Fitnessutøvere er ikke roboter

Det er verken mulig eller sunt å være i sceneform hele året. Ingen er det, heller ikke dem du følger på instagram og på Facebook.

vero1

Jeg sa jeg skulle gå kardio… det gjorde jeg, men…

Det er ikke mulig å gå rundt i sceneform hele året. Det er heller ikke sunt. Men gjennom sosiale medier er det mange som tror at det lar seg gjøre. Fitnessutøvere som har konkurrert og tatt flere hundre bilder mens de var i sceneform legger de ut på Instagram og Facebook i ettertid, uten å fortelle at det ikke er dagsformen som postes.

At man fremstiller seg på best mulig måte er ikke så rart, men dette kan det gi et veldig skeivt bilde av virkeligheten for de som følger med på deg via sosiale medier. For når du egentlig ligger på sofaen og spiser potetgull, og poster bilder av speltlomper på Instagram, blir dette litt misvisende i lengden.

Bildet sier at du er en slags robot og at hvis andre vil komme i samme form som deg så må de gjøre alt 100 prosent perfekt. Ingenting kan overlates til tilfeldighetene. 

Bak fitness-fasaden

Du må ikke være noen robot og du må ikke gjøre ting 100 prosent perfekt. Ingen er slik, og de som prøver å få deg til å tro at de er slik eller at du må være slik, er uærlige. En ting er å ikke poste bilder av kanelsnurrene eller potetgullet, en annen ting er å late som at det eneste du spiser er speltlomper med ost og skinke. Ja, kanskje skeier du ut med en proteinbar i helgene. Ikke hver helg altså!

For min egen del har jeg aldri vært på konkurransediett uten å spist en del mat jeg ikke skulle. Det var ikke en del av planen, men jeg er bare et menneske og noen ganger får jeg så lyst på noe skikkelig godt, at jeg faller for fristelsen. Slik er det mange, uten at det snakkes om det. Heldigvis blir jeg ikke bedt om å gå straffekardio, ei heller får jeg kjeft. Men når jeg sa det til flere som skulle konkurrere fikk de hakeslep. Jeg vet ikke om det var fordi jeg «turte» å si det, eller om det var fordi de så på meg som useriøs. Kanskje en miks av begge?

Beskjeden jeg fikk var at de ekstra kaloriene sannsynligvis bare gjorde at jeg forbrente litt mer og ytet litt ekstra på trening og at så lenge jeg var flink 80 til 90 prosent av tiden, så ble resultatet uansett bra.

candy2

Smågodt – min store svakhet, eller er det noen svakhet? :)

Du må ikke spise torsk og brokkoli

Mange spør meg om hva som kreves for å konkurrere i Bikini Fitness. De lurer på hvor flinke de må være og hvordan jeg klarer å være så flink. De ser for seg månedsvis på diett med havregrøt til frokost, torsk og brokkoli til middag og speltlomper til kveldsmat. Dette baserer seg på hva de har hørt av andre og hva de har lest på diverse blogger, Instagram, Facebok osv.

Til de som spør svarer jeg dette:

  1. Fitness som konkurranse passer ikke alle og før du prøver deg bør du være i god fysisk og psykisk form og ha et solid treningsgrunnlag.
  2. Det glansbildet du har av Fitness gjennom Instagram og Facebook stemmer sannsynligvis ikke.
  3. Ikke still i Fitness fordi du tror at det er mulig å gå rundt i konkurranseform resten av året. Formen spisses inn mot en spesiell dag. Resten av året vil du se ut omtrent som nå.
  4. Du kan spise mat du liker, så lenge den er innenfor noen enkle kriterier.
  5. Du må like styrketrening, ville bli sterk og forstå at maten du inntar også er der at du skal prestere.
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.