;
;

André Midtby sikter seg inn mot VM-kravet

Andre Midtby (20) trener i disse dager mot junior-NM i styrkeløft. Der håper han å klare kravet for å delta i VM.

De harde fakta:

  • Alder: 20 år
  • Høyde: 178cm
  • Vekt: 90kg
  • Bosted: Oslo – oppvokst i Lillehammer
  • Klubb: Brumunddal Atletklubb
  • Sponsor: MyRevolution

Aktuell som: Styrkeløfter i vektklasse -93kg med følgende personlige rekorder:

  • 282,5kg i knebøy, 205kg i benkpress og 277,5kg i markløft
  • Sikter nå mot å ta VM-kravet på årets junior-NM som løftes igang 17.November i Sande.

Har et medfødt konkurranseinnstinkt

Du har en fysikk som kan få enhver til å bli sjalu. Hva tror du er årsaken til at du både er veldig sterk og er i veldig god form? Er det kostholdet, genene, treningen eller kanskje en kombinasjon?

Takk for hyggelige ord! Jeg har alltid vært opptatt av å være i mye aktivitet og er ganske lett for meg å holde en bra form, verre er det for å klare å gå opp i vekt.

Gode gener vil nok spille en del inn da jeg kan innta en del mindre bra mat uten at det har så mye å si på formen. Selvfølgelig har jeg en viss struktur på matspisingen, men helt klart forbedringspotensiale på det området.

Lengre styrketreningsøkter fem-seks ganger i uken spiller helt klart også en sentral rolle, så alt i alt er det nok en god kombinasjon. Hovedfokuset ligger på å hevde seg i idretten, men med dagens kroppsfokus er det naturlig at det også vil spille en rolle, selv om det for meg blir som en ekstra bonus.

Hvordan kom du i gang med treningen? Har du alltid vært fysisk aktiv? Og hva var det som fikk deg inn på styrkeløft?

Som person har jeg alltid vært glad i sport og har et medfølgende konkurranseinnstinkt ut av dimensjoner. Helt siden jeg begynte å sette den ene foten foran den andre har jeg villet konkurrere mot andre og meg selv, og da blir idrett et naturlig valg for å få utløp for instinktet.

Jeg har vært innom flere idretter, og uansett hva jeg har drevet med har jeg villet gjøre det på et høyt nivå. Som de fleste andre unggutter hadde jeg en drøm om å kunne leve av fotballen. For min del var jeg godt på vei, men ble stoppet av en ryggskade rett før landslagsuttaket. Dermed ble jeg satt på sidelinjen i lang tid (les: 1-2år) og måtte derfor tenke i andre baner. Det ble avdekket medfødt skjevstilling i ryggvirvelene og fikk beskjed om at jeg aldri kunne trene kontaktidrett eller tung styrketrening. Det har ført til at jeg blant annet var ute 10 måneder i 2010 der jeg kun hadde muligheten til å trene rehabilitering med slyngetrening fem ganger i uka i to timer. Når jeg begynte igjen kom også tilbakefallene.. Det hendte det at jeg klappet sammen under 40 kg i bøy – så ille var det! En gang måtte jeg bæres ut av lokalet..

Gjennom opptreningsfasen fant jeg styrketrening interessant, og dessuten var dette et must for å kunne leve som normalt uten de kraftige ryggsplagene jeg hadde. Etterhvert fikk jeg kjennskap til styrkeløft gjennom noen løftere som trente på samme senter som der jeg kjørte cross-cabel og nedtrekk for harde livet.

Dermed ble jalla-øvelser byttet ut med knebøy, benkpress, markløft og har siden dag én vært bitt av styrkeløftbasillen.

Styrkeløft sine klare antidoping holdninger var også noe av hovedgrunnen til at jeg havnet i dette miljøet. Det å konkurrere rent, uten bruk av prestasjonsfremmende midler, er måten det bør og skal gjøres på!

Mosjonister og eliteutøvere trener side om side

Er det slik at alle er sterke og konkurrerer i styrkeløftmiljøet, eller finnes det også de som trener styrkeløft, på grunn av det gode miljøet?

Nivået strekker seg fra de som ønsker å drive med styrketrening som mosjonister, til de som er i verdenstoppen. Vi har unge løftere på 15-16 og pensjonister på 70+.

Det særegne er at alle trener side om side uavhengig av nivå, og at miljøet i så måte er svært inkluderende. Selv om løftene utføres individuelt er det en veldig sosial idrett der samholdet er sterkt, både i klubben og styrkeløft-Norge generelt.

Folk blir mer og mer interessert i å få en sterk kropp som fungerer bra i hverdagen, og det er det ikke hamsterhjulet som gir dem. De trenger å styrke musklene , skjelettet og bevegelsesapparatet i møte med utfordringene en stillesittende hverdag gir. Sentralt i styrkeløft er kroppens største muskel, og den får kjørt seg når det bøyes dypt eller dras tungt fra bakken.

Styrkeløftene er helt sentrale for alle som vil bli større og sterkere, og vi jobber mye med individuelt tilpasset teknikk for å kunne løfte optimalt og skadefritt.

Vi styrkeløftere trener/konkurrerer i de kanskje viktigste baseløftene med et stort fokus på teknikk og optimalisering av egen løftestil. En konsekvens av å løfte mye tungt og trygt er at en blir sterk – og holder seg sterk! Det gjelder på alle nivå, fra verdensmestere til mosjonister. Vi konkurrerer i de løftene som oftest, eller i hvertfall oftest bør sees på et seriøst treningssenter. Jeg tør også påstå at om du vil lære bøy, benk og mark – ta det fra de som faktisk konkurrerer i det. Skal du bygge et hus, spør du ikke kokken!

