Bodyfitnessjentene er klare for Stavanger Open!

Til helgen er det duket for jentenes generalprøve og første konkurranse, Stavanger Open. Vi ble med jentene på den siste poseringstreningen!

postbilde

Fitnessbloggen har nå fulgt bodyfitnessjentene i underkant av 13 uker. Den store prøven er bare 3 uker unna. Men før den tid, venter Stavanger Open – den store generalprøven, førstkommende lørdag. Det er naturligvis spente jenter som gjør seg klar for sin første bodyfitness-konkurranse.

I løpet av de 13 foregående ukene har vi ikke bare vært vitne til en fantastisk kroppslig makeover – vi har enda mer vært vitne til hva hardt arbeid over lengre tid kan utrette av resultater. Og man kommer selvsagt ikke utenom den gode hjelpen de har fått av Kalibergrunder og konkurransecoach Gunnar Jacobsen.

8 uker til drømmekroppen

For 2 uker siden la jeg opp 3 før/etter-bilder av Anneli, Nora og Christine – som viser fremgangen og utviklingen deres de siste 8 ukene. Med 3 uker igjen til Norgesmesterskapet, kan Gunnar fortelle oss at jentene er i form – og at han derfor har redusert treningsmengden noe, samtidig som han har bedt de om å spise litt mer karbohydrater – for å få fyldigere muskulatur.

På spørsmål om hvordan den foregående uken har vært, svarer Gunnar at den har vært utfordrende.

–  Diett er stort sett grei skuring, men å toppe formen til en konkurranse, er nesten mer kunst enn vitenskap. I tillegg må ha man ha en liten porsjon flaks. Kroppene deres er hypersensitive akkurat nå. De kan se knallbra ut nå, men veldig dårlig ut bare 2 timer etterpå.

Å være i form til riktig tid handler mye om erfaring. Man må kjenne sin egen kropp og hvordan den reagerer på ulike forandringer og påkjenninger. Noen liker spise mer karbohydrater rett før konkurransen, mens andre foretrekker å ikke gjøre så mye med kostholdet.

Gunnar kan fortelle at jentene tidlig kom i veldig bra form, og at han derfor har bestemt seg for at de skal spise litt mer karbohydrater inn mot konkurransen, for å få rundere og fyldigere muskulatur. Han påpeker derimot at balansegangen er vanskelig, fordi blir det for mye karbohydrater vil man ofte kunne få for mye vann under huden. Resultatet blir en «soft look».

Formelen er funnet

Med andre ord så kreves det en god del testing og feiling før man finner vinnerformelen – eller i det minste, den formelen som gir deg best mulig konkurranseform. Gunnar bekrefter at han har brukt mye tid med hver enkelt for å finne riktig oppskrift

– Jeg har eksperimentert veldig mye. Jeg har tatt bort karbo i en eller to dager, og sett responsen. Vi reagerer veldig ulikt på sammensetning og mengde markronæringsstoffer når vi er i så god form, så å finne en oppskrift som passer hver enkelt, er viktig.

– Heldigvis var jentene i god form så tidlig at vi har hatt tid til å teste ut hvordan de reagerer på ulike tilnærminger. I helgen har jeg kjørt i skytteltrafikk frem og tilbake til gymmet for å se på utøverne til alle døgnets tider, for å se hvordan endringer i kostholdet har påvirket dem. Nå tror jeg endelig at jeg har funnet formelen for hver enkelt av dem, og jeg tror derfor at vi skal slippe å gjøre noen store feil i Stavanger.

Redusert treningsmengde den siste uken

Det er ikke bare kostholdet som endres den siste uken før konkurransen. For å få frem beina skikkelig, har Gunnar anbefalt jentene å ikke trene bein denne uken, samtidig som kardioen reduseres til rolige søndagsturer på tretti minutter, en gang om dagen.

– Utover dette, vil det meste handle om å roe ned og ikke stresse, utdyper Gunnar. For også stress binder veske, gjennom økt mengde kortisol.

Jentenes opplevelser den siste uken

Å trene som en toppidrettsutøver samtidig som man er på konkurransediett, er steintøft. For Jeanette ble det i denne omgang litt mye. Hun ble dessverre syk forrige fredag, og med et veldig stramt opplegg fram til konkurransen, fant hun ut at hun heller kanskje skulle prøve seg på noen konkurranser senere i år. Vi ønsker Jeanette lykke til videre.

De fire gjenværende jentene; Nora, Anneli, Christine og Vilde ser alle frem til sin første konkurranse. De rapporteres i å være i veldig god form, og har den siste uken fått mye skryt av sin konkurransecoach, Gunnar.

Vi har de siste ukene sett nærmere på hvordan jentene trener og spiser frem mot konkurranse. Denne gangen har vi spurt jentene om vektutviklingen siden de startet på ditt, hvordan det går med konkurransenervene, hvilke forventninger de har og hvordan den siste uken har vært.

4 spørsmål – 4 jenter

  1. Hvor mye har dere gått ned i vekt fra diettstart og frem til nå?
  2. Hvordan er det med konkurransenervene, nå som første konkurranse nærmer seg?
  3. Hvilke forventninger og forhåpninger har dere?
  4. Hvordan har den siste uken gått mtp trening/kosthold?

