;
;

Aktiver fettforbrennings-gener med omega-3

Solveig Haga Staurland gir deg en teknisk gjennomgang av hvordan Omega-3 øker forbrenningen av fett.

Sommeren er kun et par måneder unna og mange legger inn ekstra innsats med kostholdet og på trening for å bygge muskler og bli kvitt magefettet. Men visste du at å innta fettsyrer i kosten kan aktivere gener som øker forbrenningen av fett?

Nutrigenomics

Først en forklaring om hvorfor jeg synes dette er spennende.

Min spesialisering i mastergraden ’Health & Nutrition’ er et nytt felt kalt nutrigenomics. Det angår hvordan næringsstoffer og komponenter i mat kan påvirke genene våre og enten øke eller minke utrykket av dem, og hvordan dette deretter forandrer molekylære prosesser i kroppen.

Målet er å finne frem til og karakterisere hvilke gener som påvirkes av hvilke næringsstoffer, og hva oppgaven til disse genproduktene er. Det er absolutt ingen tvil om at et sunt kosthold med de riktige næringsstoffene spiller en stor rollen i forhold til å forebygge alle de sykdommene vi mennesker kan få i løpet av livet. Økt forståelse for hvordan ernæring påvirker metabolske spor kan bli brukt til å forebygge sykdommer som diabetes 2, hjerte- og karsykdom, overvekt og for tidlig aldring.

Kostholdet vårt skal ikke bare forbygge sykdommer, men også gi oss optimal helse og gjøre oss til den beste utgaven av oss selv.

Omega 3 og fettforbrenning

Over til fettforbrenning da dette er temaet de fleste er mest interessert i.

Av de ulike typene fett vi får i oss via kostholdet er det de essensielle flerumettede omega-3-fettsyrene som har størst effekt på fettforbrenningen. De to langkjedede omega-3-fettsyrene DHA og EPA øker fettforbrenningen primært ved å aktivere gener for nedbryting av fett, og ved å hindre gener for fettdannelse. Det anbefales for eksempel et inntak av disse fettsyrene på PMSF (Proteinsparende modisert faste) fordi de er helt nødvendige fettsyrer og kan hjelpe med nedgangen i fettprosent.

Heldigvis trenger du ikke vite nøyaktig hvordan dette skjer i kroppen for å nyte godt av effekten, men er du ernæringsnerd som meg og ofte spør: ”hvorfor det?” får du her en mer detaljert forklaring

PPAR a

Under periodisk fasting, kalorirestriksjon eller en høy-fett/lav-karbo-diett vil det finnes en stor andel frie fettsyrer sirkulerende i blodet. Disse forbrennes i cellene til brukbar energi, men de virker også som spesifikke signalmolekyler inni cellene. Omega-3-fettsyrer aktiverer nemlig en bestemt kjernereseptor, PPARa, som spiller en stor rolle i både omsetningen av fett, energibalansen i kroppen og insulinfølsomheten til cellene. PPARa finnes hovedsakelig i vev og organer som er aktive med å bryte ned fettsyrer, som musklene, leveren og hjertet.

Inni cellen: Når fettsyrer fester seg til transkripsjonsfaktoren PPARa fører det til at den beveger seg inn i cellekjernen og binder seg til arvestoffet, DNAet vårt, og skrur på bestemte gener. Det spesielle med omega-3-fettsyrer er at de slår de på gener involvert i fettforbrennings-mekanismer i cellene, mens mettede fettsyrer derimot kan skru de samme genene av. Dette er gener som koder for proteiner og enzymer involvert i transport og forbrenning av fettsyrer.

Systemet virker derfor som en slags fettsensor, jo mer PPARa som aktiveres betyr for kroppen at den må øke kapasiteten for fettforbrenning.

Fett er en sunn energikilde

Som alle fettstoffer inneholder også omega-3 fettsyrer 9 kalorier per gram. Inntak av fett i stedet for karbohydrater, og da spesielt istedet for sukker og stivelse har svært positive effekter på den såkalte ’lipidprofilen’ i plasma, minker insulinutskillelsen og senker blodsukkernivået. Effekten av fettinntak på fettet som sirkulerer i blodet avhenger mye av oppbyggingen av fettsyren som inntas.

Et høyt inntak av omega-3-fettsyrer (> 2 gram/dag) senker triglyseridnivået i blodet, noe som reduserer risikoen for hjerte- og karsykdom. Dette gir en jevn, langvarig og behagelig energifølelse, og når kroppen har tilpasset seg til å forbruke fett som hovedenergikilde, øker den faktisk produksjonen av de enzymene som må til for å forbrenne fettet. Disse enzymene bidrar også til at kroppen lettere kan frigjøre fettsyrer fra eget fettvev å bruke som energikilde. Kroppen er smart ikke sant?

