Bodyfitnessjentene har 8 uker igjen til NM

Med 8 uker igjen til Norgesmesterskapet er ikke dette tiden for å hvile. Siden sist har jentene lagt bak seg to knalltøffe uker med trening og kosthold.

IMG_1857

Det er i dag snaut 8 uker igjen før Norgesmesterskapet i Bodyfitness 2011. 5 jenter fra Kaliber Treningsstudio i Trondheim konkurrerer mot det samme målet – å kunne stille på scenen i sin livs form. Anneli, Vilde, Jeanette, Christine og Nora har etter mange måneder med knallhard diett og trening begynt å nærme seg målsettingen – men det er enda et lite og viktig stykke igjen.

De 7 foregående ukene

I den første delen ble vi bedre kjent med jentene og sporten. Uke 2 ble vi med jentene på trappeløp i granåsen og intervjuet konkurranse-coachen deres, Gunnar Strand Jacobsen. I den tredje uken fikk erfare hvor effektiv en god diett kunne være.

I den fjerde delen av artikkelserien fikk vi blant annet vite at to av jentene dessverre hadde trukket seg. Vi fikk også være med på poseringstreningen deres med Siw-Hege og Paul Rusten, samtidig som vi intervjuet Christine og Vilde.

Uke 5 intervjuet vi Anneli, og fikk høre coachen deres, Gunnar Strand Jacobsen fortelle litt om hvordan utviklingen deres hadde vært frem til nå. Den sjette uken var en imponerende uke – hvor jentene virkelig fikk visst hva et solid stykke arbeid kunne føre til.

På grunn av ferie fikk undertegnede ikke fulgt jentene forrige uke, men med god hjelp fra konkurransecoachen deres, Gunnar Strand Jacobsen har vi prøvd å fanget opp det som er av betydning i forhold til fremgangen deres. Vi var også med på fredagens poseringstrening – hvor de fikk hjelp av 2 av landets fremste på området; Paul Rusten og Siw-Hege Hansen (sistnevnte er for øvrig også dommer i år).

Utviklingen de siste 2 ukene

Planen fremover for dem alle, er å introdusere mere karbohydrater i diettene etterhvert som konkurransene nærmer seg. Jeg ønsker at de skal være så fyldige i muskulaturen som mulig på scenen, og da duger ikke tradisjonell «oppkarbing» den siste uka, det gir bedre effekt å ha et kosthold som er relativt høyt på karbohydrater over litt lengre tid. Samtidig med det vil vi gradvis gå over på magrere proteinkilder, først og fremst torsk, slik at vi kan fortsette å holde kaloriene under kontroll.

Nora Sivertsen Mathisen (21)

Nora, har sammen med de 4 andre jentene hatt en formidabel utvikling siden vi for 8 uker siden startet med artikkelserien. Bildene er det beste beviset på nettopp dette. Når vi spør Gunnar om hvordan Nora har utviklet seg de siste 14 dagene, sier han følgende:

– Nora har jeg satt på en lignende diett som Vilde, og begge to klager over å føle seg litt «flate» i musklene enkelte dager – noe som er helt normalt etter en lavkarbodag, men som kan bidra til å gjøre det tungt å trene. Med litt ekstra mat nå i helgen fyller vi opp glykogenlagrene hennes igjen, slik at hun får noen gode treninger i starten av uka.

Christine Søderholm Johannessen (25)

Christine var en av de jentene som var i best form ved diettstart, og har derfor ligget en del høyere på kaloriinntaket enn de 4 øvrige jentene. Dette har hun hatt god effekt av, og har tilsynelatende både bygd muskler og forbrent fett, siden vi første gang var med jentene på trening. Dette beviser bare litt av det som er mulig å oppnå, ved en god diett, et godt treningsprogram og en god coach.

Gunnar forteller at Christine fortsatt er i fin rute siden sist formsjekk – hvor han endret litt på kostholdet og treningen, slik at hovedmålet også for henne skulle være fettforbrenning. Christine hadde bursdag forrige fredag, og som en liten «bursdagsgave» delte Gunnar ut en spisedag til feiringen. Utover dette blir det ikke gjort forandringer hos Christine denne uken.

