Lone Noraas drømmer om å vinne

I fjerde del av Veien mot Norway Open blir vi bedre kjent med den 17 år gamle debutanten Lone Norås, fra Lakselv i Finnmark.

lone2 post17 år gamle Lone Norås skal om knappe seks uker stille i sin aller første bikini-konkurranse, under Norway Open som holdes i Trondheim den 29 september.

Jenta fra Lakselv i Finnmark har under ledelse av ringreven og den tidligere Norgesmesteren i Athletic Fitness, Edmund Johansen, gjort store fremskritt de siste seks månedene – og mange tror at hun med en god innspurt vil være en av jentene som kan kjempe i toppen.

De harde fakta

  • Alder: 17 år.
  • Høyde: 158 centimeter.
  • Vekt: 55 kg (pr. 20. august).
  • Bosted: Fra Lakselv i Finnmark.
  • Blogg: Lonenoras.blogg.no
  • Team: Kaliber Gym.

Veien mot Norway Open

I første del av vår dekning Veien mot Norway Open 2012 så vi nærmere på hvilke grener vi skulle følge, og fortalte blant annet at dette er første gang bikini fitness blir arrangert i Norge.

Etter dette har vi intervjuet tre av jentene som skal stille for Kaliber:

Lone forteller oss at hun er ei treningsglad jente som alltid har vært glad i å bevege seg. Med erfaring fra blant annet dans og friidrett vet hun hva som kreves for å oppnå gode resultater.

– Coachen min, Edmund Johansen, karakteriserer meg som ei målbevisst og viljesterk jente med god idrettspsyke. Når jeg går inn for noe, så liker jeg å gjøre det med hundre prosent innsats. Gjør man noe halvhjertet, blir resultatene deretter, sier hun.

Det er liten tvil om at dette er noe Lakselv-jenta brenner for. Hun utdyper at hun ønsker å føle at når konkurransen er der, så er målene nådd, og at hun virkelig har kjempet hardt for dem. Med sin store viljestyrke lar hun lite komme mellom seg selv og målene sine

– De som bor med meg (foreldrene og søstra, red.anm) opplever at jeg er svært disiplinert når det kommer til alt fra kosthold, treningen og leggetider. Jeg er helt nødt til å planlegge hverdagen for at jeg skal få tid til ting. Trening er rett og slett noe jeg elsker å drive med. Noe som også gjenspeiles i noe søstra mi sa her om dagen; Lone, du er alltid så glad når du kommer hjem fra trening!

lone1 2

Liker å gå sine egne veier

Lone forklarer at hun liker å gjøre egne valg og går gjerne sine egne veier, når det er nødvendig. Det er derimot ikke bare positive tilbakemeldinger å få, når man velger å stikke seg litt fram fordi man vil oppnå noe. Lone har lagt merke til hvordan janteloven preger den lille bygdas ungdom.

Hun presiserer likevel at hun ikke bryr seg så veldig mye om hva andre synes, og at det viktigste for henne er at hun endelig har funnet noe hun virkelig vil, og at det da er uaktuelt at andre skal få dra henne ned.
Med så mye på tapetet som det Lone har om dagen, skulle man tro at det ble vanskelig å rekke over så mye annet. Det ville likevel være interessant å høre hvordan en vanlig dag ser ut i hverdagen din?

– Dagen min starter vanligvis 06.45, rundt tretti minutter før jeg begynner treningen. Etter en kopp varm te, begynner jeg å trene i 07.30-tiden, på tom mage. Deretter blir det en kjapp dusj og noe frokost før jobb eller eventuelt skole (begynner sisteåret på videregående til høsten, red.anm).

– Etter at jeg kommer hjem fra jobb, pleier jeg å slappe av før neste trening, som begynner i seks tiden. Fra jeg kommer i gang til jeg er ferdig går det fort mellom to og to og en halv time, noe som inkluderer både styrke og kardio. Etter dette, er det hjem og slappe av før det blir tidlig i seng.

