De 3 styrkeøvelsene som forbrenner mest fett

Lurer du på hvilke øvelser som får deg i bikiniform? Jc Deen tar i denne artikkelen et oppgjør med alle artikler som fokuserer på fettforbrennende trening.

IMG 4453 672x448

Overskrifter som denne betyr sjeldent at artikkelen er av noen voldsom kvalitet. Personlig vil jeg vanligvis hoppe over artikkelen, bare på grunn av den useriøse tittelen. Men siden alle andre gjør det, skal jeg prøve å lage min egen tilnærming til temaet trening og fettforbrenning.

Øvelse 1: Knebøy

Knebøy, og de mange variasjonene som finnes, er en fantastisk øvelse. Som en av de aller beste flerleddsøvelsene, vil den stimulere en lang rekke muskelgrupper, inkludert quadriceps, hamstring, gluteus, nedre del av ryggen og magemusklene.

Lee Priest forklarte i sin tid sin imponerende lårmuskulatur med øvelsen, mens nybegynnerne som trener Starting Strength programmet kan takke knebøy for mye av den økningen de har.

Knebøy vil derimot ikke alene få deg til å forbrenne mer fett

Øvelse 2: Markløft

Om du gjør rumenske markløft, vanlig markløft, halvmark eller hva det måtte gjøre, så er det en fantastisk øvelse for kroppen din. Og det gjelder mange deler av den. Kanskje har kjæresten blitt litt flat over baken? Implementer en variasjon av markløft, f.eks rumeneske markløft eller tradisjonelle markløft – og se hva som skjer!

Markløft vil derimot ikke alene få deg til å forbrenne mer fett

Øvelse 3: Benkpress

Norge har en nasjonaldag, men benkpressen ser ut til å ha 2: mandag, rett etter helgas fyllekuler, og lørdag – rett før festen begynner. Benkpress er definitivt en av de beste øvelsene for å bygge bryst. Det er relativt enkelt å lære seg øvelsen, og empiriske resultater viser at den er en god øvelse for overkroppen.

Benkpress vil derimot ikke alene få deg til å forbrenne mer fett

Uansett hva du enn måtte høre; knebøy, benkpress, lilla manualer eller markløft vil aldri få deg til å forbrenne fett. Det finnes faktisk ingen øvelser som kan få deg til å miste mer fett. Ville disse øvelsene vært så magiske for forbrenningen, så ville jo alle styrkeløftere hatt sixpack – men det har de jo strengt tatt ikke.

Sannheten vi har ventet på

Den eneste realistiske måten å forbrenne en solid porsjon fett på, er gjennom et energiunderskudd.

Dette betyr selvsagt ikke at man kan ligge på vedlikeholdsgrensen og slå to fluer i en smekk, men det tar veldig lang tid.

Styrketrening, spesielt tunge flerleddsøvelser som knebøy, militærpress, markløft, osv vil hjelpe deg å bevare muskelmasse, og kanskje også bygge litt – noe som er veldig viktig på diett – men de kan ikke alene få deg til å senke fettprosenten (om du spiser (alt) for mye mat).

Selv om vi ikke skal neglisjere treningens betydning for å bygge og vedlikeholde musklene, så burde slike artikler strengt tatt handlet om kosthold – både energiunderskudd og hvordan du spiser.

Så den typiske ”De 10 beste øvelsene for fettforbrenningen” pleier å være like full av myter som det enkelte tabloidaviser er nå om dagen.

Likte du saken? Del den med andre!

27 svar

Vi oppfordrer alle til å delta aktivt i diskusjonene på bloggen, uansett kunnskapsnivå. Her er det fritt frem å komme med personlige meninger, tips, observasjoner, faglig prat, stille spørsmål, eller rett og slett si man likte artikkelen.

Spørsmål som ikke er relatert til artikkelen anbefaler vi at du får hjelp med i forumet.

  1. 1

    Fine greier! Generelt: tunge baseøvelser som aktiverer flest mulig av de store muskelgruppene er gunstig for fettforbrenning.

