Den ultimate mageøvelsen – vitenskaplig bevist!

Roll-outs og pikes på fitnessball har begge blitt vist å være 2 av de beste mageøvelsene. Da må denne kombo’en være den ultimate øvelsen!

Stability-Ball-Pike-To-Rollout-A-1024x682

En denne undersøkelsen fra 2010 fant de ut at de mage-øvelsene som ga best aktivering av magemusklene (resultat fra EMG-målinger) var disse to øvelsene:

  • Roll outs på fitnessball
  • Pikes på fitnessball

Nick Tuminello, styrkecoach og kjent som «trainer of trainers», har satt sammen den ultimate mageøvelsen ved å kombinere disse to øvelsene.

Se denne videoen og lær deg hvordan du utfører fitnessball rollout + pikes-kombo.

En sterk mage og kjerne er kjempeviktig for både holdning, skadeforebygging og hjelper deg å bli sterk i andre 451647223øvelser. Det finnes mange gode mageøvelser, og om du ikke er sterk nok til å klare rollout+pikes-kombinasjonen enda så kan det være lurt å starte med noen enklere øvelser.

Vanlig planke og sideplanke er supre øvelser for å styrke kjernemuskulaturen. Det finnes også flere forskjellige vanskelighetsgrader av øvelsene.

Les mer om planke her.

Les også:

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.