Når det er så nærme konkurranse er det vanskelig å rekke over så mye, annet enn å trene, spise, trene, spise og sove. Og nå i innspurten merkes det ekstra godt. Lone forklarer at hun tidvis har følt seg asosial, men at hun vet at dette ikke er noe som varer evig, men bare for en relativt kort periode.

lone4 1

Har trent gjennom hele oppveksten

Lone har alltid vært ei aktiv jente som har likt å vise seg litt ekstra frem. Som 9-åring pleide hennes mor å ta henne med på friidrettsbanen i Lakselv hvor hun fikk bryne seg på sekstimeteren, lengdehopp, kulestøt, osv. Etter hvert ble det også til at Lone meldte seg inn i den lokale friidrettsklubben, hvor det var sprint og lengde som var hennes favorittøvelser.

Da hun begynte på ungdomsskolen minsket interessen for friidrett, i takt med at hun begynte å interessere seg for dans.

– Dansingen tok gradvis overhånd da jeg begynte på ungdomsskolen. Jeg simpelt hen elsket den oppmerksomheten jeg fikk av å stå på en scene.

Styrke og utholdenhetstrening ble også etter hvert lagt inn i hverdagen, uten at det ble voldsomt prioritert. Til det var resultatene for dårlige. Lone forteller at det stort sett var for samvittighets skyld at hun orket å trene, ikke fordi det var så veldig morsomt.

lone3

Ønsket å fjerne magefettet

Etter hvert som Lone gikk litt lei all dansingen, begynte hun sammen med en venninne å trene mer styrke og utholdenhet. Og sammen ble de enige om å prøve å få strammet opp kroppen litt – eller som hun selv kalte det: «prøve å få bort det lille magefettet vi var misfornøyd med».

Litt tilfeldig og ganske uvitende gikk de to jentene bort til en voksen og veltrent herremann på det lokale treningsstudioet, og ville spørre seg til råds. Lite visste de at de hadde henvendt seg til flere ganger Norgesmester i Athletic fitness, Edmund Johansen.

Med eksperthjelp kom fremgangen raskere enn noen gang.

– Jeg elsket å se den hurtige utviklingen på kroppen. Jeg tenkte i bunn og grunn ikke på å stille den gang. Målet ble først satt i ettertid. I mitt hode kan jeg nå så langt jeg vil, og føler selv at det er viktig å ha troen på seg selv og det man trives med. Nå elsker jeg å løfte vekter!

lone7

Lones treningsprogram

Om treningen sin så kan Lone fortelle at hun liker å følge et program forholdsvis slavisk, uten å sluntre unna på antallet repetisjoner og sett. Hun føler at mye av fremgangen skyldes den systematiske måten å trene på.

– Jeg startet med en 4-splitt som jeg trente over noen måneder og fikk veldig gode resultater med. Etter hvert som jeg ble mer seriøs og bestemte meg for å stille, gikk jeg over til en 5-splitt.

– Har egentlig holdt meg til den 5-splitten hele tiden, men byttet og variert litt på øvelsene ut fra hva jeg føler tar best, forteller Lone.

Treningsprogrammet hun følger nå, ser slik ut:

  • Antall øvelser pr muskelgruppe: 4
  • Antall sett per øvelse: 4
  • Antall rep. per sett: 9-12
  • Dag 1: Rygg og mage.
  • Dag2: Bryst og bakside lår.
  • Dag3: Skuldre og legger.
  • Dag4: Biceps og triceps
  • Dag5: Fremside og bakside lår

På spørsmål fra Fitnessbloggen om hva som er hennes favorittøvelse, svarer Lone at hun liker best de øvelsene hun kan bruke sin egen kroppsvekt som motstand, som chins og dips.

– For det første føler jeg at jeg får veldig god kontakt i disse øvelsene. I tillegg er det en stor mestringsfølelse å kunne trene med sin egen vekt.