 Christine Søderholm Johannessen

Christine kan fortelle at hun kun har gått ned cirka 7kg siden konkurransestart – fra 64 til 57kg. Rundt hoftene har hun gått ned 7cm, 5cm rundt lårene og 6 cm rundt midjen.

Når det gjelder konkurransenerver og forhåpninger, så er Christine forsiktig optimist.

– Jeg er naturligvis både spent og nervøs, men også veldig glad og stolt over den jobben jeg har gjort. Jeg ser også frem til å stille meg på scenen med de andre jentene, og håper at vi alle gjør det bra.

– Når det gjelder forhåpningene, så har jeg vanskelig for å mene for mye. Dømmingen de siste årene har variert mye. Jeg er derimot i min livs form, og skal gjøre mitt beste for å vises på scenen. Resten får være opp til dommerne.

Når det gjelder den siste uken, kan Christine fortelle at treningen har vært bra. Hun fikk beskjed av Gunnar om å unna beintrening og kardio – og har kun hatt lette gjennomkjøringer på overkroppen. Hun forteller også at hun er litt svakere, så har heller kjørt lettere og flere repetisjoner. Hva dietten angår, så utdyper hun at hun har kjørt et ganske «flatt» kosthold uten de store svingningene i energiinntak.

Anneli Jacobsen

Anneli har hatt det største vekttapet siden diettstart, og forteller at hun ved hjelp av dietten Gunnar satte opp, har gått ned hele 12kg. Når det gjelder nervene, er det også en svært selvsikker jente vi prater med

– Jeg har overhodet ingen nerver. Dette har jeg jobbet mot så lenge, nå bare gleder jeg meg kjempemasse. Jeg slår nok på autopiloten og gjør det jeg skal gjøre, sier Anneli med et glimt i øyet.

På spørsmål om hvilke forventninger og forhåpninger hun har, så er hun fortsatt like bestemt. Hun utdyper at hun er i sin livs beste form, og med et vinnerinstinkt som mange kan misunne henne, satser hun høyt. Så får det heller bli som det blir, sier hun.

–Den siste uken har gått greit, uten de store forandringene. I samråd med Gunnar ble vi enige om å kutte ut «høydagene» (dager med mer mat, red. anm).

– Jeg ble bare uvel og svimmel av høydagene, så for min del har det vært like greit uten de ekstra karbohydratene. Treningen har gått i høyreps og en helkroppsvariant uten bein som jeg har trent annen hver dag.

Nora Sivertsen Mathisen

Nora har også gått ned mye i vekt siden diettstart – faktisk så mye som 10kg. Med en total forandring i kroppsfasong er det ei spent trønderjente som gjør seg klar til helgas batalje – hvor målet er finaleplass.

– Nervene har ikke kommet enda, men jeg regner med at når vi sitter på flyet på fredag, så er de der for fullt. Målet er å få bruke den blå glitterbikinien min i høst, noe som innebærer at jeg må kvalifisere meg til finalen. Ingenting hadde vært bedre om jeg hadde klart det.

Nora kan meddele at kostholdet har vært omtrent det samme som de foregående ukene, med litt utprøving av ulike oppkarbingssekvenser. Sammen med Gunnar har hun bestemt seg for en måte å gjøre det på, og eventuelt ta en justering fram mot NM om det er nødvendig.

Når det gjelder treningen sier Nora at hun har trent styrke hver dag, og skal gjøre det helt frem til fredag. Med kortere og lettere økter, samtidig som hun har kuttet ut kardio og beintrening fra og med sist uke, er ønsket å gi beina så mye hvile som mulig frem mot konkurransen.

Vilde Dons

Vilde har som de 3 gjenværende deltagerne gitt jernet siden diettstart. Hun veier nå 54kg etter å ha gått ned fra 63,5 kg. Et vekttap på 7,5kg siden mai i år – står det respekt av. Spesielt fordi hun har kommet i så bra form.

Fordi hun enda holder litt vann, ble hun og Gunnar enige om å fjerne risen fra søndagene og bytte ut havregrøten etter treningen med 250g gulrot. Av grønnsaker, kan hun fortelle at det går mest i asparges og spinat.

På treningsfronten, har hun som de 3 andre kuttet ut trening av bein og kardio. Dette er uvant kost for en jente som er vant med et par timer trening om dagen.

– Jeg har siden søndag blitt bedt kuttet ut mesteparten av treningen. Målet er å restituere kroppen og redusere stressnivået, slik at jeg mister vann. Prøver også å få i meg veldig mye veske, samtidig som jeg drikker mellom 3 og 7 kopper te om dagen.

– Nervene har jeg ikke kjent noe særlig til enda, men det har nok også noe med at forventningene ikke er så veldig store, med tanke på at dette er min første konkurranse. Jeg skal gi alt, blir det en bra plassering så er det en bonus. Jeg skal uansett stå der og kose meg sammen med de andre jentene.

 Vi ønsker selvsagt jentene lykke til med første konkurranse!

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.