  2. 2
    Andreas Westby

    Som Kjetil skriver, så er det disse øvelsene som krever mest energi og derfor bruker mest Kcal. men helheten handler om hva du tar i deg og hva du tar ut av deg ;)

  3. 4
    Cicca

    Men hva om man lever på et for stort kaloriunderskudd, vil det holde på fettet? Jeg trener styrke, kondisjon og ligger i underskudd, men fettet forblir. Er blitt sterkere, men det kan man dog ikke se bak mine «lovehandles».

  4. 6
    Cicca

    Nopp, ikke nevneverdig. Men så har jeg heller ikke så mye å ta av, det er bare «siste rest», hvis man kan kalle det for noe sånt. Er slank ellers på kroppen. Vil helst ikke spise mindre, for da ender jeg opp sulten, føler jeg allerede spiser som en mus, og det går mye i proteiner og lite i karbo.

    • 7
      Cecilie

      Hei Cicca! Det kan høres ut som lite karbs er en del av problemet. Særlig de neste to døgnene etter siste treningsøkt. Da er kroppen i en anabol fase, og behovet for å «fylle lagrene» er størst. Spiser du litt mer karbs i denne perioden, og ikke så mye ellers, vil du sannsynligvis lykkes mye bedre med å begrense fettlagringen. Når du sier at du «allerede spiser som en mus»; så er nok også dette en del problemet med å kvitte seg med fett. Når du spiser for lite vil kroppen naturligvis oppfatte dette som «sultperiode» og vil derfor tviholde på og ta lettere til seg fett fra det «lille» du spiser. Lykke til!

  5. 8
    Andreas Westby

    fleste som vil ha vekk siste rest er som regel sultne :)

    • 9
      Cicca

      Kan klare sult til en viss grad, men å sulte meg ned blir litt i overkant! Hadde jeg hatt 10kg å ta av så kanskje, men…med en vekt på 54kg så er det helst cm jeg vil bli kvitt. =)

  6. 10
    Andreas Westby

    Ikke at jeg er noen rakketforsker på det feltet her, men ting som spilte inn på meg var:
    hva jeg spiser og hva jeg trener ( øvelser, intensitet, utholdenhetstrening (cardio som folk liker å kalle det) perodisering osv) jeg skulle ikke gå inn noen cm når jeg tok den siste resten, men fett ( ja ble sikkert mindre her og litt der ;) ) Jeg valgte å kjøre mer intens trening, altså kutte ned på pausene, ja det fungerte på meg.. Selvfølgelig ble det på enkelte øvelser måtte jeg gå ned for å fortsatt ha teknikken inne ( som er viktig uansett hva du trener for) husk at det du gjør ellers når du ikke trener er viktig å tenke på når du skal ned i vekt.

    punkter med tanke på etterforbrenning:
    - Hvor stor andel av kroppens muskelmasse som trenes: jo mer musklelmasse som trenes, desto kraftigere etterforbrenning.
    - intensiteten og varigheten på treningsøkta: jo høyere intensitet og lengre varighet, desto kraftigere blir etterforbrenningen ( husk kvalitet fremfor kvantitet)
    ref: Styrketrening i teori og praksis Truls Raastad – Gøran Paulsen- Per Egil Refsnes – Bent R. Rønnestad – Alexander R. Wisnes. Olympiatoppen.

    Dette er noe som hjalp meg. Er mye som er til hjelp og det er mye å lese om dette :)

    • 11
      Cicca

      Jeg leser alt jeg kommer over, og blir stadig vekk mer forvirret.. :p Har prøvd å gå fra omtrentlig bare kardio til litt kardio (intervalltrening) og en hel del mer styrketrening av store muskelgrupper. Markløft, benkpress, knebøy osv, så langt jeg klarer det med den lille benken jeg har hjemme! Øktene er blitt hardere, og jeg er bedre trent i forhold til et år tilbake, men ikke noe synlig.
      Kanskje stresser jeg meg til magefett, who knows, men jeg gjør hvertfall all den innsatsen jeg klarer på å bli fit! =)

    • 12

      I slike diskusjoner synes jeg alltid det er nyttig å se bilde av den aktuelle personen – med dine 54 kg lurer jeg på hvor mye av fettet du har som er i hodet og hvor mye som er på kroppen..Mange jenter falle i slankefellen når de vil forbedre linjene og symmetrien sin, men det er i stor grad fett som gir kviner formene sine. Du kan risikere å sitte igjen med en flat mage, ja, men å se ut som en 12 år gammel gutt. Nå gjetter jeg, men tror du vil kunne ha mye mer igjen for å øke bredden på ryggen. skuldrene, størrelsen på lårene og rumpen for å se bedre ut.Da vil midjen automatisk se smalere ut, og du får finere linjer enn om du bare er en strek uten mage.

