;
;

Biorytmedietten får deg i din livs form

Flere Norgesmestere i fitness har brukt biorytmedietten og kommet seg i sin livs form. Prøv den du også!

Det finnes en diett som snur opp-ned på alt du trodde du kunne om kosthold. En diett som får deg til å tvile på det du tidligere har lært. Dietten kalles biorytmedietten og er laget av den kjente norske kostholdseksperten Børge Fagerli.

Biorytmedietten går i korte trekk på at du skal spise mesteparten av karbohydratene til kvelds – og mesteparten av fettet tidligere på dagen.

Gevinstene er flere og store: økt forbrenning, bedre appetittkontroll, økt muskelvekst og redusert stress.

Gjør det motsatte av det du har lært

Bikinifitness-jenta Christina Strøm Fjære spiser etter denne metoden.

I et tradisjonelt norsk kosthold spiser vi mye karbohydrater i de første måltidene. Det blir fort et par brødskiver til frokost og lunsj med tilbehør som syltetøy, melk og juice. Skulle du bli sulten i løpet av arbeidsdagen, er det fort gjort å åpne en yoghurt også.

Til middag og kveld er det mer normalt å øke inntaket av fett. Både i form av kjøtt, fisk, og diverse sauser.

Paradokset med denne dietten, er at du skal gjøre det motsatte.

Så for deg som bare vil høre den korte versjonen: Spis en omelett av egg og laks til frokost og vent med havregrøten til det nærmer seg kvelds.

Slik bør du spise

Børge Fagerli anbefaler at en person på 60-80 kilo spiser dette til dagens første måltider:

  • 10-30 gram fett.
  • 20-40 gram protein.
  • 20-40 gram karbohydrat.

Og til kvelds gjelder det å øke inntaket av karbohydrater til rundt 50-80 gram per måltid, samtidig som du reduserer inntaket av fett til et minimum.

Før trening anbefaler Børge deg å innta 5-10 gram BCAA eller tilsvarende i form av et myseprotein sammen med 20-40 gram karbohydrater. Etter trening kan du innta 40-60 gram karbohydrat sammen med 40-60 gram protein.

Tanken bak å gjøre det motsatte av dagens anbefalinger

I sin egen artikkel om biorytmedietten henviser Børge til flere studier for å underbygge sin teori.

Undersøkelser fra Nancy Keim og kolleger viser blant annet at å spise mesteparten av karbohydratene sent på dagen førte til at en langt større andel av et vekttap vil være fett, sammenlignet med om man spiste karbohydratene tidligere på dagen.

Funnene støttes av en mye omtalt studie som ble gjennomført på 78 israelske politimenn ved universitetet i Jerusalem som viste at det å spise karbohydratene senere på dagen førte til en større reduksjon i fettmasse, bedre insulinfølsomhet, appetittkontroll og høyere nivå av leptin.

Tanken bak å spise på denne måten er ifølge Børge at du vil øke mengden adiponektin som produseres i fettvevet – og som er negativt korrelert med fedme og metabolsk syndrom. Samtidig vil du øke nivået av leptin som er viktig for reguleringen av forbrenning og metthet.

Summen av alle disse endringene vil føre til at du bygger muskler raskere, forbrenner mer fett, sover bedre, og har mer energi.

Les mer:

Referanser.

  1. Børge Fagerli. Biorythm diet. ReactiveTrainingSystems.com
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.