;
;

Slutt å bruke anatomiske begrensninger som unnskyldning for ikke å jobbe med svakheter

Det er mye snakk om anatomiske forskjeller som gjør det «umulig» for en person å benytte seg av en spesifikk teknikk i styrkeøvelser.

DSC_0221

Foto: Kesia Heichelmann

I nesten en hver artikkel du finner på internett, hvor det er snakk om teknikk i styrkeøvelser, så finner du en eller annen som kommenterer at dette ikke gjelder fordi vi alle har anatomiske forskjeller som må tas hensyn til.

Ok.

LES OGSÅ – Slutt å anbefal «ut med rumpa» til folk som tar knebøy

Jeg er fullstendig enig i at vi har anatomiske forskjeller/begrensniger. Og ja, disse burde kartlegges. Men jeg føler at alt for mange er for raske til å skylde på anatomiske begrensninger i stede for å innse at de har motoriske eller muskeldynamiske mangler. De lar vær å jobbe med svakhetene sine for å forbedre seg.  Det er svært få av oss som f.eks. kan skylde på konstruksjonen av hofteskålen vår er årsaken til en stygg knebøy. Det finnes selvsagt unntak, men de fleste av oss burde klare å sette oss ned uten at kne, rygg og ankler kollapser i hytt og pine.

E6080_491847_ebook_Main

Foto: humankinetics.com

La oss se på antropometri i femur. Korte femurer vil kreve mindre av deg for å sette deg oppreist i en knebøy, enn hvis du har lange. Ved korte femurer vil det tillates mer oppreist overkropp ved smalere fotstilling, enn ved lengre femurer må man ofte sette bena lengre fra hverandre for å oppnå samme overkropppsvinkel. Men tilstrekkelig bevegelighet vil kunne utjevne dette. Selvsagt så kommer jo alt dette tilbake til hva målet ditt er.

Jeg tror mange låser seg litt fast i at det skal føles behagelig å utføre øvelsene. Du finner deg en stilling i knebøy som tilsier at det er behagelig. Men er denne stillingen behagelig for kroppen din akkurat nå pga alle begrensningene du har? Er dette synonymt med at denne stillingen er optimal? Burde du ikke jobbe med å finne ut hva som er optimal posisjon for det målet du ønsker å oppnå, så finne årsaken til hvorfor du ikke klarer den posisjonen idag, og så jobbe mot å klare det?

Skjønner dere hvor jeg vil? Jeg kritiserer ikke at man tar hensyn til anatomiske forskjeller. Men vær så snill og ikke bruk dette som unnskyldninger for å ikke jobbe med svakheter. Vær hele tiden på jakt etter å utvikle deg.

Les flere innlegg fra Kesia på Fortetraining.no.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.