. Jeg som vil konkurrere i Bikini Fitness, synes at det er perfekt at det også er mange andre med de samme drømmene og målene. Det gjør meg mer skjerpet og motivert, samtidig som at man kan lære mye av hverandre. Hvilke øvelser som tar best, hvilke poseringer som passer best for hver enkelt, litt om det med sceneopptredenen, osv osv. Dette er kjempeviktig i konkurransesammenheng.

Nå har jeg sagt litt om hva jeg mener er viktig på gymmen, både litt om det materialistiske, men også litt mer på det personlige plan.

Hva er det perfekte gym for deg? 14 Svar

v1

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.