Fettforbrenning: Best med morgenkardio før frokost?

Hva er best? Fastende kardio-trening eller kardio etter et måltid? Ny studie har svaret.

174186054

Man har alltid hørt at kardio på tom mage om morgenen booster fettforbrenningen, men en ny studie utført av Schoenfeld et al. om hvordan fastende kardio vs. ikke-fastende kardio påvirker kroppskomposisjonen vår, viser at det virkelig ikke spiller noen rolle for hvor mye fett du forbrenner.

Studien

Testsubjektene, 20 friske unge jenter med normal fettprosent, ble tilfeldig plassert inn i to eksperimentelle grupper:

  • Fastende treningsgruppe (FASTED); utførte treningen før frokost
  • Etter måltidsgruppe (FED); utførte trening etter et måltid

Studien ble utført over en periode på fire uker.

Treningen besto av 1 time «steady-state» kardio på tredemølle (0 % stigning), og ble utført 3 ganger i uken over den 4 uker lange testperioden.

Deltakerne fikk også tilpassede diettplaner designet for kaloriunderskudd samt nøye oppfølging underveis.

Og resultatet?

Begge gruppene viste signifikant vekttap fra start, men det var ingen signifikant forskjell mellom gruppene.

Disse resultatene indikerer at endringene i kroppskomposisjon på kcal-underskudd er lik, uavhengig av om du tar kardiotreningen på tom mage om morgenen eller senere på dagen etter et måltid.

Det er altså ingen grunn til å stresse med å stå opp kl 05 om morgenen for å gå morgenkardio. Du vil forbrenne like mye fett om du spiser først eller tar kardiotreningen senere på dagen.

Personlig preferanse er stikkordet her.

Studien så på normale jenter, så den sier ikke så mye om det kan være en fordel for f.eks fitnessutøvere å benytte seg av fastende morgenkardio.

Les også:

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.