    • 13
      Cicca

      Jeg er enig i at 54 kg ikke er mye, og jeg klager ikke på tallet på vekten, eller kroppen ellers. Men det er den sjarmerende pølsa som kommer på utsida av buksen, nærmest litt ujevnt iforhold til resten av kroppen. Jeg er heller ikke mer enn 160 høy da. Har dog veid oppmot 64kg tidligere, og det er nok der magen henger igjen fra. Gravidmage uten å være gravid er ikke så stor stas ;)

    • 14

      Tipper du går med passe stramme bukser?

    • 15
      Cicca

      Ikke strammere enn at de passer gitt. Er ikke fjortis heller. Blir litt for dumt å tippe på sånt. Hadde jeg vært ute etter sympati for at jeg følte meg for tykk, så hadde jeg nok ikke skrevet inn på et sted som dette. Var mer ute etter synspunkter, tips og kanskje litt mer seriøse forklaringer enn at buksa er for liten…

    • 16

      Hehe. Jeg tenkte det var en logisk forklaring på at du har en pølse som du kaller det med din lave vekt og slikt. Vi diskuterer også på bakgrunn av kun den informasjonen du gir, og da må en prøve å få litt mer kjøtt på beina for ikke å bare gi generell råd. Aller mest hjelpsomt hadde et bilde vært hvis du har det som du kan legge ut linken til her, slik at folk faktisk kan se hvilken kropp de gir råd angående..Har litt for mye erfaring med jenter som tror de kan slanke vekk hud og ha null muskelmasse igjen under som ser ut som kleshengere til slutt.

    • 17
      Cicca

      Har ikke noe ønske om å se ut som en kleshenger, på ingen måte. Men at kroppen hadde sett litt mer «jevn» ut, hadde jo vært stas! Når man legger ned såpass med tid på trening, så er det jo kjekt om man kan se resultatene etterhvert og. ;)

    • 18
      Andreas Westby

      Det fikser du Cicca :)

    • 19
      Cicca

      Jeg håper jo det. Derfor er det kjekt med sider som denne, med tips på veien. Ikke bare bare å få til alt dette her på egenhånd, hjemme på eget treningsrom. Fantasien settes litt på prøve for å ikke bli lei. =)

  7. 20
    Andreas Westby

    hehe, er helt enig at man blir mer og mer forvirret.. Du er ikke alene!. stå på videre, så kommer resultatene :) Man klarer hvis man vil ! :)

  8. Pingback: Kostholdet er viktigst for fettforbrenningen - Fitnessbloggen

  9. 21

    hva med dips, chins, clean & jerk o.l øvelser ?! Ville tro de også aktiverer store deler av kroppen :)

  10. 22
    Yvonne

    Jeg har trent bl.a markløft en liten stund og gått fra å klare kun stang til å nå ha på 30kg ekstra :-) men jeg sliter med grepsstyrke. Jeg er ikke sterk nok i grepet til å klare mer vekt på stanga. Finnes det noe triks her?

  11. 24
    nerthus

    man må ikke sulte seg for å gå ned i fettprosent. reduser stivelse og sukker, spis lassvis med grønnsaker og rene proteinkilder sammen med sunt fett, slipper man pines ned. Altså, gjør fettet tilgjengelig som energikilde!

  12. 25
    Anders

    Viktigste mener jeg er å styrke metabolismen i kroppen. Ved Styrketrening som gir økt muskelmasse som igjen øker forbrenningen. Nok søvn. Spise nok, variriert mat, både karbo, fett og protein.

  13. 26
    Jette

    «Dæm tre øvelsan som forbrennje mest fett», så klare han å prestere å sei at INGEN øvelsa forbrenne fett? Så ka i hælvette e poenget med artikkeln da?

Bli med i diskusjonen

Gjester setter brukerbilde hos Gravatar (få ditt eget her)