;
;

5 tips og retningslinjer for å spise sunt

Er du sikker på at du vet hva som kreves for å spise sunt? Her får du gode tips og råd.

Alle vet at brus inneholder mye sukker

Vet du forskjellen på gode og dårlige kalorier? Og visste du at gode kalorier kan bli dårlige og motsatt? Dette hørtes allerede nå ut som noe komplisert og kjedelig, men det lover jeg deg at det ikke skal være.

Jeg tror at noe av det viktigste vi kan gjøre for å slanke befolkningen er å øke kunnskapsnivået om ernæring. For så lenge mor og far tror at et syltetøyglass med tjue prosent mindre sukker er sunt, så  er veien lang å gå.

Heldigvis er det ikke slik at du må ha en bachelor eller master i ernæring for å leve sunt. Små endringer i kostholdet vil kunne utgjøre en stor forskjell.

Sunn fornuft – 5 regler alle bør følge

Det viktigste du kan gjøre for å leve sunt, er å bruke sunn fornuft. Ingen kunnskap er større enn vår egen fornuft. I praksis vil dette handle om:

  • Spis deg sånn passe mett. Må du legge deg på sofaen etter maten, har du spist for mye.
  • Hold deg unna godteri, søtsaker og snacks, seks dager i uken.
  • Få i deg 5-800 gram grønnsaker, hver eneste dag.
  • Spis fet fisk 2-3 ganger i uken, eller innta 1-2 ss sel-, laks-, eller fiskeolje, hver dag.
  • Sett av minst tre timer i uken til trening og fysisk aktivitet.

Alle vet at chips og hamburger inneholder mye energi og at spiser du for mye av denne typen mat, så legger du på deg. Følger du disse 5 punktene er det nesten umulig å ikke leve sunt. Uavhengig om du får i deg 50, 80 eller 150 gram karbohydrater i løpet av en dag.

Å telle kalorier er ikke nødvendig

I ernæring bruker vi begrepet kalori som et mål på matens energiinnhold. Alle mennesker har behov for en viss mengde næring for å kunne overleve og fungere.

En del av næringen kan kroppen vår lage selv, mens noe må vi få tilført gjennom kostholdet – blant annet en del viktige aminosyrer (protein), fettsyrene omega-3 og omega-6 og mikronæringsstoffer fra grønnsaker, bær og frukt.

Dette betyr derimot ikke at du må bosette deg på kjøkkenet, kjøpe deg en matvekt og finregne på hvor mye energi du får i deg i løpet av en dag. Spiser du moderate porsjoner 3-6 ganger i løpet vil kroppen faktisk hjelpe deg med å nå di målene du setter deg.

Og skal du likevel regne ut hvor mye du spiser i løpet av en dag, så holder det at du bruker det som en referanse på hvor mye du behøver. Et flott utseende og god helse handler ikke om å være den flinkeste kaloritelleren. Det handler om å bruke sunn fornuft.

I praksis kan du spise slik som dette

Om du unnlater å spise av kjedsomhet eller for å kose deg med noe foran tven, og heller lære deg til å spise fordi du er sulten, er du langt på vei. Spis deg alltid sånn passe mett og påse at du får i deg det kroppen behøver.

Eksempel

Frokost: Omelett bestående av egg, skinke, brokkoli, sopp, purreløk. Gulrot eller middels stor frukt som dessert.

Lunsj: Laks, potet, mager kesam, gulrot, løk, og brokkoli. Alternativt kan du bruke kylling eller karbonadedeig og supplere med 1/2 avokado og grønnsaker.

Middag: Karbonadesmørbrød bestående av karbonadedeig, chili, hvitløk, løk og paprika. Serveres med en tynn skive grovt brød og hjemmelaget ertestuing.

Kveldsmat: Smoothie som er laget med kesam, melk, bær, frukt og proteinpulver.

Så lenge du spiser deg sånn passe mett på denne typen mat, samarbeider du med kroppen din.

Hva med potetgull, kan jeg aldri spise det?

Å bruke sunn fornuft innebærer ikke noe forbud mot søtsaker eller snacks. Det innebærer bare at du lar hverdagene være hverdagene og lørdagskos være nettopp det: lørdagskos.

Også her er det bare en ting som gjelder: sunn fornuft.

Du kan kose deg med pizza, hamburger, taco og potetgull når det passer seg – og så lenge du spiser det i moderate mengder.

5 tips som gjør det enklere

  • Få i deg rundt 800 gram grønnsaker hver dag.
  • Prøv å la hvert måltid bestå av mellom 20 og 30 gram protein.
  • Reduser inntaket av flytende kalorier som juice, brus, nektar o.l
  • Spis mindre brød, og bytt gjerne ut brødmaten med grove knekkebrød.
  • Bruk makrell i tomat, skinke, egg, hvitost o.l som pålegg
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.