;
;

Fitnessjentene viser stor fremgang

Det begynner å spisse seg til, med drøye 12 uker igjen til NM i bodyfitness. Vi ble med jentene på trening på torsdag og formsjekk på fredag. Finn ut hvem som ligger godt an, og hvem som må brette opp ermene.

IMG_3260

Vi er kommet til tredje del av artikkelserien om 7 jenter og deres vei mot NM i bodyfitness. I den første artikkelen ble jentene introdusert og vi fikk et nærmere innblikk i sporten – både hva som kreves for å lykkes, men også litt om det harde arbeidet man må legge ned.

Forrige uke hadde jentene knallharde trappeløp i granåsen, samtidig som alle ble bedt om å øke mengden kondisjonstrening for å sette fart på forbrenningen. Vi tok oss også tid til en kjapp prat med deres diett- og konkurransecoach, Gunnar Strand Jacobsen.

– En solid treningsuke

I skrivende stund er det drøye 12 uker igjen til NM i bodyfitness. Jentene har gjennomført en solid uke treningsmessig, noe spesielt Anneli, Vilde og Nora bør være fornøyd med. Det er de 3 som har hatt best fremgang siden sist.

Fitnessbloggen var med jentene på trening på torsdag og under fredagens formsjekk – og fikk oppleve jenter som virkelig har stått på, den siste uken. For mens flere av dem hadde mer enn nok å tenke på for 2 uker siden, hadde jentene virkelig gitt jernet den foregående uken.

Jentenes utvikling

12 uker kan virke lenge på mange av oss, men når målet er å være i bedre form enn 99,9 % av befolkningen, så kreves det knallhard disiplin hele veien, noe også Anja uttalte i første del av serien var noe av grunnen til at sporten fascinerte henne så veldig.

Dette er ikke tiden for å sprekke på dietten, eller slakke ned på farten – for skal man lykkes i en sport som bare blir hardere og hardere, kreves det en innsats litt utenom det vanlige.

Anneli

Gunnar forteller at Anneli har hatt kjempefremgang siden sist formsjekk. Hun har begynt å få fram magerutene, noe som tyder på at hun har jobbet målrettet og dedikert siden sist.

På grunn av dette fikk hun også innvilget en spisedag med ganske frie tøyler – noe som hører med til sjeldenhetene, forteller Gunnar. Anneli kan derfor hive innpå litt ekstra god mat i helga, med god samvittighet.

Christine

Christine var allerede ganske slank da hun begynte på dietten sin, og ligger derfor høyere på energiinntaket og lavere på kardiomengden enn de andre jentene. Målet er at hun skal klare å legge på seg litt muskler, samtidig som fettet gradvis slipper – noe Gunnar forteller at hun har hatt god effekt av.

På grunn av det gode resultatet sist uke, blir det ikke gjort noen forandringer på dietten. Hun ble derfor bedt om å fortsette å holde energiinntaket relativt høyt.

Vilde

Fremgangen til Vilde har vært svært stor de siste 2 ukene, og har derfor fått innvilget en spisedag i helgen, hvor hun skal spise 800 kalorier mer enn det hun pleier, primært fra karbohydrater.

Selv fokuserte hun før fredagens formsjekk på de områdene som hun følte hang litt igjen, men etter at Gunnar hadde påpekt hvor utrolig utviklingen har vært, ble hun beroligget.

Nora

Nora er sammen med Anneli og Vilde den jenta som har hatt best fremgang den siste uken, og begynner å bli skikkelig definert i overkroppen. Den siste måneden har ikke Nora unnet seg et eneste cheat-meal (belønningsmåltid), og ble på grunn av de flotte resultatene, bedt om å ta en refeed-dag i helga.

Selv ønsket ikke Nora dette, men etter at også treningspartner Paul Rusten insisterte på det var viktig – ikke bare psykologisk, men også for å beholde muskelmasse på diett, gikk hun med på å fylle på litt ekstra med karbohydrater på søndagen.

Anja

Anja kjører det samme diettoppsettet som Gunnar laget for henne da hun konkurrerte i vår. Gunnar har enda ikke kommet i gang med formsjekk på henne – men ut fra klippet nedenfor, hvor hun klarer 1 repetisjon på 120kg i knebøy – skal det være mer enn nok muskler på jenta.

Jeanette

Jeanette har vært på ferie, og som vi alle vet, er det ikke lett å følge en konkurransediett når man er i syden. Nå er hun derimot 100 prosent motivert til å stå på de drøye 12 ukene som er igjen til NM. Etter fredagens formsjekk, hadde Gunnar fortsatt tro på at hun skulle klare det, hvis hun yter maksimalt den tiden som er igjen.

Camilla

Camilla hadde ikke ønsket fremgang på formsjekken, og ble av Gunnar derfor bedt om å kutte ytterligere i kaloriene. Håpet er at det nå skal løsne litt framover, noe som fort kan skje. For det er med diett som mye annet, plutselig slår ketsjup-effekten inn og fettet begynner å slippe i det tempoet man ønsker, og føler er nødvendig.

Ting begynner å spisse seg til

En typisk nybegynner-feil når man skal konkurrere i bodyfitness for første gang, er at man har lett for å bli fornøyd når man etter hvert har kommet i en form man aldri har vært i før. Da er det utrolig godt å ha en så erfaren coach som Kaliber-mannen Gunnar Strand Jacobsen til å hjelpe seg.

For er det noe du aldri kan gjøre i særlig grad på en konkurransediett, så er det å hvile på laurbærne. I beste fall får man beskjed om å gjøre den samme solide jobben som man gjorde forrige uke. I verste fall får man beskjed om å trene enda mer og spise enda mindre.

Fortsettelsen videre

Førstkommende lørdag er det akkurat 3 måneder igjen til NM. Anneli, Vilde og Nora har kommet godt i gang med dietten. Christine var i såpass god form før diettstart, at hun ligger litt høyere på kaloriene og prøver samtidig å bygge litt muskler. For de 3 resterende jentene – Jeanette, Anja og Camilla vil den neste uken være viktig. De har fått beskjed om kutt i kalorier, samtidig som det må legges ned en solid porsjon innsats på trening.

Fitnessbloggen vil i neste del av artikkelserien intervjue en av jentene, være med dem på trening og filme litt øvelser. Samtidig tar vi temperaturen; hvordan føler jentene selv at dietten og treningen går, og hvilke tanker gjør de seg om det kommende Norgesmesterskapet?

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.