;
;

Derfor bør også barn trene styrketrening

Styrketrening i ulike former kan være perfekt for barn som ikke finner den samme gleden i ballsport som jevnaldrende.

klatr1

Klatring er fin styrketrening. Foto: Klatreverket.no

Ikke alle barn finner interesse og den naturlige gleden i ballsport som håndball og fotball, og for disse barna kan ulike former for styrketrening være genialt for å styrke selvbilde, gi mestringsfølelse, bedre motorikk, koordinasjon og trivsel.

Selv om mange i dag har et annet syn på styrketrening enn det vi hadde for 40 år siden hvor vi trodde det var farlig for barn og ungdom, er det fortsatt mange skeptikere som deler de samme bekymringene som den gang. Blant annet det med at styrketrening kan hemme barnas vekst og utvikling. I strid med forskning, hevdes det også at denne treningsformen kan øke risikoen for skader mer enn andre barneidretter. Dette er tilbakevist gjentatte ganger.

En oversiktsartikkel fra 2010 som gjennomgikk 60 undersøkelser på barn mellom 6 til 18 år som trente styrker viste at styrketrening ga stor økning i styrke, uten at dette hemmet vekstutviklingen til barna. Barn som trener styrke får ikke den samme muskelmassen som vi ser hos voksne som trener, men kan. Mens barn før i tiden deltok aktivt i tungt, vektbærende, gårdsarbeid er de i dag stort sett å finne foran en tv eller en data. Dette er bare enda et argument for hvorfor flere barn burde trene styrke.

Retningslinjer og effekt av styrketrening

Styrketrening er mer enn bare knebøy, benkpress og markløft. Turn, klatring, ulike leker med medisinball, strikk, og kroppsvekt som belastning kan by på mange spennende utfordringer. For barn i 5-årsalderen bør fokuset være ekstra stort på trivsel og teknikk, mens man kan øke utfordringene og vanskelighetsgraden etter hvert som barna blir eldre.

Treningen skal være lystbetont, meningsfull samtidig som lek og god teknikk er i fokus. Det er derfor viktig at barna veiledes av en kyndig voksenperson som har erfaring og innsikt i hvordan barn bør trene innenfor de ulike aldersgruppene.

Styrketrening for barn vil kunne:

  • Forebygge mot livsstilssykdommer.
  • Styrke skjelettet og redusere risikoen for beinskjørhet senere i livet.
  • Gi bedre motorikk, muskel-koordinasjon og bevegelighet i ledd og muskler.
  • Styrke mental helse gjennom økt mestringsfølelse, selvtillit og selvsikkerhet.
  • ..Og økt muskelstyrke.

For en grundigere gjennomgang av temaet ‘Barn og styrketrening’ anbefales fagboken Styrketrening – i teori og praksis.

Artikkelen er oppdatert senest 20 august 2012

Referanser

  1. PEDIATRICS Vol. 126 No. 5 November 2010. Effects of Resistance Training in Children and Adolescents: A Meta-analysis
  2. Styrketrening – i teori og praksis. Raastad, T.,Paulsen, G., Refsnes, P.E., Rønnestad, B.R. og Wisnes, A.R. Gyldendal Undervisning. 2010.
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.