8 grunner til at alle kvinner bør trene styrke og bli sterkere

Styrketrening er et fantastisk verktøy, og kanskje spesielt for kvinner. Ta til deg disse 8 årsakene til at du bør trene styrke.

hip

Legg merke til tittelen først som sist, og spesielt de to siste ordene; bli sterkere. Dette handler ikke bare om det å trene styrke, det handler vel så mye om å bli sterkere. Dette er for en del folk to forskjellige ting.

I denne artikkelen sikter jeg til å bli sterkere gjennom å trene tunge flerleddsøvelser. Knebøy, markløft, utfall, hip-thrust, pushups, diverse press-øvelser, chins/pullups, ro-øvelser, dips og ulike kroppsvektøvelser og diverse variasjoner.

Her får du 8 grunner til at alle kvinner bør trene styrke og bli sterkere.

1. Bedre selvtillit og du finner ut «hva du er laget av»

Dette er en av mange fordeler med å løfte tungt jevnlig. Økt selvtillit kommer ikke overnatta, men når du som kvinne finner ut hvilken mental og fysisk styrke du har; ved å knebøye og markløfte en vekt som veier mer enn deg selv, og leke seg med pushups, omvendt roing, chins, dips osv vil du virkelig finne ut hva som bor i deg.

Å klare ting du tidligere ikke fikk til gjør at du finner ut hva du virkelig er laget av. Ja, det vil være utfordrende og det vil være tungt, men etter hvert vil du kunne løfte deg opp med egen kroppsvekt som belastning i øvelser som chins og dips. Du vil til og med kunne klare dobbel kroppsvekt i markløft. Det krever bare hard og smart trening sammen med kontinuitet.

LES OGSÅ – Guide i hvordan du kommer i gang med styrketreningen

2. Bygg kroppen du alltid har drømt om

Mange timer med kardio i uka vil ikke gi deg den sterke og stramme kroppen du ønsker. Fordi de fleste kvinner vil stramme opp, redusere fettprosenten og få fram de flotte formene, er det ingen logikk i å bosette seg i kondisjonsavdelingen. Ei heller å sove på ulike styrkeapparater med lav belastning. Når målet er å stramme opp og få en flott figur må du løfte vekter, tunge vekter. Så tungt at du blir sterkere.

Sjekk ut denne videoen av meg og jentene i Girls Gone Strong: Alle jentene har fantastiske skuldre, armer, midjer, rumper og lår. Disse kroppene ble bygd av tunge manualer, vektstenger, kroppsvektøvelser og litt kettlebellsøvelser. Ingen av oss var redd for å ta i og løfte tungt.

Ignorer kardiodronningene og ekspertene som forteller kvinner at de ikke skal løfte mer enn de rosa 2,5 kg manualene. Tung trening med kontinuitet er det eneste som fungerer når man vil bli sterk og markert.

3. Lag deg positive målsetninger

Hvis du trener styrke fordi du ønsker å forbedre prestasjonene på gymmen, har du laget deg et mål som gir suksess. Alt for mange kommer inn på studioet og begynner å måle kalorier med en eller annen håpløs tredemølle. Dette blir dessverre det eneste fokuset – om å forbrenne flest kalorier.

Styrketrening og prestasjonsavhengige målsetninger er en ypperlig måte å fokusere på positive og motiverende mål som du kan jobbe med – uke etter uke, måned etter måned, år etter år. Med tid og stund vil du også oppnå den kroppen du alltid har ønsket deg. Å kun fokusere på fett og kalorier vil mest sannsynlig bare være en oppskrift på å mislykkes.

Lag deg mål som går på å prestere – tren tungt og bli så sterk som mulig. Minimum 1,5 ganger kroppsvekt i markløft. Akkurat hvilke mål du setter, er ikke så viktige, bare de er positive og handler om å prestere. Når du kommer på gymmen, ha som mål om å slå din forrige treningsøkt og ingenting annet. Kanskje tok du 45 kg 8 ganger i knebøy sist. Gå for 10 repetisjoner denne gangen.

Her er et eksempel på en progresjon som kan brukes:

  • Uke 1 – Knebøy, 45 kilo, 4 serier, 5 repetisjoner
  • Uke 2 – Knebøy 45 kilo, 4 serier, 6 repetisjoner
  • Uke 3 – Knebøy 50 kilo, 4 serier, 5 repetisjoner
  • Uke 4 – Knebøy 50 kilo, 4 serier, 6 repetisjoner

Å fokusere på prestasjonene er den enkeltstående og beste måten å oppnå dine kroppslige mål på. Det vil både være morsomt og motiverende, og etter hvert som du blir sterkere vil en hyggelig bi-effekt være økt fettforbrenning.

4. Det virker avstressende

Når du knebøyer og markløfter dobbel kroppsvekt vil du forhåpentligvis ikke bli så stresset av de små tingene i hverdagen. Så hva om en eller ei du jobber med sa noe rart til deg på jobben? Du tar jo dobbel kroppsvekt i markløft (for f***)

Så dagen gikk ikke helt som planlagt? Stikk en tur på gymmen, følg programmet og slå gamle rekorder. Styrketrening er en ypperlig måte å fjerne stress på. Og etter en god treningsøkt har du fort glemt det du gikk og var stresset for tidligere på dagen.

5. Vær et eksempel til etterfølgelse

Å bli den beste versjonen av seg selv samtidig som man styrker helsa og blir sterkere er en flott måte å vise yngre generasjoner på hvordan man skal gjøre det. Hvis datteren din at kvinner kan være sterk og vis at du gjennom positive målsetninger når de målene du setter deg. La den yngre generasjonen tro at det handler om mer enn å slanke seg og forbrenne fett.

Vær et eksempel til etterfølgelse.

6. Andre metoder har ikke fungert

Mange av klientene mine har kommet til meg i et slags siste forsøk på å oppnå målene sine. De har prøvd det som er av ulike fettforbrenning- og treningsmetoder, fancye øvelser, og diverse. Alt dette har kun resultert i enda mer stress, frustrasjon og mindre penger i lommeboken.

Men når de faktisk hører på meg og lar meg lære dem hvordan de skal trene, så begynner resultatene også å komme, og de nærmer seg målene i et tempo de ikke trodde var mulig.

7. Forhindrer osteopeni og beinskjørhet

Veldig mange kvinner trener fordi de vil se bedre ut, men la oss ikke glemme de mange helsefordelene med treningen. De er kanskje ikke like sexy som de grunnene som jeg har nevnt ovenfor, men de er like vel viktige og du bør absolutt kjenne til effekten av vektbærende aktivitet for å forhindre osteopeni (et forstadie til beinskjørhet) og beinskjørhet.

Så ja, styrketrening gjør deg sterkere og du ser bedre ut, men du kan også styrke helsa og øke livskvaliteten. Glem ikke dette.

8. Det får frem det beste i deg

Jeg har vært coach og trener i over 10 år og jobben min har aldri vært å få kvinner til å se ut som photoshoppa modeller som passer på coveret til ethvert motemagasin. Målet mitt er snarere å få fram det beste i dem. Det handler om å ta utgangspunkt i den enkelte kvinne og gjøre de best mulig. Noen liker og er bedre i knebøy, noen foretrekker kettlebells, mens andre ender opp med å konkurrere i strongman.

Artikkelen er fritt oversatt med tillatelse av Nia Shanks

Det handler ikke om å herme eller å etterligne andre i et forsøk på å oppnå drømmekroppen, en drømmekropp skapt av media og samfunnet vi lever i. Det handler om å utnytte ditt eget unike talent og fysiske ferdigheter.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.