Derfor setter jeg aldri opp kostholdsoppsett

En ferdigdiett er ofte restriktiv i valg av mat og legger ikke til rette for at du skal tenke selv. Dette ønsker den amerikanske coachen Jc Deen å gjøre noe med.

Artikkelen er oversatt av Mette Mikkelsen

Forhåndslagde dietter og kostholdsoppsett er noe jeg har tatt avstand fra lenge. Jeg kan rett og slett ikke forestille meg å sette opp noe sånt for kundene mine.

Noen av de mest vanlige spørsmålene jeg får er: “Hva spiser du?”, “Hva må du spise for å gå ned i vekt?”, “Kan du sette opp en individuell måltidsplan for meg?” og andre tilsvarende spørsmål. Disse spørsmålene er ikke nødvendigvis dårlige, men etter min mening er det mer snakk om at det ikke er de rette spørsmålene å stille.

To store svakheter med et diettoppsett

La oss være helt ærlige her – jeg hater diettplaner. Jeg hater dem så mye, at når jeg ser andre trenere sette dem opp eller kommer over at folk poster diettene sine i forumtråder, blir jeg rett og slett fortvilet.

Ved å fortelle dette, ønsker jeg å forklare hvorfor jeg ikke er noen tilhenger av kostholdsoppsett, og hva jeg synes er en bedre framgangsmåte.

Det er to hovedårsaker til at jeg ikke setter opp diettplaner.

  1. De er restriktive
  2. De gjør oss dumme

Fastlåst i et bestemt mønster

Jeg tror ofte at vi henger oss opp i tankegangen om at det er EN riktig måte å gjøre ting på, og deretter føler vi at de med den beste fysikken, eller de beste trenerne, må ha hatt en gullkantet måltidsplan for å se ut som de gjør.

Jeg har selv falt i denne fella tidligere – på den tiden hvor jeg trålet alle magasinene og ville finne ut nøyaktig hva alle forbildene mine spiste. Deretter ønsket jeg å adoptere dette spisemønsteret, siden det åpenbart var nøkkelen til deres suksess.

Imidlertidig oppdaget jeg hvor anstrengt mitt forhold til mat ble, når jeg gikk fram på denne måten.  Siden min favorittkroppsbygger ikke spiste eggeplommer, gjorde heller ikke jeg det. I stedet for å spise noen bananer til frokost, gikk jeg alltid for havregrøt, siden det var det han gjorde.

Over tid innså jeg at jeg aldri vek fra denne dietten. Måltidene mine ble kjedelige og mangelfulle på viktige vitaminer og mineraler. Så selv om det i prinsippet ikke var noe galt i å spise forskjellige typer mat til måltidene mine, til og med mat med den samme fordelingen av makronæringsstoffer, trodde jeg underbevisst at resultatene mine ikke ville bli like gode på den måten.

Fisk og brokkoli i seks måneder

Et annet eksempel er en venninne av meg.

Hun konkurrerer i fitness, og mens hun forberedte seg til en av disse konkurransene, ga treneren henne en et diettoppsett som inkuderte fisk og brokkoli til middagen.

I seks måneder i strekk spiste hun stort sett bare fisk og brokkoli til middag. Når jeg spurte henne hvorfor hun gjorde dette, svarte hun enkelt og greit at det var det treneren hadde bedt henne om å gjøre. Han hadde på sin side aldri forklart at det var et eksempel, og at matvarene kunne varieres. Det er faktisk mulig at han absolutt ikke mente dette som et fastlåst oppsett, og om han hadde ment det er det noe som er forferdelig galt.

Hvem kan påstå at hun ikke skulle kunne spise litt rødt kjøtt og noen poteter til middag, i ny og ned? Ellers kanskje hun til og med kunne spist litt frukt, eller noen melkeprodukter som cottage cheese, så lenge de daglige behovene for makronæringsstoffer ble dekket.

Jeg mener at kostholdsoppsett som dette kan virke veldig hemmende, på grunn av vår medfødte lyst til å prøve å følge planer slavisk. Dette fører oss videre til mitt andre punkt.

Hindrer oss i å tenke og lære

Jeg mener ikke dette på en nedlatende måte. Jeg tror ikke at å følge et kostholdsoppsett gjør oss dumme, men jeg tror at det hindrer oss i å tenke selv.

Det hindrer oss i å lære hvordan vi skal spise og forberede måltider i et langtidsperspektiv. Om noen alltid forteller deg hva du skal gjøre, og hvordan du skal gjøre det, har du jo ikke lengre noen grunn til å reflektere over dette selv – ingen grunn til å faktisk tilegne deg kunnskap. Dette er faktisk et stort problem.

Hva skjer den dagen du bestemmer deg for at ikke lenger ønsker å samarbeide med en trener på fast basis, kanskje du ikke har råd lenger? Eller hvis treneren blir lei av deg og velger å gi deg fyken?

Hvor står du da? Veldig mange faller da tilbake til gamle vaner og formen forfaller tilsvarende.

I et slikt tilfelle har du lagt masse tid og innsats i å oppnå resultater, men fordi du aldri lærte hva det var som faktisk skjedde, klarer du ikke å holde det samme nivået på egenhånd.

Det viktigste ved en effektiv diett

Faktum er at det er ingenting spesielt med et kostholdsoppsett. Magien ligger i å sette et krav til inntak av makronæringsstoffene, og holde seg til denne fordelingen og et passelig kalorinivå.

Dette er årsaken til at jeg aldri, noensinne, setter opp et kostholdsoppsett – jeg gir veiledning i forhold til mengden makronæringsstoffer og anbefaler at de som trener med meg forholder seg til dette, uavhengig av måltidsfrekvens og sammensetning.

Om en person er vant med ferdige kostholdsoppsett, og ikke å komponere egne måltider ut i fra et mål på mengden av hvert makronæringsstoff, kan det til å begynne med virke noe skremmende.

Heldigvis er lærekurven ganske kort! Når du først har lært deg å komponere måltider på sparket, vil du aldri noensinne trenge et ferdig oppsett igjen.

Du slipper også å slave under å spise akkurat det samme dag ut og dag inn, med mindre du er som meg og dette faktisk er noe du trives med. På et generelt grunnlag har jeg konkludert med at flertallet trives med litt variasjon i kosten.

Løsningen er å gjøre det enkelt

Det eneste du egentlig trener å vite, er hvordan du kan beregne inntaket ditt nøyaktig.

Usikker på hvordan du gjør dette? Slapp av, jeg har akkurat det verktøyet du trenger.
Counting Calories – the No BS Guide – alt du trenger for å beregne kaloriinntaket ditt, og fordelingen av makronæringsstoffer.

Etter du har tatt en titt på denne, ta deg tid til å lage noen måltider og tilpass dem til deg selv individuelt. Det kommer aldri til å bli 100 % perfekt. Noen dager vil du spise mest fett, andre dager mest karbohydrater. Noen dager vil du spise 5-10 gram for lite med protein. Men til syvende og sist, og så lenge du konsekvent nærmer deg rettningslinjene du har fastsatt, vil du komme i mål. Det kan jeg love deg.

Og husk; Selv om jeg personlige ikke er noen fan av ferdige kostholdsoppsett, betyr ikke dette at de ikke virker eller er effektive for noen.

Jeg er veldig for å utdanne folk til å være selvstendige og tenke selv, så ideen om ferdig serverte kostholdsoppsett gir ikke mye mening for meg i det lange løp. Men dette er igjen bare et råd.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.