Forbrenn fett med CrossFit

Studie: 10 uker med crossfittrening gir solid økning i forbrenning av fett og en bra økning i oksygenopptaket.

crossfit2

Enten digger du det, eller så hater du det. Jeg prater selvsagt om crossfit. Treningsmetoden som lar deg kombinere utholdenhet, styrke, eksplosivitet og koordinasjon for å nevne noe.

Crossfit er definitivt ikke for alle, men for de som virkelig står på, kan det se ut som en svært effektiv treningsmetode om du vil forbrenne fett og komme hurtig i form.

Dette bekreftes i en 10 uker lang undersøkelse som er gjennomført av amerikanske forskere. De rekrutterte 54 personer, hvorav 23 menn og 20 kvinner fullførte. Før og etter studiestart målte forskerne fettprosenten og maksimalt oksygenopptak hos deltagerne.

Treningsøktene ble gjennomført på et eget crossfit-senter med kompetent personell tilgjengelig. Øktene bestod av såkalte WOD (workout of the day) med ulike øvelser som ble gjort på enten best tid eller så mange runder som mulig på 10 til 20 minuttter.

Brutalt, på godt og vondt

Etter 10 uker lot ikke resultatene vente på seg. Gjennomsnittlig økning i maksimalt oksygenopptak var 13,6 % for mennene og 11,8 % for kvinnene. Målingene av fettprosent før- og etter studien visste solid reduksjon: de mannlige deltagerne hadde redusert fettprosenten med 4,2 og kvinnene med 3,4 %.

Av de opprinnelig 54 som begynte på det ti uker lange programmet, avbrøt 9 på grunn av skader. Dette er et høyt tall, noe som kan bety at crossfit kanskje ikke er for hvem som helst. Spesielt med tanke på at deltagerne fikk så god oppfølging som de gjorde.

Forklaringen kan ligge i at det trenes komplekse øvelser som markløft, frivending, knebøy, støt, rykk, tauklatring, håndstående armhevninger, osv. Ser du dette i lys av det høye tempoet er det ikke usannsynlig at dette kan føre til skader, spesielt belastningsskader og overtrening.

tab+2

Smith MM (2013) «Crossfit-based high intensity power training improves maximal aerobic fitness and body composition»

Best trente får også best effekt

Et av argumentene mot crossfit er at det er en treningsform for de som allerede er i god form. Denne studien er et argument som støtter den påstanden.

De som var i best form målt som fettprosent og maksimalt oksygenopptak var også de som fikk den beste fremgangen etter ti uker. Kanskje noe overraskende med tanke på at det vanligvis er de som er i dårligst form som vanligvis får prosentvis størst fremgang i form av økt muskelmasse, styrke og redusert fettmengde.

Disse to tabellene er lånt med tillatelse fra SuppVersity og illustrerer ulikhetene.

dada

Foto: Suppversity.com (med spesiell tillatelse)

I praksis vil dette kunne si:

  • Over 10 uker kan du med crossfit oppleve en betydelig reduksjon i fettprosent og økning i maksimalt oksygenopptak.
  • Økningen i oksygenopptak og reduksjon i fettprosent kan også oppnås med andre treningsformer. Dette gjør at Crossfit ikke står i noen særstilling i forhold til treningsresultat.
  • Risikoen for å skade seg ser ut til å være høy. Her kan det være smart å ta forhåndsregler og ha et ekstra stort fokus på teknikk og restitusjon mellom treningsøktene.
  • Crossfit gir muligens størst effekt for de som allerede er i god form.
  • Nybegynnere bør kanskje først velge en tradisjonell styrketreningsprotokoll før de begir seg ut på crossfit.

Det er likevel et behov flere studier for å konkludere, enten i den ene eller andre retningen. Det er jo ikke overraskende at trening i en strukturert form over tid gir resultater.

Ønsker du å diskutere noe rundt CrossFit? Gå til CrossFit-underforumet.

Referanser

  1. Smith MM. «Crossfit-based high intensity power training improves maximal aerobic fitness and body composition«. J Strength Cond Res. 2013 Feb 22
  2. Beardsly C. «Can CrossFit improve aerobic fitness and body composition?».  Strengthandconditioningresearch 2013 Feb 28
  3. Adel A. «From 16% to 8% Body Fat in 10 Weeks: Crossfit Workout Gets The Leanest Shredded – But Only the Fittest Survive«. 2013 Feb 28
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.