;
;

Den desidert beste øvelsen!

Svaret vil nok overraske deg.

Disclaimer: Jeg skriver det JEG mener, ikke hva jeg tror andre vil høre. Jeg skriver basert på erfaring, det eneste jeg kan basere meningene mine på.

Om du klikket deg inn for å finne svaret på hva som er «den beste øvelsen», lever du en fantasiverden, og du er et enkelt bytte for de (mange) som vil tjene penger på din uvitenhet.

Det finnes ingen «beste» øvelse, ingen «beste» treningsmetode og ingen «beste» treningsprogram. Det kommer det heller aldri til å gjøre, med mindre alle mennesker ender opp med å bli 100% identiske på alle plan.

Påståelser som at: «dette er den beste øvelsen», eller «dette er det beste treningsprogrammet» kommer av en bestemt trosretning og et tunnelsyn (same, but different).

For å si det sånn: det er ingen ekstreme muslimer som (virkelig) godtar kristendommen, og motsatt. Det som er rett for den ene, er feil for den andre. Det er tilsvarende tendenser i treningsbransjen, og har du enda ikke sett dette, vil du trolig gjøre det senere (det er faktisk ganske humoristisk, men nok om det).

Tilbake til øvelser.

Her er 3 steg du kan bruke for å finne den beste øvelsen for deg

Glute ham raise eirik sandvik

Dette er universelle steg, og de vil alltid fungere.

1. Øvelsen må underbygge målet ditt

Om målet ditt er å bygge muskler, og du får høre at knebøy er den beste øvelsen for deg uansett, er det på tide å åpne øya. Ikke noe galt med knebøy om målet er å bygge muskler, men det er på ingen måte en magisk øvelse. Selv flere gode styrkeløftere som har levd med knebøy i mange mange år, kan enkelt se dette når målet er muskelvekst. Som Dave Tate sa til meg da jeg tok opp problemstillingen om at mange sier man MÅ trene knebøy og ingenting er bedre enn øvelsen, så svarte han: «I’ll do 5 to your one». Dette betyr at han ville valgt 5 ulike øvelser som utvikler muskulaturen til det fulle, ikke holdt seg til det mange kaller den «beste» øvelsen for både styrke og muskelvekst. Én øvelse vil med andre ord ikke dekke alle behov (det er rett og slett sunn fornuft).

Om du ikke vet, er Dave Tate er en tidligere styrkeløfter, mannen bak EliteFTS (en platform for styrkeløftere), som jobber med styrkeløftere i dag, så det ville vært naturlig å tenke at han ville anbefale knebøy til alle og enhver.

Siden han ikke har styrkeløft som «religion» – hvilket mange styrkeløftere og andre styrketreningsentusiaster har – klarer han å se trening fra et betydelig større perspektiv. Jeg bruker eksempelet med Dave Tate i denne sammenheng fordi det er enklere å ta til seg et budskap vedrørende styrkeløft fra en styrkeløfter, enn en som ikke er det (jeg er ikke en styrkeløfter, men liker absolutt styrkeløft – bare ikke til enhver pris).

Eirik Sandvik Dave Tate

Ikke noe galt med knebøy (som jeg har brukt som eksempel her) når det for eksempel gjelder muskelvekst – absolutt ikke! Det er ikke poenget.

Poenget er at øvelsene som er «best» for deg, er de som underbygger målet ditt. Knebøy er et «must» for en styrkeløfter, men ikke for noen andre. Nei, jeg sier ikke at knebøy ikke kan være en god øvelse for andre, enten vi snakker om vanlige folk eller idrettsutøvere. Jeg sier heller ikke at knebøy ikke kan bygge muskler, for det kan den absolutt, men satt opp imot flere andre gjennomtenkte øvelser, er det ikke noe magisk med knebøy med stang på ryggen, som mange virker å tro.

