Derfor bør ikke alle kvinner løpe

Ifølge den amerikanske treningseksperten Mike Boyle har ikke alle kvinner anatomi til å løpe noe særlig.

For mange er det å komme i form ensbetydende med å jogge. Den amerikanske styrketreningseksperten Mike Boyle tar et oppgjør denne aktiviteten og kvinner, og forteller deg hvorfor du burde revurdere løpingen.

I denne sammenhengen synes jeg Diane Lee sitat passer veldig godt.

Du kan ikke løpe for å komme i form. Du må være i form for å løpe

Sitatet stemmer utrolig godt overrens med mine egne erfaringer, og er noe jeg ofte trekker frem på mine seminarer.

Jeg vil kanskje dra den enda lengre og si at

Jeg er ikke sikker på om kvinner burde løpe i det hele tatt. 

Å si noe sånt som dette gjør mange forbannet, spesielt de kvinnelige løperne. Heng likevel med videre, for du er kanskje unntaket, heller enn regelen.

Et spørsmål om anatomi og fysikk

Et spørsmål fra meg til dere. Hvordan ser de fleste kvinnelige løpere ut? De ser ut som mannlige løpere.

Har du noen gang lurt på hvorfor? Jeg skal fortelle deg en liten hemmelighet

Kvinner som løper lengre distanser og perioder uten problemer er skapt for å løpe, strukturelt sett. Dyktige kvinnelige løpere har sjelden runde former. Noe som har lite å gjøre med årsak og effekt; det har med naturlig utvelgelse å gjøre.

Du kan ikke løpe for å få en søt liten atletisk kropp, det er faktisk helt motsatt: du må ha en søt liten atletisk kropp for å overleve løping i det hele tatt.

Det er to grunner til at jeg sier dette

Anatomi og fysikk, mine to yndlings-vitenskaper.

Uansett hvor hardt du prøver eller hvor perfekt du spiser, kan du ikke endre på skjelettstrukturen din.

Problemet med de fleste damer og løping har med noe som kalles Q-vinkelen. Jeg skal ikke kjede deg med detaljene, men det koker ned til at brede hofter betyr kort avstand mellom knærne.

Denne vinkelen mellom hofte og kneledd sett forfra skaper problemer.

Problemene forstørres proporsjonalt med antall skritt. Den gjennomsnittlige personen har omtrent 1000 skritt per kilometer. Gjør dette enkle regnestykket på en 10km tur.

Løping skaper også impulsbelastninger i området to til fem ganger egen kroppsvekt, eller opptil 300kg på hvert bein for ei dame på 60kg. Trenger vi mer matematikk?

Se på de kvinnelige eliteløperne

La oss så gå tilbake til vår kvinnelige eliteløper. Se på kroppen hennes (red anm: Ingrid Kristiansen og Grete Waitz er to norske eksempler).

Du vil ofte se to ting. Hun har smale hofter og små bryster. Jada, jeg vet, det finnes alltid unntak, men på elitenivå tviler jeg sterkt på det. En tankerekke ville vært: Så flott! Hoftene og brystene mine vil bli mindre hvis jeg løper.

En annen tankerekke er mer logisk: damer med brede hofter og store bryster vil aldri bli gode løpere. Av samme årsak ser du ingen storvokste gymnaster eller kunstløpere. Fysikk. Store mennesker roterer saktere. Naturlig utvelgelse i praksis.

Så hva skjer når en ”normal” kvinne begynner å løpe. Hun blir tall i en statistikk. Hun blir en klient for fysioterapeuter fordi hun forsøker å trosse naturens lover.

Kraftigere beinbygning fører til fot- ankel- og kneproblemer. Hennes høyere kroppsvekt gir høyere støtbelastninger, som i sin tur overbelaster muskler, bindevev og brystvev.

Har du skjønt poenget mitt? Sluttresultatet er skadet og overbelastet i stedet for liten og spenstig.

Den ærlige og brutale sannheten

Konklusjon: Løping er ikke å anbefale for kvinner med stor q-vinkel

Hvis du vil trene med høy intensitet, hold deg til spinningsykler, stepmaskin eller ellipse/cross-trainer. Så lenge du ikke løper, kan du trygt kjøre på hardt.

Mike Boyle har coachet noen av de beste kvinnelige eliteutøvere i verden. Han jobbet med gullmedalistene i kvinnelig ishockey i OL i 1998 og kvinnelig fotball i 2004, med fokus på intervallbasert trening og lite langdistansetrening.

Mike Boyle er også regnet som en av verdens fremste coacher innen styrketrening og kondisjon på elitenivå. Han har mer enn 20 års erfaring som coach for flere av USA’s elitelag innen amerikansk fotball, baseball, ishockey og basketball.

Originalartikkel: Mike Boyle.

Referanser

  1. Mike Boyle – www.StrengthCoach.com
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.