Andre måter omega 3 hjelper deg å oksidere fett

Omega-3 fettsyrer senker også nivået av SREBP-1c, en annen faktor som er involvert i glukosemetabolismen og dannelsen av nye fettsyrer i kroppen. SREBP-1c øker også både dannelsen og lagringen av triglyserider i fettvevet. Dette gjør den ved å stimulere enzymene LPL, FAS og G3PDH, som alle er med i dannelsen av fett. Aktiv LPL spalter fett i blodomløpet slik at cellene kan ta opp fettsyrer og lagre dem inni fettcellen. Omega-3-fettsyrer hemmer LPL enzymet i fettcellene slik at mindre fett lagres der, men aktiverer derimot enzymet i muskelceller, slik at fettsyrene kan forbrennes til energi i stedet.

Kosttilskudd med omega-3 fettsyrer har vist seg å senke nivået av SREBP-1c med opptil 85 prosent, noe som da reduserer aktiveringen av fettdannende gener. Færre aktive gener betyr mindre fettdannende enzymer, slik at kroppens evne til å danne og lagre fett i cellene blir redusert.

Omega-3-fettsyrer minker også produksjonen av malonyl-CoA. Malonyl CoA er en nødvendig forløper i fettsyresyntesen, og dette molekylet hindrer også fettforbrenningen i kroppen ved å stoppe transporten av fettsyrer inn i mitokondriene. Mitokondriene er den delen av cellen der fett og glukose oksideres til energi. Mindre malonyl CoA i cytoplasma betyr at transporten av fettsyrer inn i mitokondriene øker, noe som dermed øker fettforbrenningen.

Fett er sunt!

Fett har flere oppgaver i kroppen, blant annet funksjoner som:

  • energilager
  • isolasjon for varmetap
  • beskyttelse for indre organer
  • essensiell komponent i hjerne og nervevev
  • øker opptaket av fettløselige vitaminer fra tarmen
  • sentral komponent i alle kroppens cellemembraner.

Omega-3-fettsyrene gjør cellemembranen mer flytende, for fettsyrene inkorporeres nemlig i den og kan omsettes til svært potente signalstoffer som kan løslates fra membranen og virke lokalt i kroppen. Cellemembraner har også en viktig funksjon ved å regulere transporten av næringsstoffer, hormoner og kjemiske signaler inn og ut av cellene. Når cellemembraner er er flytende er de mer gjennomtrengelige, og tillater stoffer og andre signalmolekyler å trenge lettere inn i cellens cytoplasma.

Dette gir effekter som økt proteinsyntese, forbedret insulinfølsomhet og økt leptinproduksjon – faktorer som igjen kan ha en effekt på lipolyse.

Verdens helseorganisasjon anbefaler at 1–2 % av det daglige energiinntaket skal komme fra omega-3-fettsyrer, men jeg mener det gjerne kan være større. Se også disse artiklene:

Fordelene med omega-3-fettsyrer er langt flere enn økt fettforbrenning, men det er jo en grei ekstra bonus, ikke sant?

Ordliste

  • EPA – eikosapenaensyre. Omega-3-fettsyre med 20 karbonatomer og fem dobbeltbindinger.
  • DHA – dokosahekasensyre. Omega-3-fettsyre med 22 karbonatomer og seks dobbeltbindinger.
  • PPARa – peroksisome proliferator-activated receptor-alpha
  • SREBP1c – sterol regulatory element binding protein
  • LPL- lipoprotein lipase
  • FAS – fatty acid syntase
  • G3PDH – glyserol-3-fosfat dehydrogenase 

Referanser

  1. Stanley W.S.2012. Dietary Fat and Heart Failure: Moving From Lipotoxicity to Lipoprotection. Circulation Research 2012. US.
  2. Ringseis,E, Eder K. 2011. Regulation of genes involved in lipid metabolism by dietary oxidized fat.Institute of Animal Nutrition and Nutrition Physiology, Justus-Liebig-Universität Gießen, Gießen, Germany
  3. Guerre-Millo M, Gervois P, Raspe E, Madsen L, Poulain P, Derudas B, Herbert JM, Winegar DA, Willson TM, Fruchart JC, Berge RK, Staels B: Peroxisome proliferator-activated receptor alpha activators improve insulin sensitivity and reduce adiposity.J Biol Chem 2000, 275(22):16638-16642.
  4. Muoio DM, Way JM, Tanner CJ, Winegar DA, Kliewer SA, Houmard JA, Kraus WE, Dohm GL: Peroxisome proliferator-activated receptor-alpha regulates fatty acid utilization in primary human skeletal muscle cells.Diabetes 2002, 51(4):901-909.
  5. Knight BL, Hebbachi A, Hauton D, Brown AM, Wiggins D, Patel DD, Gibbons GF. A role for PPARalpha in the control of SREBP activity and lipid synthesis in the liver.Biochem J. 2005 Jul 15;389(Pt 2):413-21.
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.