De 3 styrkeøvelsene som forbrenner mest fett

Lurer du på hvilke øvelser som får deg i bikiniform? Jc Deen tar i denne artikkelen et oppgjør med alle artikler som fokuserer på fettforbrennende trening.

Overskrifter som denne betyr sjeldent at artikkelen er av noen voldsom kvalitet. Personlig vil jeg vanligvis hoppe over artikkelen, bare på grunn av den useriøse tittelen. Men siden alle andre gjør det, skal jeg prøve å lage min egen tilnærming til temaet trening og fettforbrenning.

Øvelse 1: Knebøy

Knebøy, og de mange variasjonene som finnes, er en fantastisk øvelse. Som en av de aller beste flerleddsøvelsene, vil den stimulere en lang rekke muskelgrupper, inkludert quadriceps, hamstring, gluteus, nedre del av ryggen og magemusklene.

Lee Priest forklarte i sin tid sin imponerende lårmuskulatur med øvelsen, mens nybegynnerne som trener Starting Strength programmet kan takke knebøy for mye av den økningen de har.

Knebøy vil derimot ikke alene få deg til å forbrenne mer fett

Øvelse 2: Markløft

Om du gjør rumenske markløft, vanlig markløft, halvmark eller hva det måtte gjøre, så er det en fantastisk øvelse for kroppen din. Og det gjelder mange deler av den. Kanskje har kjæresten blitt litt flat over baken? Implementer en variasjon av markløft, f.eks rumeneske markløft eller tradisjonelle markløft – og se hva som skjer!

Markløft vil derimot ikke alene få deg til å forbrenne mer fett

Øvelse 3: Benkpress

Norge har en nasjonaldag, men benkpressen ser ut til å ha 2: mandag, rett etter helgas fyllekuler, og lørdag – rett før festen begynner. Benkpress er definitivt en av de beste øvelsene for å bygge bryst. Det er relativt enkelt å lære seg øvelsen, og empiriske resultater viser at den er en god øvelse for overkroppen.

Benkpress vil derimot ikke alene få deg til å forbrenne mer fett

Uansett hva du enn måtte høre; knebøy, benkpress, lilla manualer eller markløft vil aldri få deg til å forbrenne fett. Det finnes faktisk ingen øvelser som kan få deg til å miste mer fett. Ville disse øvelsene vært så magiske for forbrenningen, så ville jo alle styrkeløftere hatt sixpack – men det har de jo strengt tatt ikke.

Sannheten vi har ventet på

Den eneste realistiske måten å forbrenne en solid porsjon fett på, er gjennom et energiunderskudd.

Dette betyr selvsagt ikke at man kan ligge på vedlikeholdsgrensen og slå to fluer i en smekk, men det tar veldig lang tid.

Styrketrening, spesielt tunge flerleddsøvelser som knebøy, militærpress, markløft, osv vil hjelpe deg å bevare muskelmasse, og kanskje også bygge litt – noe som er veldig viktig på diett – men de kan ikke alene få deg til å senke fettprosenten (om du spiser (alt) for mye mat).

Selv om vi ikke skal neglisjere treningens betydning for å bygge og vedlikeholde musklene, så burde slike artikler strengt tatt handlet om kosthold – både energiunderskudd og hvordan du spiser.

Så den typiske ”De 10 beste øvelsene for fettforbrenningen” pleier å være like full av myter som det enkelte tabloidaviser er nå om dagen.