Vilde Dons (21)

Vilde er sammen med Nora de yngste av deltagerne for Kaliber Treningsstudio – men ut fra mengden muskler på jenta, er det ingenting som tyder på at hun er noen nybegynner i treningssammenheng. Gunnar rapporterer også om at han er fornøyd med arbeidet Vilde har lagt ned siden sist, og uttaler seg slik, på spørsmål om formutviklingen de siste 14 dagene

– God fremgang overalt, de tidligere problemområdene har begynt å slippe taket, og det strammer seg inn overalt. Jeg endret dietten hennes forrige uke, slik at hun har 1-2 dager i uka med relativt mange kalorier og mye karbohydrater, 3-4 treningsdager med middels kalorier og karbohydrater, og 2 dager med lavkarb og ganske lite kalorier. I tillegg ligger hun på ca 1 1/2 time cardio per dag, der hun går i 7.5km på mølla på vinkel 8! Vi fortsetter neste uke uten endringer.

Anneli Jacobsen (28)

Anneli har vært på diett lenge, veldig lenge. Hennes evne til å jobbe målrettet og dedikert over tid, er noe som imponerer veldig. Med et viktig ansvar på Kaliber Treningsstudio har hun nok å henge fingrene i – men dette hindrer henne ikke fra å satse knallhardt frem mot NM. Gunnar Strand Jacobsen hadde følgende å si om fremgangen de siste to ukene

– Magemusklene begynner å bli godt synlige nå, noe som er et meget godt tegn, da dette er noe som ofte er vanskelig for jenter å få til. Lårene har også forbedret seg bra på disse to ukene, og fra og med nå av så går hun over på torsk i stedet for karbonadedeig på sine 2-3 daglige kjøttmåltider, så da venter vi at det vil løsne enda mere til neste gang.


Jeanette Skorstad (27)

Jeanette var dessverre ikke med under fredagens poseringstrening med Paul og Siw-Hege, så jeg har derfor ingen ferske bilder av henne. Gunnar forteller likevel at det har skjedd mye med Jeanette de siste to ukene

– Fra at jeg for to uker siden ga beskjed om at det begynte å bli travelt, har hun nå hentet inn mye, og neste fredag regner jeg med hun er helt i rute igjen. Jeanette er også en harding på cardioen, og har gått helt opptil 3 timer enkelte dager siste uke. Hun går på vinkel 10 på mølla, i 6km/t, i timevis, noe som er sykt imponerende i mine øyne – spesielt på lite kalorier!

Planen videre

Mange vil allerede mene at den formen jentene er i, er noe godt utenom det vanlige. Dette kan vi selvsagt ikke være uenig i, men i bodyfitnessammenheng, er det fortsatt et godt stykke igjen til sceneformen. Som fersk i gamet kan det være lett å tro at formen er så bra, at man kan ta seg tid til «pauseuker», men med sin dyktige konkurransecoach Gunnar Strand Jacobsen, vet de at det ikke er tiden for hvile, avbrekk eller pauser.

Gunnar har lang og bred erfaring – og har hjulpet et femtitalls utøvere i sceneform. Til Fitnessbloggen kan han fortelle litt om hvordan han har tenkt å legge opp løpet for jentene fremover

– Planen fremover for dem alle, er å introdusere mere karbohydrater i diettene etterhvert som konkurransene nærmer seg. Jeg ønsker at de skal være så fyldige i muskulaturen som mulig på scenen, og da duger ikke tradisjonell «oppkarbing» den siste uka, det gir bedre effekt å ha et kosthold som er relativt høyt på karbohydrater over litt lengre tid.

– Samtidig med det vil vi gradvis gå over på magrere proteinkilder, først og fremst torsk, slik at vi kan fortsette å holde kaloriene under kontroll.

Jentene øver på den viktige t-walken

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.