;
;

4 tips som gjør det enklere å spise mer grønnsaker

Under 15 prosent av oss når anbefalt inntak av grønnsaker per dag. Her får du 4 tips til hvordan du øker inntaket.

bama

Foto: Bama.no

Ifølge en ny kostholdsundersøkelse oppfyller bare 14 % av anbefalingen fra myndighetene om et inntak på minst 250 gram grønnsaker per dag. Det gjennomsnittlige inntaket er nede på rundt 155 gram om dagen.

Det er likevel ifølge Helsedirektoratet bred enighet om at vi bør øke inntaket. I en annen spørreundersøkelse mener 90 prosent at vi bør spise mer grønnsaker.

I denne artikkelen gir vi deg 4 enkle og konkrete råd for hvordan du kan øke inntaket ditt av grønnsaker

1. Start alltid dagen med noe grønt

Uavhengig ståsted og filosofi, bør grønnsaker være en naturlig start på hvilken som helst dag – enten det er helg, ukedag eller ferie.

Spiser du brødskive eller knekkebrød til frokost, vil ikke maten bare se mer forfriskende ut med noe grønt oppå, det vil også smake bedre.

Tomat, agurk, paprika inneholder knapt en eneste kalori, men gir god smak og tyggemotstand.

2. Fyll på med enkelt tilbehør til lunsjen

Vi prater hele tiden om at det er så lett å stikke innom benstinasjonen når vi får lyst på noe godt, eller at all den gode maten er tidkrevende å tilberede. Denne oppfatningen deler ikke jeg.

Grønnsaker er perfekt tilbehør til lunsjpakka, eller som enkel snacks alene.

Gulrot, sukkererter, brokkoli og kålrot er enkel og sprø lunsjmat som både metter og smaker godt.

LES OGSÅ – 6 helsefordeler ved å trene styrke

3. Ingen middag uten friske farger

Ingenting er så kjedelig og smakløst som en middag uten grønnsaker. Uten innslag av et variert innhold av grønnsaker vil nesten all mat se ut som en lapskaus av tam og død mat.

Selv om grønnsakene i frossendisken både er billig og enkle å koke opp, foretrekker jeg ferske råvarer. De har en helt annen farge og smak, og er noe du prioritere å bruke.

Sopp, ulike varianter av løk, asparges, chili, mais, spinat, squash og søtpotet gir måltidet det løftet det trenger for å se friskt og spennende ut.

4. Dip med grønnsaker som kveldskos

Bytt ut det usunne potetgullet med smakfulle grønnsaker som du kombinerer med en dip av kesam, friske urter, presset sitronsaft, karri, chili, salt og pepper.

Vask gulrot, reddik, selleri, sukkerter, paprika, kålrot, neper etc, og del de opp i passelige mengder.   Perfekt som kos når du skal se noe på tven, eller slappe av med venner eller kjæresten.

LES OGSÅ – Ønsker reklameforbud mot usunn mat

Anbefalt inntak av grønnsaker

Myndighetene anbefaler oss å spise minimum 250 gram grønnsaker hver eneste dag. Grønnsaker har i flere undersøkelser visst seg å være noe av det beste du kan spise for helsa. Det vil kunne forebygge både hjerte- karsykdom, flere former for kreft og være et viktig verktøy for å holde deg vektstabil.

Og skulle du mot formodning ikke bry deg om dette – så har jeg et enda bedre argument for hvorfor du burde spise grønnsaker. Grønnsaker smaker faktisk utrolig godt.

Jeg vil anbefale alle å prøve å få i seg rundt 800 gram grønnsaker, bær og frukt i løpet av dagen, hvor hovedvekten bør ligge på grønnsaker og bær.

Referanse

  1. Norkost 3. En landsomfattende spørreundersøkelse blant kvinner og menn mellom 18 og 70 år. 2010-2011. Helsedirektoratet.
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.