Aktiv studieteknikk

Sliter du med å holde på konsentrasjonen i eksamenstiden? Blir det mye sittestilling, og syns du det er vanskelig å finne tid til trening? Med denne studieteknikken blir det både enklere å holde konsentrasjonen og å lure inn litt aktivitet.

bok

Eksamenslesing byr på problemer for mange, og særlig med tanke på konsentrasjonen. Enten en sitter hjemme eller på lesesalen er det distraksjoner over alt, og smartelefonen på pulten er ekstra fristende å finne frem i tide og utide. Burde du sendt en melding? Er det lenge siden du sjekket Facebook? Internett er også fullt av innhold som gjør det lett å prokrastinere.

Og du skulle kanskje fylt litt mer i vannflaska? Og kanskje vært en liten tur på do, eller sagt noe gøy til sidepersonen? Hvis du er hjemme burde du kanskje ryddet litt på rommet, hengt opp klesvask, tatt litt oppvask eller vært på butikken? Kjenner du deg igjen?

Det er ikke alltid like lett å ta seg selv i nakkeskinnet og bestemme seg for å få ting gjort eller å holde konsentrasjonen i lang tid. Heldigvis finnes det en studieteknikk som kan gjøre eksamenslesingen langt mer effektiv: Pomodoro-teknikken.

Pomodoro-teknikken i praksis

  1. Bestem deg for hva som skal gjøres. I eksamensperioden blir det gjerne å lese et kapittel, å ta notater fra et kapittel, å se gjennom forelesningsark eller lignende.
  2. Sett en timer til 25 minutter.
  3. Jobb strukturert helt til timeren ringer.
  4. Ta en kort pause på 5 minutter.
  5. Etter hver fjerde pomodoro-økt tar du en lengre pause på 20 minutter.

Fordelen med Pomodoro-teknikken er at den skiller veldig tydelig mellom når du skal jobbe og når du kan gjøre andre ting, og små pauser gjør det lettere å holde konsentrasjonen oppe over lang tid.

Teknikken kan også brukes til å planlegge studiedagen bedre hvis du kartlegger hvor mange Pomodoro-økter du bruker på en oppgave. Hvor mange Pomodoro-økter bruker du på å lese 30 sider? Hvor mange Pomodoro-økter bruker du på å løse 3 øvingsoppgaver? Hvor mange Pomodoro-økter bruker du på å ta notater til et kapittel? Hvis du legger merke til dette blir det lettere å legge planer for dagene dine.

Pauser

For å opprettholde konsentrasjonen er det viktig at du kun jobber i arbeidsøktene dine og gjør andre småting i pausene.

De korte pausene dine bruker du til å gjøre alle de små distraherende tingene som å sjekke telefonen, svare på en melding, sjekke Facebook, fylle vannflaska, og å snakke med andre på grupperommet. Bruk også de korte pausene til å gå på do eller å strekke på bein et par minutter minutter i frisk luft. Ikke avbryt en arbeidsøkt for å gjøre småting, selv om du fikk en melding du er nysgjerrig på.

De lengre pausene dine bruker du til å spise lunsj, gå deg en liten tur i frisk luft, være sosial og snakke om noe helt annet enn skole, og kanskje får du lurt inn en treningsøkt også. La en av de lange pausene dine i løpet av dagen være på 1 – 1.5 time der du klarner hodet og gjør noe helt annet, så har du plutselig god tid til en skikkelig treningsøkt.

Når en arbeidsperiode er ferdig er det viktig å ta pause. Ikke tenk «Bare et avsnitt til, straks ferdig», men la hodet få bruke pausene på å hvile litt så du er klar for mer jobbing neste arbeidsperiode.

Aktive pauser

Avhenging av hvor du leser kan pausene brukes til å være litt i aktivitet. På lesesalen eller biblioteket kan du strekke på beina og gå litt frem og tilbake, gjerne i trapper, og å strekke skikkelig på ryggen, skuldrene og brystet for å motvirke den fremoverbøyde kroppsholdningen vi får av å sitte over lang tid. Sitter du hjemme kan pausene brukes til å få opp pulsen enda litt, med et par pushups, goblet squat, spensthopp, bulgarske utfall eller burpees. De lange pausene på 20 minutter er mer en nok tid til å gjennomføre en kort økt med sirkeltrening med 5-6 øvelser du gjør etter tur.

Les også: Ikke dropp treningen i eksamensperioden.

Oppsummering

Pomodoro er en effektiv teknikk som hjelper deg å strukturere studiehverdagen din, og med både korte og lange pauser er det enklere å holde på konsentrasjonen over lang tid og å lure inn litt aktivitet.

Hvis du ikke har en timer på telefonen din fra før finnes det mange gratisapps for Pomodoro-teknikken både for iPhone og Android, for eksempel Pomodroido.

Du kan lese mer om Pomodoro-teknikken på Pomodorotechnique.com/

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.