ATP – Et nytt tilskudd for økt styrke og muskelmasse

Kosttilskudd med ATP gir en positiv effekt på styrkeøkning, kraftutvikling og muskelmasse.

benkpress22

Selskapet TSI har en i en stund markedsført et tilskudd med ATP. Mange har lurt på om dette bare har vært en markedshype eller om det kan være det neste store innen kosttilskudd. En studie publisert i Nutrition and Metabolism 22.september kan tyde på at dette kan være det neste store.

ATP (adenosintrifosfat) er energisubstratet som dannes når energigivende næringsstoffer brytes ned. Det er ATP som er sluttproduktet og som faktisk driver prosessene i kroppen. At det å ta ATP oralt skulle kunne ha noe å si kan virke merkelig, ettersom de fleste er vant med å lære hva ATP gjør inne i cellene. ATP som sprøytes inn i blod forsvinner også etter bare noen få sekunder. Men ATP har viktige roller også utenfor cellene. Når det komme inn i blodet tas det opp av de røde blodcellene som dermed blir mer effektive til å gi oksygen til deler av kroppen som trenger oksygen, som for eksempel arbeidende eller restituerende muskler.

Markant bedre effekt med ATP

Studien, som var delvis sponset av TSI, ble gjennomført av forskere fra USA, Brasil og Finland. Det som gjør denne studien ekstra spennende er at den var svært god metodisk, noe som gjør det mindre sannsynlig at resultatene de fikk var tilfeldige eller preget av feilkilder.

Studien inkluderte 21 godt trente unge menn som enten fikk 400mg ATP (ATP-dinatrium) eller placebo (maltodekstrin). Både forskere og deltakere var blindet så ingen visste hvem som fikk hva før resultantene var ferdig plottet inn. Studien var delt inn i 3 faser. Fase 1 bestod av periodisert ikke-lineær styrketrening i 8 uker. Fase 2 bestod av 2 uker overtrening (overreaching). Fase 3 bestod av 2 uker nedtrapping.

Utøverne ble testet i knebøy, benkpress, markløft, spenst og Wingate (test av anaerob kapasitet på ergometersykkel). I tillegg ble vekt og kroppssammensetning mål og en rekke andre faktorer fra proteiner og hormoner til hvite blodlegemer.

16 % sterkere i markløft

Begge grupper økte muskelstyrken. Men de som fikk tilskudd økte den signifikant mer. ATP førte til en økning i styrke i knebøy og markløft på 12,9% og 16,4%. I placebogruppen var tilsvarende tall 4,4% og 8,8%. Den totale styrkeøkningen i ATP-gruppen var på 12,6%, mens den var 5,9% i kontrollgruppen.

Under de to ukene med overtrening opplevde placebogruppen 22,6kg (snitt) redusert styrke, mens ATP-gruppen kun hadde 12kg reduksjon. Spensttesten viste at ATP-gruppen opplevde en signifikant høyrere kraftgenerasjon (power output) sammenlignet med kontrollgruppen (15,7% vs 11,6%). Under overtreningsperioden hadde ATP-gruppen 2,2% reduksjon i kraftproduksjon mens kontrollgruppen hadde 5%. ATP-gruppen opplevde også større økning i muskelmasse (4kg vs 2,1kg).

Venter spent på mer forskning

Hovedfunnene i denne studien var at tilskudd av ATP gav en tydelig ergogen (oppbyggende) effekt. Det var ingen tegn på negative bieffekter. Det gav en større økning i styrke, muskelmasse og kraft enn placebo. Ikke minst reduserte det tapet i prestasjon som skjer når treningsvolumet blir svært høyt (overtreningssykluser).

Studien tydet på en lavere nedbrytning av muskler i ATP-gruppen i overtreningsperioden sammenlignet med kontroll, og dette kan være en viktig effekt både med tanke på fare for overtrening og med tanke på maksimal prestasjon.

Man bør merke seg at studien kun brukte unge menn og effekten hos kvinner er ukjent. Dessuten vet man lite om langtidseffekt, men flere studier vil garantert bli satt i gang fort for å finnes svar på dette.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.