10 ting vi damer kan lære mannfolkene om styrketrening

Det finnes mange artikler om hvordan vi damer burde trene, hva som er typiske damefeil osv. Her kommer det en sak om hva vi kan lære mannfolkene.

Ovenfor ser du resultatet av hva som ville skjedd hvis damer og menn hadde byttet roller på gymmet.

Det er skrevet mange artikler om damer og styrketrening. Hva vi gjør feil, hva vi kan gjøre annerledes og bedre, og at vi må lære oss at vi verken blir store eller klumpete. Jeg synes kanskje det er på tide at guttene får kjørt seg litt og da med utgangspunkt i hva vi kan lære dem.

Så hva er det vi jenter kanskje er (litt) flinkere til og som kanskje gutta burde tatt etter i?

Dette kan vi lære mannfolkene

1. mer er ikke alltid bedre

Det er tøft med tunge vekter i knebøy og markløft, men det er ikke spesielt tøft om knebøyen din ser ut som en good morning med skrekkelig teknikk eller fordi du er så lite bevegelig at det knapt kan oppfattes som noe «bøy» i det hele tatt.

Det er heller ikke spesielt imponerende når det som egentlig skal være en veldig god øvelse for rumpa, eksempelvis glute bridge eller hip-thrust, ikke lengre blir en øvelse hvor hofta strekkes ut, men en øvelse hvor du bare ligger og «svaier» med ryggen. Au.

2. fullkropp er ikke bare for nybegynnere

Gutter bruker ikke lang tid før de forkaster nybegynnerprogrammet som skal lære de god teknikk i de beste øvelsene, til fordel for Arnolds armprogram som de har funnet i et eller annet muskelmagasin. De gode øvelsene blir byttet ut til fordel for 10-15 forskjellige øvelser for armene. Ja, armene dine vokser sikkert, men det er kanskje det eneste. Ikke spesielt imponerende.

LES OGSÅ – Tren hele kroppen hver gang du trener

3. Knebøy-racken er til for å brukes

Spør en gutt om hvilke muskelgrupper han prioriterer. Bryst, biceps og mage er de tre vanligste muskelgruppene. Bein har de gjerne nok av fra før, det samme gjelder legger. Rygg synes de ikke er spesielt fint og tricepsen vises jo knapt (er noe de tenker uten å si det). Rumpa si ser de knapt på som en muskel.

De siste årene har spesielt jenter fått øynene opp for hvilke øvelser som bygger underkroppens bakside – muskelgrupper som ofte henger litt etter. Jenter trener bøy flere ganger i uken (ja det er faktisk mulig), ulike markløft-varianter, og hip-thruster til den store gullmedaljen. Resultatet ser du litt i antall deltagere det er i Bikini Fitness for tiden. Gutta begynner å komme etter, men de henger likevel litt igjen.

4. tøying og god mobilitet er noe alle trenger

Mange mannfolk ser rart bort på oss jenter når vi varmer opp og tøyer. Mange mannfolk ser på det som unødvendig, de har tross alt trent knebøy i mange-mange år. Men man trenger ikke å være noe teknikk-ekspert for å se at en del er å stive at det både gir dårlig teknikk og økt risiko for å skade seg.

Som med alt gjelder ikke dette alle mannfolk, men jeg tror det gjelder langt flere mannfolk enn kvinnfolk. For en mann er veldig mye kleint og typisk så tror mannfolk at mange øvelser kun er forbeholdt jenter (som f.eks hip-thrust). Hvorfor skal en mann tøye hofteleddsbøyeren liksom?

LES OGSÅ – 5 punkter som gir bedre muskelfunksjon

5. rumpetrening er ikke bare for damer

Gode rumpeøvelser er ikke bare for damer. En sterk rumpe har mange fordeler, også for mannfolkene. Alle menn bør derfor også ha med skikkelige rumpeøvelser. Det gjør de også sterkere i andre øvelser, som knebøy og markløft.

6. du må ikke trene til maks hver eneste trening, hele året

Utmattelse, «dobbel» utmattelse, hjelp av treningspartneren, mye hjelp av treningspartneren. Ja, et skikkelig mannfolk skal vel ta seg -skikkelig- ut når han trener. Men dette er ikke nødvendig, i alle fall ikke hver gang og som Camilla tidligere har skrevet, kan det være mer negativt enn positivt. Å trene etter dagsformen eller tenke på at det er viktig med litt overskudd kan være smartere.

LES OGSÅ – Sterkest av å trene etter dagsformen

7. Det er lov å spørre om hjelp. du kan ikke alt

Som mann skal du ikke ha trent særlig lenge før du begynner å belære de rundt deg om hva de bør gjøre på trening eller hvordan de bør spise. Du har kanskje lest forordet i en treningsbok, men oppfører deg som at du kan alt. Og hjelp trenger du aldri. Hvis du mot formodning skulle trenge det, så spør du enten noen som er større enn deg, eller er like stor. Å spørre noen som er mindre enn deg, mener du strider mot all logikk.

Alt dette er selvsagt helt feil. Vi kan lære masse av hverandre, og selv om ikke alle trykker i seg 400 gram protein om dagen og trener 9 økter i uka, kan det være at de kan mye mer enn deg om trening eller hvordan en øvelse skal se ut teknisk. Det kan jo også være at du som mann på 110 litt «blaute» kilo venter på at ei jente på 70 kilo skal gjøre seg ferdig med sine opp mot 200 kilo i markløft. Det er ikke helt utenkelig at hun kan lære deg noe?

8. Det er mulig å sette fra seg manualene på en fin måte

Hvis du først skal trene tung benkpress eller skråbenk med manualer er det din fordømte plikt å lære deg hvordan du får de opp og ned uten å slippe de ned i bakken. Dette er ikke bare irriterende for de rundt deg, men det ødelegger også manualene (med tid og stund).

9. rydde på plass vektene etter seg

Om det er ekstremt utpreget blant gutta kan sikkert diskuteres, jeg mener det, men det finnes ingenting som er mer irriterende enn 150 kilo på en knebøy-rack hvor stanga allerede står kjempehøyt oppe, eller å finne 200 kg på stanga som står på markløft-plattformen. Kan du ikke tenke litt over at det finnes andre skapninger som vil trene etter deg?

10. At vi jenter også liker å kunne ta i, uten å bli sett rart på

Gutta må lære seg at hvis det kommer ei snerten berte inn på gymmet er det ikke sikkert hun setter umåtelig stor pris på å bli stirret i senk, mens hun gradvis transformeres til et «beast» mens hun støter tunge kettlebells og grynter litt mens hun tar pers i benkpress. Blikket endres fort til skuling i det de skjønner at jenta ikke var tilsynelatende like «perfekt» som det så ut til, og i tillegg så SVETTER hun! Plutselig så er hun ikke til å kjenne igjen da hun lager en grimase eller fem, skummelt. La oss jenter få friheten til å være udyr i fred, eller hyll oss for innsatsen. Vi elsker det.

Kom med innspill

Kommer du på andre ting vi damer kan lære mannfolkene om trening? Det er lov å tenke litt stereotypisk 25 Svar Listen fylles ut etter hvert som det kommer inn (gode) forslag. :-)

Det beste innspillet belønnes med 2 flasker fiskeolje á 300 ml. 

Referanser

1. Innholdet er inspirert av AFPT sin artikkel «Dette kan menn lære av damer om styrketrening«

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.