Når det kommer til muskelgrupper, så er Lone like fornøyd med hele kroppen. Dette begrunner hun i de gode og jevne tilbakemeldingene fra coachen hennes, Edmund Johansen, som har vektlagt hennes jevne og symmetriske fysikk som kanskje det største fortrinnet hennes i forhold til konkurrenter.

lone5

Sunn mat er viktigst

På en konkurransediett er kostholdet av avgjørende betydning for og lykkes. Dette er Lone selvsagt klar over. Lone forteller at hun vektlegger et rent og sunt kosthold bestående av kylling, reker, biff, torsk, fisk, masse grønnsaker og salat, i tillegg til fullkornsprodukter, ris og søtpotet.

Noe kosttilskudd kommer man derimot ikke utenom. Dette forenkler en hektisk hverdag, spesielt nå som det nærmer seg konkurranse.

Lone overdriver derimot ikke bruken.

– Jeg bruker proteinpulver for å holde bedre på musklene på diett. Dette bruker jeg først og fremst til frokost og etter trening. Jeg bruker også Udo’s choice som bidrar til å vedlikeholde muskelmasse, gir økt styrke og forbrenning, i tillegg til thermo tea (høykonsentrert grønn te, red.anm).

Tror bikini fitness vil appellere til mange

Bikini fitness er en helt ny gren i Norge. Den første konkurransen vil være Norway Open, i Trondheim den 29. september. I den anledning er det naturlig å spørre deg litt om hvilke tanker du gjør deg om nettopp det?

– Jeg tror mange vil la seg inspirere av årets bikini fitness-jenter. Konkurransen vil også kunne gi en god pekepinne på hva det er mulig å oppnå ved hjelp av tung styrketrening og et sunt kosthold. Og selv om mange jenter alltid vil være redd for å bygge muskler, vil bikini fitness være et bevis på at du kan bygge muskler, uten å bli for stor.

Det skal ikke stå på ambisjoner. For selv om Lone er inneforstått med at hun debuterer, liker hun å sikte høyt og drømme deretter.

Med et stort konkurranseinstinkt innrømmer hun at hun har tenkt tanken på det edleste.

– Det hadde vært en stor drøm å vinne konkurransen. Det kribler i magen bare av tanken. Jeg vil uansett være fornøyd med hva jeg har oppnådd på denne korte tiden. Jeg vil i det minste føle at jeg viser at bikini fitness er en sunn sport med vakre og friske utøvere, forteller Lone.

–  Sporten passer meg i bunn og grunn perfekt. Jeg elsker å stå på scenen, vise meg fram og kunne presentere et godt stykke arbeid. Jeg håper også at dansinga vil komme godt med når vi skal posere. Jeg føler i alle fall selv at det vil gjøre det, selv om det enda er en en del øving som gjenstår for å kunne posere så naturlig og feminint som mulig.

lone8

Helheten er viktigst

Vi tillater oss også å spørre Lone om hva hun tror dommerne vil se etter, og hva hun som utøver vil prøve å legge vekt på?

– De ser nok først og fremst på helheten, men også på symmetrien i muskulaturen, forklarer Lone. At du ikke har for stor overkropp i forhold til underkropp og motsatt. Så vil de nok også se på hvilken framtreden du har på scenen, både at det verken er for lite eller for mye.

– I tillegg vet jeg jo at det også vil handle om utseende, hår, negler, brunfarge og alt det andre som skal være på plass. Som utøver vil jeg prøve å vise fram fysikken min på en feminin og elegant måte, smile masse til dommerne og kose meg på scenen.

Motivasjon og et brennende ønske om og lykkes, virker til å være veldig viktige elementer for deg. Derfor blir det også veldig naturlig å spørre om hva det er som motiverer deg, og om du eventuelt har noen forbilder?

– Jeg blir motivert av resultater, elsker å se fremgang. I det siste halvåret har det selvsagt vært å stille i bikini fitness som har vært den store motivasjonsfaktoren. Når det gjelder formbilder, så blir jeg veldig inspirert av Jennifer Nicole Lee og budskapet «strong is the new skinny» som hun har bidratt med å spre. Jennifer er en kvinne med sunne verdier og ønsker at jenter flest skal få oppleve mestringsfølelsen du får ved styrketrening og sunne spisevaner.

