Caroline (24) gikk ned fra 106 til 65 kilo, nå smiler livet mer enn noen gang

Caroline har i løpet av de siste 2 årene tatt av over 40 kilo. Her forteller hun hvordan hun gjorde det, hva hun har jobbet med og gir deg samtidig sine 7 beste tips.

640315

2011-2013: Caroline (24) har gått ned over 40 kilo de siste 2 årene.

Det hele startet for cirka to år siden. Året etter at jeg fikk min andre sønn. Vekten var tresifret, noe som var utrolig deprimerende. Jeg kunne ikke dra å handle meg klær som jeg ville ha fordi jeg måtte opp i str. 44-46. Det hele knakk meg fullstendig psykisk, samtidig som jeg faktisk ikke så selv hvor utrolig stor jeg faktisk var, men jeg visste jeg ikke trivdes i denne kroppen.

Det verket i alle ledd og jeg hadde store rygg problemer. Jeg har alltid vært aktiv. Jeg har spilt håndball siden jeg var fem år, svømt i Larvik svømmeklubb på A laget og gått idrettslinjen. Dette var ikke en kropp jeg verken hadde sett for meg eller ville ha. Det hele gikk over en periode på ca 4 år.

15 kilo ned fra januar til påske

Jeg bestemte meg så for at nok fikk være nok og la om hele kostholdet.

Jeg fokuserte på å få i meg grove kornprodukter, grønnsaker, magert kjøtt, fisk, sunt fett i form av olivenolje, avocado osv. Fra januar til påske hadde jeg gått ned 15 kilo. I mai begynte jeg også å trene og fikk veiledning og hjelp av personlig trener Roar Jacobsen på Spenst. Han fortjener en ekstra stor takk og er mye av årsaken til at jeg er der jeg er i dag.

Jeg trente fire ganger i uken til å begynne med. I tillegg gikk jeg med barna til barnehagen hver dag og gikk så videre til jobb og hjem igjen. Vekten fortsatte nedover og innen sommerferien hadde jeg til sammen gått ned 25 kilo. Jeg hadde fått blod på tann. I desember fikk jeg 30 pt-timer med Roar i jule- og bursdagsgave av mannen min, og da fikk jeg for alvor øynene opp for tung styrketrening.

testing

Fra Spenst til Roars gym

På vårparten tok jeg enda et steg videre. Jeg bestemte meg for å bytte fra Spenst til Roars gym. Et treningsstudio med mye erfaring innenfor kroppsbygging, fitness og styrkeløft. Denne overgangen fra Spenst til Roars gym satte ytterligere fart på fremgangen.

Jeg har alltid vært fascinert av kropp og hva man kan utrette med egen kropp. Fordi jeg i store perioder av livet mitt har trent mye, har jeg alltid hatt en forkjærlighet for atletiske kropper og synlige muskler. Bloggeren Kristine Solhaug har vært en av de som har vært til størst inspirasjon i denne sammenhengen. Dette gjør at jeg håper at jeg en dag kan stille i fitness – på en scene – i mitt livs form. Forhåpentligvis førstkommende vår, men vi får se.

Før jeg tok tak i livet mitt unnskyldte jeg meg med mangelen på tid. I ettertid ser jeg at det bare var tull. Alle har tid og hvis de ikke har det, så kan de lage seg tid. Det kan du også. Ta deg tid, alle har tid om de virkelig vil.

Planlegging, struktur og vilje

Selv planlegger jeg dagene mine ut fra semesterplanen på skolen. Så akkurat hvordan en dag kan se ut, varierer veldig. Men hver søndag, så setter jeg meg ned sammen med mannen min og planlegger hvordan treningsuken kommer til å se ut.

Vi planlegger også middager for hele uken, samt lunsj. Så når mandagen kommer handler jeg for en uke slik at vi slipper å måtte tenke på å stresse ned i butikken etter skole eller jobb, og på denne måten har jeg også sunn mat tilgjengelig i skapet til enhver tid og jeg vet hva jeg kan spise til enhver tid. Veldig ofte har jeg halve dager på skolen, da trener jeg enten før skolen eller drar rett på trening etter skolen.

