7 grunner til at smør er fantastisk

Sammenlignet med margarin er smør å foretrekke.

butter

Smør er en av de ingrediensene som kan forvandle mat til noe helt spesielt. Dessverre har det gjennom de siste tiårene fått et nokså ufortjent dårlig rykte, hvor beskyldningene har handlet om at det er årsaken til både overvekt og hjertesykdom.

Men i løpet av de siste par årene ser det ut til at stadig flere har blitt oppmerksom på at dette bildet nødvendigvis ikke stemmer. Derfor presenterer jeg her 7 grunner til hvorfor smør faktisk er sunt for deg.

1. Rik på fettløselige vitaminer

Smør er rik på de fettløselige vitaminene A, E, K og er gjerne tilsatt vitamin D i tillegg. Jeg hadde ikke planer å gjøre noe stort nummer av smørets innhold av vitamin A og E, jeg vil heller si litt om Vitamin K2 som er et relativt ukjent vitamin for mange.

Vitamin K2 ser ut til å kunne ha en svært positiv effekt på helsen, påvirker kalsiummetabolismen og et lav inntak av assosiert med ulike sykdommer, inkludert hjerte- karsykdom, kreft og beinskjørhet. (1,23). Meieriprodukter fra kyr som spiser gress er spesielt rike på VItamin K2 (4).

Konklusjon: Smør inneholder fettløselige vitaminer, hvorav smør fra kyr som har spist gress er spesielt rik på vitamin K2 som ser ut til å ha en positiv effekt på helsen.

2. Inneholder sunt, mettet fett

Krigen mot mettet fett startet med bakgrunn i dårlig og mangelfull forskning. Det var aldri bevist at mettet fett var usunt og skadelig. Nyere studier har derimot vist at det ikke finnes noen sammenheng mellom mettet fett og hjerte- karsykdom (56).

Mettet fett øker HDL kolesterolet og forandrer sammensetningen i LD kolesterolet fra små, tykke (det dårlige) til større og løsere partikler (78).

I tillegg inneholder smør en ikke-ubetydelig mengde mellomkjedede fettsyrer som metaboliseres annerledes enn andre fettsyrer. Dette gir økt metthetsfølelse og potensielt høyere fettforbrenning (910).

Konklusjon: Ny forskning peker på at det ikke er noen sammenheng mellom mettet fett og hjerte- karsykdom. Fett inneholder korte og mellomkjedede fettsyrer.

3. Smør er mye bedre enn margarin ift hjertesykdom

En del av de retningslinjene som foreligger ser ut til å kunne virke motsatt. Et godt eksempel på dette er anbefalingen om å bytte ut smør med usunn margarin. I Framingham Heart Study undersøkte effekten av hhv. smør og margarin på hjerte- karsykdom. (11).

Butter vs Margarine

Foto: Stephan Guyenet.

Som du ser ga margarin en signifikant økning i risikoen for hjerte- karsykdom, mens smør ikke hadde noen effekt.

En annen studie viste at et inntak av fete meieriprodukter redusere risikoen for hjerte- karsykdom med hele 69 %, kanskje på grunn av inntaket av vitamin K2 (12).

 

Konklusjon: Margarin øker risikoen for hjerteinfarkt, mens naturlig smør ikke gjør det. Smør som kommer fra kyr som har fått gress kan potensielt ha en stor effekt på grunn av sitt høye innhold av vitamin K2.

4. En viktig kilde til fettsyren Smørsyre

Fettsyren butyrate dannes av bakterier i tykktarmen når de blir eksponert for kostfiber. Dette er grunnen til at fiber er sunt for mennesker.

Hos rotter forhindrer denne fettsyren vektøkning ved å øke energiforbruket og redusere energiinntaket hos rotter som ble satt på en usunn diett. Fettsyren ga også lavere fastende triglyseridnivåer, insulin og ga økt mitokondriefunksjon  (13).

Hos mennesker peker studier på at smørsyre virker antiinflammatorisk og ser ut til å kunne virke beskyttende på fordøyelsessystemet (1415,1617).

Konklusjon: Smør er en god kilde til smørsyre som studier peker på kan være sunt med en rekke helseeffekter.

5. Smør inneholder CLA

Smør, spesielt fra kyr som får gress er en god kilde til konjugert linolsyre, kanskje best kjent som CLA. Selv om forskningen ikke har vært konsistent, kan studier tyde på at fettsyren kan redusere fettprosenten og ha interessante anti-kreft egenskaper.  (1819,20). Men som nevnt, ikke alle studier viser de samme lovende resultatene (21).

Konklusjon: Smør fra kyr som får gress gir et naturlig høyt innhold av CLA som i enkelte studier viser kan redusere fettprosenten.

6. Reduserer risikoen for overvekt

Fett og matvarer med et naturlig høyt innhold av fett er ikke assosiert med overvekt og fedme. I en oversiktsartikkel fra 2012 viser at meieriprodukter med mye fett reduserte risikoen for overvekt, samtidig som det ikke økte sannsynligheten for metabolsk syndrom(22).

7. Smør smaker nydelig

Smør smaker nyyydelig.

Artikkelen 7 Reasons Why Butter is Good For You ble første gang publisert hos Authority Nutrition.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.