Slik bevarer du næringsinnholdet i grønnsakene dine

Tilbereder du grønnsakene feil så vil mye av næringstoffene forsvinne. Derfor bør du velge spesielt én metode.

steamed-vegetables-767

forskning.no kan man lese at grønnsakssalget har økt med 25 % de siste ti årene (tall fra SSB). Dette er veldig positivt og viser at nordmenn blir flinkere og flinkere til å spise grønnsaker.

Å ha mye grønnsaker på menyen gir flere fordeler, blant annet:

  • Grønnsaker er relativt billig pr. kg.
  • Det går raskt å tilberede, så du slipper å bruke mye tid på det.
  • Gjør et måltid mer spennende ved å gi friske farger og ulik tekstur.
  • Ekstremt god kilde til vitaminer, mineraler og fiber.
  • Grønnsaker smaker godt.

Slik kan du spise mer grønnsaker:

  • Start alltid dagen med noe grønt til frokost. Salat, tomat, agurk og paprika passer perfekt til brødskiven sammen med annet pålegg.
  • Grønnsaker er perfekt som tilbehør til lunsjpakken, eller bare som et mellommåltid.
  • Grønnsaker har en fast plass på middagstallerkenen.
  • Grønnsaker med dip er knall kveldskos.

LES OGSÅ – Sunn snacks: Grønnsaker med guacamole, salsa, tzatziki og aioli

Det er viktig å ha mye grønnsaker på menyen, men hvordan man faktisk tilbereder dem viser seg å være vel så viktig om man vil ha nytte av alle de gode næringsstoffene de inneholder.

Derfor bør du dampe grønnsakene

Du bør bruke kortest mulig tid på å tilberede grønnsakene dine. Studier viser at opp mot 50% av næringsstoffene i grønnsakene forsvinner om du koker, steiker eller wokker grønnsakene.

Damper du grønnsakene derimot, vil mye mer av næringsstoffene bevares i grønnsakene. Spesielt grønnsaker som brokkoli, blomkål og rosenkål bør dampes. Det samme gjelder for asparges, mais og spinat.

Mange grønnsaker bør spises rå, eller ha minst mulig tilberedning. Unntaket er f.eks tomater, som faktisk har godt av å varmebehandles. Noen grønnsaker har stoffer som gjør det vanskelig for kroppen å ta opp næringsstoffene om de er rå.

1/3 av c vitaminene forsvant ved koking

I en studie gjort på tilberedning av brokkoli viste av hele en tredjedel av c vitaminene forsvant fra brokkolien ved koking. En fjerdedel forsvant om brokkolien ble wokket. Om brokkolien ble dampkokt så var innholdet av c vitamin så og si uendret. God grunn til å gå til anskaffelse av en damprist eller to! :)

Her kan du finne damprister:

  • Jernvaren
  • IKEA
  • Tiger/TGR

37b49fa62fa822c0c6e22f8ecc2c1255

Kilder:

J. Volden, G.I.Borge m.fl.: «Processing (blanching, boiling, steaming) effects on the content of glucosinolates and antioxidant-related parameters in cauliflower (Brassica oleracea L. ssp. botrytis)», LWT – Food Science and Technology, 2009

P. Baardseth m.fl.: «Vitamin C, total phenolics and antioxidative activity in tip-cut green beans  Phaseolus vulgaris) and swede rods (Brassica napus var. napobrassica) processed by methods used in catering», J Sci Food Agric, 2010

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.