Bo André Bergan – kongen av plattingen med ny norsk rekord i knebøy

Vi har intervjuet styrkeløfter Bo André Bergan, som på NM i styrkeløft tok ny norsk rekord i knebøy!

AiXRa-E17FpuPvKzK9UT9_PyxLgh5B8fcnQoq1-UA-Y

Foto: Jenny Marie Johansen

NM i styrkeløft er over for denne gang, og i den anledning hadde vi lyst å snakke litt med en som vi anser som en som virkelig brenner for sporten og miljøet, Bo André Bergan. Bo løfter i -93 kg-klassen som går fra 83 kg til 93 kg. Han er 25 år gammel, kommer fra Ski i Akershus og løfter for det han mener er Norges beste klubb – Oslo styrkeløftklubb.

Gratulerer med fantastisk prestasjon under NM! Det klaffet jo veldig denne gangen. Fortell litt om hva som gikk galt i fjor, og hvordan det gikk i år/hvilke forventninger du hadde – du tok jo blant annet ny norgesrekord i knebøy!

Tusen takk! Denne gangen var det min tur til å bli best, og det smakte ekstra godt med første NM-gull i åpen klasse. På NM i fjor hadde jeg bra treningsgrunnlag lagt til grunn, men siste perioden før NM var preget av stress. Feilberegnet også vektkuttet slik at jeg våknet opp 2 kg lettere enn planlagt, noe som sannsynligvis var den største negative faktoren.

VuJ1Lt01vGeVa0h7Iep79NgO1o1bZDceyqYaZhCkdzg

Foto: Tutta Hanssen

I år har det ikke vært like mye krigføring på sosiale medier med erkerival Alexander Kirketeig, vi har faktisk blitt riktig så gode venner utenfor plattformen, selv om det ble fyrt opp litt siste uken før NM. Under hele treningsperioden har jeg hatt senkede skuldre og utelukkende hatt en tankegang om at jeg skal sette personlige rekorder, så fikk det rekke så langt det gjorde.

Vektkuttet ble også gjort på en annen måte i år etter samtaler med Thomas Olsen, Fagansvarlig for ernæringsavdelingen v/Bergen PT-Senter. Vi utarbeidet en strategi for å kutte på snillest mulig måte samt rehydrere så langt det lot seg gjøre. Jeg tror at dette gjorde stort utslag og gjorde at jeg kom inn i en helt konge form på NM.

I knebøy så ble det full klaff og avsluttet med 343 kg som også sikret ny norsk rekord, noe som selvfølgelig er veldig gøy! I benkpress og markløft ble det desverre litt under par, med tangering av pers på 207,5 kg i benkpress og litt under pers med 320 kg i markløft. Men løftet mer i benkpress underkjent på en teknisk feil, samt hadde 329,5 kg i markløft helt oppe, så det er tydelig at neste gang kan det bli hakket bedre total om jeg treffer med høyningene. På et NM er det plasseringen som teller foran kg, og med gull er jeg dermed meget fornøyd.

Du har jo slitt en del med skader tidligere, fortell litt om hvilke utfordringer du har hatt rundt det.

Det har vært perioder det har vært nødt til å gjøre kompromisser i treningen, da jeg begynner å få en lang liste av alvorlige skader (prolaps, korsbåndsruptur, avrevet MCL, Ac-luksasjon m.fl) med flere operasjoner, men i år fokuserte vi på å bygge et meget godt treningsgrunnlag i mengdeperioden, samt ha hyppige behandlinger med dyktige terapeuter. Dette sikret at jeg kom inn i oppkjøringsfasen som et maskineri som bare kunne måke på hele veien frem til NM uten et eneste tilbakefall av skader. «Det som ikke dreper deg gjør deg sterkere» bare for å passe på å få klemt inn litt god gammeldags klisjé i intervjuet også. :)

MI2eX_n8s8T8X8m227xfXwbfxl6hbSDVX717I3-jdLE

Foto: Tutta Hanssen

Fortell litt om hvordan veien fra å være -120 kg løfter til -93 kg løfter.

