Crossfit definitivt ikke for pyser

Med crossfit får du en treningsform som lar deg trene både balanse, kondisjon, styrke og eksplosivitet samtidig

Eksperter, media, synsere – ja, stort sett alle er enige om at crossfit vil være en de av de store treningstrendene i 2012. Jeg kan ikke på stående fot si meg uenig i den påstanden.

Men hva er egentlig crossfit? Det er et av flere spørsmål jeg stilte meg selv på sensommeren 2011.

Jeg hadde på den tiden bare sett noen bilder på Facebook av tilsynelatende veltrente mennesker som hoppet rundt mellom turn- og styrkeøvelser.

Trodde ikke det var noe for meg

Ved første øyekastet så det ut som tulletrening. Jeg bestemte meg likevel for å gi det en (liten) sjanse. Hvordan min første crossfit-time gikk skal jeg komme tilbake til litt senere. Jeg skal først prøve å gi en generell og konsis forklaring på hva crossfit går ut på.

Spør du en crossfit-entusiast, vil du få til svar at dette er den ypperste treningsformen for alle fitness-interesserte. Begrunnelsen er at man bruker et bredt spekter av øvelser. Alt fra tradisjonell utholdenhetstrening til turnøvelser, olympiske løft, styrkeløftøvelser og andre funksjonelle øvelser. Dette gir store muligheter for å trene variert. Kort og godt: ingen treningsøkter er like.

Variert og allsidig trening

16 år gamle Suzanne trener crossfit

Øktene (som også kalles WOD: Workout Of the Day) er lagt opp som individuell trening eller sammen med en partner. Øktene vil foregå i små grupper med mellom ti og tolv deltagere som konkurrerer om å få flest mulig runder innenfor en bestemt tid (også kalt «amrap» i crossfit-verdenen; as many rounds as possible»). Målet kan også være å få et bestemt antall runder på kortest mulig tid.

Et eksempel er en treningsøkt som heter Cindy. Cindy går ut på å ha flest runder på tjue minutter. Og trodde du nå at du skulle få pauser, så tar du feil. Pauser eksisterer ikke. En runde med Cindy kan se slik ut:

  • 5 pullups
  • 10 pushups
  • 15-airsquats (knebøy uten vekter)

Er man i god form bør man klare rundt en runde i minuttet, eller mellom femten og tjue på tjue minutter. Dette er bare en av flere standardiserte økter som finnes innen crossfit.

Ble overtalt av gymkompiser

Nå som du forhåpentligvis vet litt mer om hva crossfit er, skal jeg ta deg med til mitt første møte med sporten og hvordan jeg opplevde det.

Etter en lengre tids treningspause, etterfulgt av et par-tre måneder med trening bestemte jeg meg for å gi crossfit en sjanse. Jeg følte meg på den tiden i god fysisk form og så for meg at crossfit ikke kunne være mer enn det jeg anså som lett og variert trening.

Jeg hadde på forhånd blitt overtalt av noen gymkompiser jeg vanligvis trener med, men hadde forsåvidt vært ganske motvillig til å bli med. Crossfit-gymmet vi skulle på het Crossfit Bergen og er et av de mest seriøse og «hardcore» crossfit-studioene i Norge. Per dags dato er det en 90 kvadratmeter stor garasje som er omgjort til et rått og stilig gym.

Da jeg stakk hodet inn garasjen for første gang ble jeg møtt av veldig mange forskjellige mennesker. Mens noen så veldig godt trente ut, var det andre jeg mistenkte for å ikke kunne klare å løfte noe særlig. De ordene måtte jeg etter hvert svelge – og vel så det.

Oppvarmingen gikk omtrent som forventet

Jeg ble omsider introdusert for treneren, som den gang var en livlig og trivelig trønder. Da han så meg gliste han bare og sa «du skal ligge på gulvet innen økten er slutt». Og sjeldent skulle noen få så rett i det som fra hans side knapt nok var en spådom. At han sa det nettopp til meg var heller kanskje ikke så rart. Jeg kom tross alt i en tshirt som sa «no lose situation«.

Mens klokken begynte å tikke mot hel, fikk vi beskjed av trønderen om at alle som skulle være med på økten måtte stille seg inn til veggen – det var tid for oppvarming. Oppvarmingen som fulgte gjorde meg ikke mindre sikker på at dette var noe jeg skulle klare uten nevneverdige anstrengelser.

Vi krabbet på alle fire bortover gulvet. Først frem, så tilbake, før vi fulgte opp med ulike tøyeøvelser og kroppsvektøvelser. Treneren vektla at vi skulle bli skikkelig god og varm, spesielt i kjernemuskulaturen.

Tyngre enn hva du kan forestille deg

Etter at oppvarmingen var ferdig kjente jeg meg faktisk ganske svett og sliten. Vi fikk så beskjed om hva dagens økt gikk ut på: (wod – workout of the day) Death by trusters. På «vanlig» norsk betyr dette frontbøy med pushpress på toppen. For hvert minutt økten varer, skal du klare èn repetisjon til.

  • De første seksti sekundene: 1 repetisjon
  • De neste seksti sekundene: 2 repetisjoner

For hvert minutt må du altså starte på nytt og ta like mange repetisjoner som du har minutter til rådighet. Her handler det om å holde ut lengst lengst mulig. Pausene reguleres etter hvor lang tid du bruker på å gjennomføre repetisjonene. I starten vil du ha opp mot 50-55 sekunder hvile, mens du på slutten vil nesten trene sammenhengende.

Jeg skal være glad for at vi fikk beskjed om at dette var en lagkonkurranse (les: «team wod»). Jeg havnet på lag med en hyggelig mann som hadde trent der en periode. Vekten vi skulle trene frontbøy og samtidig pushpresse med var 60 kg. Jeg tenkte først at dette ikke skulle være noe problem for meg, men forstod fort at dette kom til å bli tungt – veldig tungt.

Havnet til slutt på gulvet

Bilde tatt av: Crossfit South Brooklyn

Treneren stilte så inn klokka si og ga alle beskjed om at han startet den om ti sekunder. Jeg begynte å ta en repetisjon etter fulgt av en lang pause. Det føltes greit, men litt slitsomt kondisjonsmessig siden det var snakk om at jeg stadig måtte ta flere repetisjoner. Når vi nærmet oss ti minutter treningstid begynte jeg å stive. Alt ble plutselig så voldsomt tungt.

Etter at partneren min hadde tynt meg for noen ekstra repetisjoner havnet jeg til slutt på gulvet. Over meg stod treneren; det gliset glemmer jeg aldri. Omlag 8 måneder senere er jeg hektet på crossfit. Variasjonen, intensiteten, kombinert med måten å trene styrke på har målbundet meg.

Jeg husker fortsatt den første økten som om at jeg gjorde den i går – men formen har samtidig blitt en veldig annen. Så selv om kostholdet kunne vært bedre, har jeg innsett at man med crossfit har en treningsform som lar deg jobbe med alle aspektene innenfor styrke, eksplosivitet, kondisjon, koordinasjon, balanse og funksjonalitet.

For deg som vil prøve crossfit

Har du ikke prøvd crossfit enda, så kan du gjennom Crossfit-Norge sjekke ut hvilket gym som ligger nærmest deg. Her vil du også finne en oversikt over hva som skjer i crossfit-miljøet.

Avslutningsvis vil jeg vise dere en video fra crossfit HQ som ble lagt ut i forkant av crossfit games (verdensmesterskapet i crossfit).

Hovedbilde og det bildet av jenta som henger i chins-racken er lånt med tillatelse fra Crossfit Bergen sin fanpage på facebook

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.