Da er det bare å ønske Lone Norås lykke til, og håpe at hun klarer å sette Lakselv skikkelig på kartet.

lone6

Ønsker du å følge Lone på sin vei mot Norway Open 2012, kan du sjekke bloggen hennes eller følge henne på forumet vårt, hvor hun og flere andre andre loggfører treningen og kostholdet sitt frem mot neste konkurranse.

Vis loggbøkene til forumbrukere som skal konkurrere i høst »

21 svar

Vi oppfordrer alle til å delta aktivt i diskusjonene på bloggen, uansett kunnskapsnivå. Her er det fritt frem å komme med personlige meninger, tips, observasjoner, faglig prat, stille spørsmål, eller rett og slett si man likte artikkelen.

Spørsmål som ikke er relatert til artikkelen anbefaler vi at du får hjelp med i forumet.

  1. 2
    Sindre Kirkbakk

    You go girl!

  2. 3
    Gjest

    Nesten øyan mine trilla ut av hodet her, kanonform :)

  3. 4

    Hei!utrolig bra jobba,du ser veldig klar ut for en konkurranse!:)lurer på en ting?: hvordan kan du tilhøre kaliber klubb når du bor i Lakselv?og hvilket trenings studio bruker du i Lakselv?trodde man måtte trene der,og bo fast i Tr.heim for å være under kaliber?:)

  4. 5
    Linn

    Nydelig jente med en fantastisk kropp. *Drømmekropp*

  5. 6
    zyzz

    strong ganga

  6. 7

    Tuusen takk for intervjuet Veronica!! :D

  7. 8
    kristina

    Man kan velge selv vilken klubb man vil stille for.

  8. 9
    Håvard Huse

    Angående klubb så er det krav for at du stiller for en klubb, men hvilken klubb bestemmer du selv. Som regel så vil en stor andel av de som kommer fra nord norge stille for kaliber, ettersom det faktisk er den klubben som er nærmest geografisk sett.

    I tillegg så har mange av de som har stilt før faktisk stilt for kaliber, og kjenner godt til miljøet. I dette tilfellet så har det nok noe med at Edmund representerer Kaliber, ettersom han har stilt for Kaliber og de han hjelper vil som regel representere Kaliber.

  9. 10
    Hanne Kanten

    Oj, hun var jo selve definisjonen å bikini fitness i mine øyne i alle fall :)

  10. 11
    Pål Erik Waagbø

    Respekt. Ikke mange som klarer denne jerndisiplinen.
    Lykke til videre.

  11. 12
    Trine Persen

    Beundrer din viljestyrke, Lone! :) <3

  12. 13
    Tori

    For en fantastisk form, definisjonen på drømme kroppen dette.
    Tror du har stiller meget sterkt i bikini klasse, heier på det!

  13. 15
    John D Ålum

    Fader hun ser drit bra ut, men 17 år?! holy shit! Lykke til! Veldig bra kropp ;D

  14. 16
    kjøtthue

    hø hø drit fett

  15. 17
    Westie9

    du ser meget bra ut, kan fort gå veien i konkurransen dette. har en venninne som bor i danmark men er fra Ålesund, som vant en konkurranse i bikini fitness under Loaded Cup 2012 å skal nå være med i DM.. artig konsept.. keep up the good work, skal følge med på instagram . Lykke til =)

  16. 18
    Torbjørn

    Kjøtthue: hørt om orddeling?

  17. Pingback: Kun tre uker igjen til årets store fitness-begivenhet - Fitnessbloggen

  18. 19
    gjesten

    Der var drømmedama ja :))))

  19. Pingback: Motivasjonsvideo med Lone Norås [video] - Fitnessbloggen

Bli med i diskusjonen

Gjester setter brukerbilde hos Gravatar (få ditt eget her)