Mange tidligere styrkeløftere som har gått over til kroppsbygging, eller styrketrening for «helse», prioriterer som regel andre øvelser på grunn av skaderisikoen som knebøy innebærer, og det faktum at de må trene rundt skader og smerter (ofte nettopp på grunn av mange år med stang på ryggen – go figure).

Igjen, jeg bruker knebøy som eksempel her fordi de fleste kan relatere til øvelsen. Poenget gjelder for alle andre øvelser. ALLE øvelser du gjør bør i aller høyeste grad underbygge målet ditt. Hvis du ikke vet hvorfor du gjør en øvelse, hvorfor i all verden gjør du den da?

Det er ikke noe riktig og galt svar på hvorfor du gjør en øvelse, men du burde i det minste ha et svar! Mange (mange, mange) har ikke det.

Hva er målet ditt? Svar på det.

Er øvelsene du bruker godt egnet for å realisere dette målet? VIRKELIG egnet?

2. Øvelsen må FØLES riktig for kroppen din, og skal IKKE gjøre vondt

For å bygge videre på eksempelet i forrige punkt, er det på ingen måte galt for deg å trene knebøy, gitt at den føles bra for deg å utføre, og at den ikke gjør vondt under trening, eller etter du har utført den.

Om en øvelse ikke føles bra, er det noe galt.

Om en øvelse fremprovoserer smerter under eller etter trening av den, er det noe galt.

Mange overser elementer som dette og jamrer: «jammen, det er jo den «beste» øvelsen!» og fortsetter å utføre den til tross for at den både føles feil, og fremprovoserer smerter.

OK, så fordi andre hopper utfor stupet fordi de har hørt at de ved å gjøre dette (kjøre den «beste øvelsen») kommer til en magisk verden (oppnår «optimale» resultater), så gjør du det også (følger ukritisk og slavisk etter)?

Er det argumentet godt nok for deg?

Lemmings... om du husker...

En personlig trener eller venn kan argumentere for en øvelses gode sider i bøtter og spann, men det spiller ingen rolle om du føler at den ikke stemmer for deg, og hvertfall ikke om du får vondt av den!

Dette burde være sunn fornuft, men som med religion, er det ikke fornuften som avgjør, men troen på «bibelen». Ikke la andres «bibel» styre valgene dine. Vær voksen nok til å ta egne valg når følelsene dine prøver å fortelle deg noe (det er tross alt derfor vi har dem).

3. Du må VITE hvordan øvelsen skal utføres, og du må KUNNE utføre den korrekt

Hvordan kan «den beste øvelsen» være best for deg om du ikke har satt deg godt inn i hvordan den skal utføres, eller du har trent på å utføre den korrekt før du setter den opp i treningsprogrammet ditt? Det er nærmere sinnssykt, og blir som å praktisere jus uten å ha sett på en eneste lov. Alle forstår at det er helt hinsides å praktisere et yrke man ikke forstår døyten av! Likevel er dette hva de aller fleste gjør når det gjelder trening.

Først må en forstå (lese, se videoer, få coaching), deretter må man praktisere på egenhånd (terpe, terpe og terpe), og så kan man TRENE (virkelig sette det ut i praksis – teste seg) – og ikke minst må man huske at trening er en evolusjon (det er alltid mulig å utvikle seg videre). En tilsvarende prosess gjelder for det aller meste man vil mestre her i livet, så hvorfor slurve når du bruker din egen kropp?

Smart er det hvertfall ikke.

Den desidert beste øvelsen for deg, er ikke den øvelsen du har «hørt» er den beste, men er den som følger de 3 stegene du nettopp har lest. Husk at det er din kropp du trener med, ikke noen annens kropp. Å utelukkende basere treningen din på andres «beste» øvelser, er som å la andre bestemme hva du skal mene og ikke mene (det er bokstavelig talt meningsløst). Det er til syvende og sist DU som bestemmer HVA som er BEST for DEG. 

Artikkelen ble først publisert på eiriksandvik.no.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.