Tromsøjenta Adele Marlen Tårnes (23) debuterer i bikini fitness

Med 4 uker igjen til Stavanger Open 2013, har vi tatt oss en liten prat med Adele Marlen Tårnes.

adele1

  • Alder: 23
  • Høyde og vekt: 161,5 cm og 51 kg.
  • Jobb/utdanning: Studerer ernæringsfysiologi og utdannet personlig trener.
  • Coach og klubb: Setter opp diett og program selv og stiller for Haralds Gym.
  • Aktuell som: Debutant i bikini fitness -163 cm

Livsglad jente med mye treningsiver

Fitnessbloggen: Du er et forholdsvis ubeskrevet blad. Hvem er Adele Marlen og hvorfor vil jenta prøve seg i Bikini Fitness?

Adele: Jeg er ei livsglad jente som elsker utfordringer og har mine største interesser og ambisjoner innenfor trening og ernæring. Jeg har alltid trent, men har trent litt forskjellig. Da jeg var tre startet jeg på turn. Dette trente jeg til jeg var 13 år. Etter dette gikk jeg bare å telte ned til 16-års dagen min slik at jeg kunne begynne på et treningsstudio.

I starten trente jeg mye feil på typisk mosjonistnivå. Det var mye kardio og mye ja/nei-maskin. Jeg har alltid vært glad i løpe og det ble derfor mye av det.

I 2011 ble jeg sertifisert personlig trener gjennom AFPT. Det var først da jeg lærte meg å trene riktig. Den samme høsten flyttet jeg til Spania for å utveksle et år i varmere strøk i forbindelse med ernæringsfysiologi-studiene.

Her ble det en kombinasjon av styrke- og utholdenhetstrening. Jeg løp halvmaraton minst annen hver dag i Mijasfjellene, trente intervall på mølla og løp trappeløp. Målet var å løpe halvmaraton så raskt som mulig under Midnight Sun Marathon (2012) året etterpå. Da jeg hadde fullført dette målet, valgte jeg å legge løpingen på hylla og fokusere på styrketreningen, med mål om å konkurrere i Bikini Fitness høsten 2013. Jeg startet derfor byggingen veldig tynn, noen pip-stilker til bein og veide bare 47 kg (off season veide jeg på det meste 55 kg).

Finaleplass er det store målet

Fitnessbloggen: Hvordan fant du ut at du ville konkurrere og hvilke tanker har du gjort deg foran Stavanger Open. Har du rukket å skaffe deg noen ambisjoner?

Adele: Jeg er veldig fascinert over hva du kan gjøre med kroppen gjennom trening og kosthold og hvordan man ved hjelp av disse verktøyene kan forme kroppen slik du ønsker. Interessen for trening har alltid vært der, men det er først det siste året jeg har jobbet mot Bikini Fitnesss.

Det store målet er å komme til finalen, gjør jeg det, blir jeg overlykkelig. Jeg er ingen danser, er ikke scenevant og går ikke ofte i høye sko, så dette blir langt utenfor min komfortsone. Jeg gleder meg likevel stort.

adele

Alltid hatt kontroll på kostholdet

Fitnessbloggen: Hvordan spiser du nå som det nærmer seg konkurranse? Hvilke endringer har du gjort i kostholdet de siste månedene?

Adele: Jeg er generelt nøye på kostholdet og har alltid vært litt sær i matveien. Jeg har egentlig aldri likt godteri og brus, og det har derfor heller ikke være de kjempestore endringene, annet enn at jeg spiser litt mindre. Hovedbyrden i kostholdet mitt har nok vært alkohol i forbindelse med festligheter, men dette har jeg selvsagt kuttet ut i konkurranseoppkjøringen.

Kostholdet mitt består av grove kornprodukter, bær, grønnsaker, frukt, fisk, magre meieriprodukter, magre kjøttprodukter og en generelt fettfattig kost. Jeg jeg tar likevel ekstra tilskudd av omega-3 i doser på 4 gram/dag. Jeg har egentlig vært opptatt av å spise sunt hele livet.

Min største utfordring frem mot konkurransen er å ikke trene for mye i forhold til at jeg nå spiser mindre. Jeg prøver derfor å balansere dette og tar blant annet litt ekstra BCAA som forhåpentligvis kan redusere mengden muskelsvinn.

Craver skyr, havregryn og sushi

Fitnessbloggen: På diett er det ikke uvanlig å crave ulike typer mat. Har sulten vært noe problem for deg og har du noen matvarer du gleder deg til å få spise etter at konkurransesesongen er over?

Adele: Jeg craver ikke de typiske tingene. Jeg kan eksempelvis få cravings på appelsiner og den slags. Da hiver jeg fort innpå 3-4 på rappen. Det kan også være skyr, havregryn eller sushi. Men jeg gleder meg nok mest til å kunne ta meg en øl eller et glass eller to med rødvin, med god samvittighet.

Fitnessbloggen: Hva gjør du når du ikke er på trening og diett. Går all tid med å å forberede seg til neste dag, eller klarer du å ha et liv utenom de siste ukene før konkurransen?

Adele: Utenom trening og forberedelser til konkurransen går mesteparten av den lille tiden som er til overs til studier og kjæresten. Det sosiale utenom blir dessverre  nedprioritert i denne perioden fordi jeg rett og slett ikke har tid. Å drive med fitness er en egoistisk fulltidsjobb, så mye må ofres og velges bort for å nå dit jeg vil.

Tusen takk for intervjuet og lykke til i konkurransene. 

adele2

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.