Har stor tro på dietmar-trening

Mange har en mening om dietmar-prinsippene. Du trener selv dietmar. Hva mener du gjør dette programmet så effektivt? 

Det stemmer, eller rettere sagt så blir jeg trent av Roger Eriksen, som er utdannet av Dietmar Wolf. Dietmar har jobbet frem prinsipper og ulike treningsprogram som bygger på systemer som har fungert og stadig under utvikling.

For oss som løfter vekter daglig er det helt essensielt å kunne holde seg skadefri, men allikevel ha en god fremgang. Dietmar var selv en aktiv utøver (i både styrkeløft og vektløfting) og har derfor masser av nyttig egenerfaring, i tillegg til å ha hentet enormt med informasjon fra andres erfaringer. Et særtrekk ved utviklingen av Dietmars treningsfilosofi er at han reiste rundt til de ledende nasjonene og plukket ut de beste elementene fra de ulike landene over flere år.

Han ble tatt ut til OL i år 1980 i Moskva, men fikk dessverre ikke delta pga boikott fra Vest-Tyskland.
Under Dietmar har lille Norge fått frem flere verdensmestere og plukker stadig vekk internasjonale medaljer år etter år, noe som er testamente på at metodene hans fungerer.

Det jobbes også aktivt innen videreutvikling og nyvinning, blant annet kvalitetssikres disse gjennom forskningsprosjekter for å underbygge at metodene har sin effekt.

Vet hva som kreves for å bli bedre

Fremgang varer ikke evig. Har du tenkt noe over hva som kreves for at du skal fortsette den gode progresjonen – Og har du noen mål for fremtiden?

Naturligvis blir alle nødt til å se at fremgangen over tid ikke kommer til å være som det første året man drev med styrketrening der man nærmest kunne øke vektene for hver dag som gikk.

Her skiller man de som forblir semi-gode utøvere og toppidrettsutøvere, uavhengig hvilken idrett. Skal man fortsette progresjonen er man nødt til å se på hvilke faktorer som spiller inn.

For min del vil nok treningsprogram, teknisk utførelse, kosthold, nok restitusjon samt andre ytre faktorer være det viktigste. Alt er viktig!

Jeg tror man alltid kan forbedre sine punkter ytterligere og at det ikke er noe som heter perfekt. Selv om jeg jobber daglig med optimalisering, kan man alltid bli litt bedre. Man kan spise litt bedre, man kan tilpasse dager for tilstrekkelig restitusjon bedre og man kan tilpasse og forbedre treningsprogram og løfteteknikk litt bedre. Selv om ikke alle forbedringene gir mer vekt på stangen kan en alltid blir bedre.

Mål, vel, jeg har som nevnt innledningsvis alltid satt høye mål – dette er heller ikke et unntak. For å oppsummere i korthet velger jeg å sitere en god inspirasjon og tidligere landslagsløfter, Simen Imingen:

Å stå på toppen av pallen i et VM med en russer som nr.2, ukrainer som nr.3, amerikaneren på den bitre 4.plassen og alle har hatt en dag med maks uttelling, ja da har man oppnådd det ultimate

Store treningsmengder gjør det enklere å holde formen

Med så lav fettprosent, er det mange av oss som tenker at du må være kjempeflink med kostholdet. Hvordan spiser du for å holde en så god form?

Hehe, de som kjenner meg godt vil nok smile bredt og vente spent på hva jeg har å si på det punktet. Faktum er at jeg spiser annenhver time døgnet rundt, måler absolutt alt til hver minste detalj, der forskjellen på 73,2 og 74,6 gram proteiner i et måltid er helt avgjørende for suksess eller total fiasko! Eller ikke…

Kosthold er helt klart en viktig faktor både for å bli sterk, men også for hvordan man ser ut når klærne faller av (oh yes!). Grunnen til at jeg holder en meget lav fettprosent ligger nok mye på mitt høye energiforbruk og at jeg alltid har vært relativt slank. Jeg har også svært store treningsmengder – det blir mange tonn pr uke.

Når det gjelder hva jeg har i meg av næring går det mye i brød, (sjokolade)melk, kjøtt/kylling og andre ting som gjør at jeg får i meg tilstrekkelig med kalorier for dagen. Som alle andre har jeg mine perioder med gode og mindre gode matrutiner.

Den siste tiden har jeg vært ganske matlei samtidig som jeg har en vektklasse jeg må klare å fylle til NM braker løs i November. Men da jeg blant annet har blitt slått gjentatte ganger av ei jente på 57kg i spisekonkurranse, flaut nok som det er, sier det litt om hvor småspist jeg egentlig er som person. Appetitten varierer, og jeg har ikke et kosthold som er konstant selv om jeg alltid prøver å få i meg nok. Det er ikke alltid like lett av ulike grunner.

Hvis du skulle lært en nybegynner noe spesielt om trening som personen trolig ikke får høre andre plasser. Hva ville det vært?

Tren baseøvelsene med høy frekvens, og fokuser på overskuddstrening. Det handler ikke om å trene til failure uke etter uke. Variasjon og kontinuitet er nøkkelen til suksess!

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.