Det innebærer jo åpenlyst mindre mat, og et liv utenom løftingen som føles litt friere og mer naturlig. Det å gå rundt å føle seg ille til mote av å være svær, eller ha lår som du ikke får pressa inn i normale klær er ikke alltid like allright. Når du ser en trapp og det første du tenker er «hvor faen er heisen», tja, da kan det være greit å gå ned. Så det gjorde jeg i 2012, det resulterte i NM-gull for junior i klasse -93 kg. Det har tatt tid å stabilisere styrken på et høyt nivå, og det er uten tvil en stor utfordring spesielt med utstyr ifh til tidligere da man hadde mer masse på kroppen.

Hvilke planer og mål har du for resten av 2015 og videre?

Jeg er allerede igang med mengdetreningsperioden, og jeg har faktisk ikke fastsatt noe mål om hva neste stevne blir, bortsett fra neste års norgesmesterskap. Alt fokus har ligget på NM i år, og det ga uttelling. Det blir alltid en slags utladning, så nå er det bare å trene best mulig videre for å gjøre seg klar for NM neste år der målet blir å forsvare tittelen samt løfte mer, mye mer.

bJRYneyCGAS8kS6k3p9ud4cQgZQxcIBwQNWdnxApZYg

Foto: Jenny Marie Johansen

Hvor viktig mener du det er å ha en god trener i styrkeløft? Kan man klare seg på egenhånd?

Folk er ekstremt forskjellige, det avhenger også meget av nivå. Det vil alltid være bedre å ha en god trener som følger deg opp. Jeg liker spesielt å belyse dette med å ha objektive øyne på seg, både når det gjelder selve periodiseringen samt løfteteknikken.

Det å ha en så god trener som Jørgen Hylen Aasen har gjort underverker for meg, vi har endelig klart å løse skadeproblematikken og virkelig fått fart på fremgangen. Vi har ikke samarbeidet lenger enn totalt ca 6 måneder, så hva det neste året kan bringe er rett og slett både spennende for han og meg.

jhpojF-ZrwW_R1z8J2W3_D5pb5tW16ElbV_kWO5AKcg

Bo sammen med coach Aasen. Foto: Jenny Marie Johansen

Man kan klare seg på egenhånd, men det vil ikke være optimalt da de færreste klarer å være ærlige mot seg selv når det kommer til vurdering av styrke og teknikk, og veldig mange går i fella ved å bite over større stykker med tonnasje og intensitet enn de faktisk tåler.

Hva er det med styrkeløft som gjør at du liker det så godt?

Først og fremst, miljøet. Det er et unisont fokus på antidoping, det er så gode holdninger over hele linja. Følelsen man har når man er på trening i klubblokalet og skal løfte tungt er at du har hele Oslo SK i ryggen når det virkelig gjelder, jeg setter utrolig pris på dette miljøet, og jeg kommer til å være delaktig på flere plan livet ut, det kan jeg allerede garantere nå .

Du som har vært i sporten så lenge, ser du for deg at utstyrsløfting kommer til å dø litt mer ut framover til fordel for utstyrsfri løfting? Hva foretrekker du personlig?

Dette er helt og holdent i IPF(internasjonale styrkeløftforbundet) sine hender, de sitter med kontrollen og kan i utgangspunktet gjøre en helomvending på dette om de får majoritet for det. Jeg synes det er kjempebra at innstegslisten er senket og at utstyrsfri løfting har tatt såpass av, men for øyeblikket er det VM og World Games med utstyr som er ansett som det gjeveste, derfor vil dette også trekke de «beste». Jeg vil alltid konkurrere der jeg anser det som høyest nivå, da mitt ønske er å kalle meg «best av de beste». Jeg ville ikke gjort det dårligere plasseringsmessig om jeg løftet utstyrsfritt, da jeg er en bedre utstyrsfri løfter enn jeg er med utstyr.

Til slutt: Hva er dine/ditt aller beste tips til de som ønsker å bli sterkest mulig.

Mange kvier seg for å melde seg inn i en klubb, da alle ønsker å bli «gode nok» på forhånd, men poenget her er at du blir mye raskere god om du kommer deg inn i et miljø med kompetanse. Når det gjelder treningsmåter, så vil jeg anbefale alle å stadfeste en nær perfekt grunnteknikk, trene med høy frekvens over intensitet og generelt ha en tilnærming om å HELE tiden bli bedre på alle områder.

IwdvgzTguu55fi6RncS-vjXGYYaHfCeAw7kP4CJqSc0

Foto: Jenny Marie Johansen

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.