Bli kjent med Team Physix – Norges råeste street workout-lag

Vi har tatt oss en prat med Team Physix.

MLPHOTO_TPhysix_5570

Foto: Miriam Cecilie Lunde

Jeg har snakket med Ahmed Valentino Kerigo, leder og talsmann for Team Physix som driver med Calisthenics – en sport hvor du bruker egen kroppsvekt som belastning. Noen av dere husker kanskje Ahmed som han som tok verdensrekord i én push-ups på 1,36 meter (se video nederst i teksten).

Hvem er Team Physix, og hva driver dere med?

– Team Physix er Norges største og mest kjente Street Workout-lag, bestående av 20 gutter og 4 jenter i alderen 11-45 år, lokalisert på østlandet. Vi har også et internasjonalt lag med avdeling i 5 andre land rundt om i verden.

– Det er stor variasjon i treningsbakgrunnen til laget. Vi har bakgrunn fra forskjellige idretter – alt fra dans til kampsport, langrenn og fotball. Flere av medlemmene har over 10 års erfaring fra idrett, så har vi alle blitt forent igjennom vår fascinasjon for kroppskontroll og hvor sterk menneskekroppen kan bli gjennom kun bruk av egen kroppsvekt.

Ahmed forteller at for å bli god i Street Workout/Calisthenics så krever det en sammensatt styrke og kroppskontroll.

MLPHOTO_TPhysix_9398

Foto: Miriam Cecilie Lunde

– Dette oppnår vi igjennom egenvektstrening (calisthenics og street workout) som utfordrer hele kroppen samtidig. Vi trener så og si hvor som helst og når som helst, men som oftest finner du oss i en av egenvektstreningsparkene som du kan finne rundt om i Oslo/Akershus (f.eks. parken på St.Hanshaugen og Risenga i Asker). Samtlige trener hver dag og noen trener 2 ganger om dagen.

– Egenvektsøvelser som armhevninger, knebøy, beinhev, sit-ups, kroppshevninger, er noe de fleste er kjent med. Men ikke alle er kjent med at det finnes over 50 måter å ta armhevninger på. Det er dette som er vår spesialitet – vi trener avansert egenvektstrening.

Hva motiverer dere?

– Vi har alle konkurranseinstinkt fra før, så vi har det liggende i oss. Endel på laget har tidligere konkurrert i andre idretter og får motivasjonen sin igjennom å trene for å kunne konkurrere i Street Workout. Mens andre på laget som ikke ønsker å konkurrere er drevet av den mestringsfølelsen og kroppskontrollen du får av denne treningsformen.

– Vi opplever at andre blir fascinert og motivert av det vi gjør og at de har lyst til å prøve egenvektstrening. De kommer til oss for å lytte, lære og å bli guidet. Det å se gleden i ansiktene deres når de mestrer forskjellig øvelser som vi har hjulpet dem med, er en utrolig givende følelse. Mange av disse øvelsene er ting som mange av oss gjorde når vi var små, men nå har “vokst” fra. Vi ønsker å få det tilbake i hverdagen, det å leke seg i form.

– Det som gir oss den største motivasjons-boosten er å se fellesskapet vokse. Alle som kommer dit vi er smiler, ler og virkelig koser seg med treningen. Ungdommer som har blitt inspirert av filmene våre og har valgt å begynne med dette isteden for å henge gatelangs. Foreldre med små barn som har fått motivasjon tilbake og vil være mer aktiv så de kan bruke mer energi på å leke med barnet sitt. Samholdet innad i gruppa er for oss er det viktigste.

Har dere opplevd noe spesielt kult som er verdt å skryte litt av?

– I sommer ble det første NM i street workout arrangert. Dette var en konkurranse som skulle avgjøre hvem to som skulle få reise til VM i Moskva. Team Physix stilte med 8 deltagere av totalt 11. Vårt medlem Joefrey Ragasa Sacyaton, kvalifiserte seg når han vant 2. plassen under NM. I VM hadde vi to deltagere fra Team Physix, én fra Norge og én fra vår avdeling i Polen. Utrolig moro!

Dere arrangerer jo jevnlige treningsdager. Hva gjør dere under disse treningsdagene, og hvem kan bli med?

MLPHOTO_TPhysix_9503

Foto: Miriam Cecilie Lunde

– Vi har treningsdag med Team Physix annenhver søndag i Tufteparken på St.Haugen i Oslo fra kl 12.00- 16.00. Her inviterer vi alle som har lyst til å være med å trene med oss. Dagen er delt opp med en del som består av fellestrening satt sammen av oss, Freestyle Calisthenics/Street Workout der vi lærer bort mye morsomt man kan bruke styrken sin på. Dipstativ, Highbar, Monkeybar etc. Vi fokuserer også på at det skal være en sosial greie, der vi har det gøy sammen. Treningen er lavterskel og alle kan være med, uansett kjønn eller alder. De neste treningsdagene er 17. og 31. August. For mer info om treningsdagene kan dere besøke: https://www.facebook.com/TeamPhysix

Du har jo faktisk en verdensrekord i super push-ups! Fortell oss litt om det.

– Jeg ville gjøre noe som ingen hadde gjort før. Men ikke missforstå, jeg hadde sett folk på youtube hoppe på stoler og noen kasser, men jeg ville presse grensen. Jeg øvde hver eneste dag på å ta push-ups fra gulvet, opp til 4 stoler med en 10 kg vektvest på. Jeg øvde på mange andre forskjellig eksplosive push-up-øvelser for å bli så eksplosive og rask som overhode mulig. 3-4 uker før jeg tok rekorden begynte jeg å slå mine egne rekorder. Jeg husker jeg skreiv på facebook at jeg skulle ta en push-up på over 1 meter. Da var det endel som sa at det går ikke og det er umenneskelig. Jeg begynte på 89 cm, 105 cm , 115 cm, så tok jeg 125 cm og 136 cm på samme dag. Det var da jeg registrerte rekorden og filmen endte opp med å vises over alt på nettet. Filmen har i dag mange millioner visninger fra forskjellig linker. Det som er mest kult at jeg gjennomførte noe ingen andre har gjort i verden før. Drømmen min er nå å slå den å få den over i Guiness Rekordboka.

Videre forteller Ahmed at super push-up rekorden ga han ekstra motivasjon.

– Nå er tankegangen forandret og jeg tenker at alt er mulig. Jeg har fått med meg at det er mange som prøver på super push-ups’en, så det er ikke lenge før jeg legger ut en «tutorial» på hvordan man skal utføre denne bevegelsen. Det er kjempekult at jeg har inspirert så mange til å prøve den og med riktig teknikk så kan noen der ute klare det samme eller enda bedre.

Fitnessbloggen ønsker Ahmed og Team Physix lykke til videre.

MLPHOTO_TPhysix_2092

Foto: Miriam Cecilie Lunde

Er du nyskjerrig på Team Physix? Bli med de på treningsdag i Tufteparken. Her kan du se en video fra en av treningsdagene dems.

Les også:

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.