Aerobic og saltimer gir liten treningseffekt

Mastergradsstudent og fitnessutøver Ida Øian (26) forteller deg her hvorfor du bør holde deg unna aerobictimene.

Aerobics

Spinning, aerobic, og alle disse saltimene – har de egentlig noe for seg? Jeg har vært gruppeinstruktør på diverse saltimer i mange år, men jeg tar meg selv i å spørre: gir egentlig disse timene gode resultater?

Jeg skal nedenfor drøfte positive og negative sider ved saltimer, og til slutt gi deg min mening om disse populære timene.

Saltimene kjennetegnes av at de

  1. Er uten progresjon. Man gjør det samme om og om igjen i åresvis, og en treningsmessig utvikling vil etterhvert stagnere når man har nådd det punktet at man behersker timen godt.
  2. Ikke er bygget opp for å gjøre deg dyktig i dagliglivets små styrketester. Du blir kun god på å utføre akkurat det du gjør på timen. I mange tilfeller helt unaturlige og ulogiske hoppende bevegelser som aldri vil dukke opp i dagliglivet. Etter tre år på den samme aerobic-timen, så vil jeg påstå at det eneste du har blitt skikkelig flink til – er nettopp den timen, ingenting annet!
  3. Ikke er den beste veien til å få synlige resultater. Nå er det ikke bare utseendet som er viktig, men mange går på trening fordi de vil se bedre ut, da er det bare så synd at man velger den aktiviteten som gjør minst forskjell på utseendet. Du kan med et kjapt blikk konstantere hvem som har løftet jern eller bokset i noen år, men de som har gått åresvis på saltimer passerer lett som «utrent» eller «vanlig».

Så er alt er negativt med saltimer? Nei, absolutt ikke – saltimer er bra for følgende:

  1. Timene er energiske og morsomme og gir treningsglede.
  2. De passer utmerket for de som er glad i danse og røre seg, uavhengig av treningseffekt.
  3. De er sosiale og kan skape samhold i gruppen.
  4. Timer er forpliktende da de gjerne går på et fast tidspunkt.
  5. De har en instruktør som guider deg, så det er lettere å unngå feil.
  6. For den utrente kan en saltime være skikkelig tung, og vil skape store resultater i begynnelsen.
  7. Veien fra saltimer over til tyngre trening er kortere enn fra sofaen og til tung trening og mange fitnessjenter startet sin trening i nettopp saltimer.

Så ingen unntak?

Joda. Noen er så rutinert på saltimer at de stadig klarer å presse seg enda litt hardere enn forrige gang, og bruker saltimer i tillegg til annen trening.

Da kan de absolutt være med på å gi bedre form, både i kondisjon og i fettprosent ved at man får rørt seg mye hele tiden og forbrenner mer.

Men, fellesnevneren for de som virkelig får utbytte av saltimer, er gjerne at de trener noe annet i tillegg.

Min mening

Jeg understreker at dette er min personlige mening, og ikke noe jeg presenterer som en absolutt sannhet.

At det finnes eksempler på at noen har oppnådd svært mye ved å gå på saltimer tviler jeg ikke på, og om du trives veldig godt med saltimene dine så sier jeg ikke at du skal slutte med de – men prøv gjerne noe annet i tillegg, og variér gjerne timene du går på.

Hva er din mening rundt saltimer, gir de noen effekt? 62 Svar

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.