En dag for meg kan f.eks se slik ut når jeg har morgenkardio:

  • 05:00 – Rett inn i treningstøy og tar en espresso.
  • 45 min morgenkardio.
  • 06:00 – Rett i dusjen, mens mannen min smører matpakker.
  • 07:15 – Leverer barna i barnehgen.
  • 08:30 – Oppmøte på skolen.
  • 15:30 – Da er forelesningene senest ferdig.
  • 16:00 – 19:00/19:30 – Middag og selskap med barna til de legger seg.
  • 1930 – Trening fram til 21.00/21:30. Så er det hjem å slappe av eller gjøre skoleoppgaver.

Jeg trener styrke 5 dager i uken og har 2 dager treningsfri, selv om det hender at jeg tar ei ekstra økt. Om jeg da har energi og overskudd til det.

Lykkelig og 40 kilo lettere

caroMitt største mål så langt ble nådd lørdag 19 oktober. Da visste vekten 65,5 kilo. Det vil si at jeg har gått ned 40,5 kilo siden jeg startet med livsstilsendringen. Hvordan jeg lever livet mitt i dag kontra før, er som natt og dag.

Før var jeg tjukk og mye deprimert. Jeg klarte ikke se meg i speilet uten å begynne å gråte eller dra å handle klær. Jeg spiste 2 ganger om dagen, og som regel når jeg spiste da så spiste jeg veldig veldig mye mat, og gjerne kaker og godteri til hverdags. Småspisingen var min store svakhet. Jeg hadde også store ryggproblemer og jeg hadde aldri energi og var ofte syk.

Nå er jeg lykkelig, selv om jeg fortsatt føler at det er mye som må endres.

Nå kan jeg faktisk handle klær uten at det gir meg negative følelser. Jeg spiser sunt og variert. Ryggproblemene som jeg hadde tidligere er borte. Jeg holder godteriet til lørdagene. Jeg har masse energi, selv om humøret fortsatt kan svinge litt. Jeg har blitt glad i kroppen min, jeg vil ta vare på den og er stolt av meg selv og det jeg har fått til.

7 tips til andre i samme situasjon som meg

  1. Planlegg dagen: Struktur og planlegging er viktig. Prøv å få til 30 til 60 minutter med trening flere ganger i uken, i stedet for å tilbringe de i sofaen foran tven. Skriv opp hvordan du har planlagt dagen og heng det opp slik at det er synlig. Da har du gjort en avtale med deg selv.
  2. Drit i baderomsvekten: Tallet på baderomsvekten bør ikke styre livet ditt. Du kan veie deg, men ikke la det bestemme alt i hverdagen. Vei deg før du starter, kast eller legg bort vekten og vei deg en gang i blant. Da blir du garantert positivt overrasket.
  3. Tenk livsstil framfor slanking. La ting skje gradvis og i et fornuftig tempo. Ting er ikke gjort på en dag og hvis du stresser for mye, så sprekker du bare. Øk aktivitetsmengden gradvis i tillegg til at du hele tiden gjør flere og flere grep med kostholdet.
  4. Motivasjonsbilder og bloggere. Små tips kan være å henge opp motivasjonsbilder på kjøleskapet eller på badet. Les blogger som omhandler sunnhet og trening. Gå sammen med en venn, slik at dere er to om det og kan støtte hverandre opp når dere trenger det.
  5. Viljen er viktigst. Ta en runde med deg selv og finn ut hva som gjør deg lykkelig og lykkelig – og hva du kan gjøre med det. Ta en ny runde når du eksempelvis har gått ned 10 kilo. Forandret noe seg?
  6. Sunn mat kan være spennende. Det er feil at sunn mat må vær e kjedelig og se kjedelig ut. Det er hva du gjør det til selv.
  7. Reis deg når du feiler. Livet kan være tøft og du vil alltid støte på utfordringer, og noen ganger kan de være kjempestore. Jeg har vært langt nede og reist meg. Mange ganger. Lev for deg selv og de som betyr noe og vær herre over hvordan du selv vil leve livet mitt. Alle forandringer bør bunne i et indre ønske om å ønske deg selv.
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.